Neljäs vaarallinen persoonallisuustyyppi
Iltalehdessä plusjuttu tästä. Siis narsismin, psykopatian, machiavellismin lisäksi on löydetty neljäs vaarallinen ominaisuus. Mikähän se mahtaa olla.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
"Synkkä empatia" on kyllä harvinaisen huono termi tuolle piirteelle. Sehän ei ole empatiaa todellisuudessa ollenkaan, vaan manipulaatiokykyä yhdistyneenä hyvään ihmistuntemukseen ja psykologiseen silmään.
Siis oikeastaan vain puhdasta pahuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taidan olla tuommoinen, tai siis aivan varmasti olenkin.
Kukaan ei varmasti uskoisi jos livenä kertoisin, koska minun laskelmallisuus tuli aikoinaan siihen lopputulokseen että minä pärjään parhaiten käyttäytymällä kuin ns hyvis käyttäytyisi, minä voin paremmin kun ihmiset ympärilläni voi paremmin.
Minun kollegat on minulle arvokkaampia työkaluja arvostavina kollegoina kuin vihollisina.
En ole oikeastaan koskaan tehnyt mitään mikä olisi ns hirviömäistä, mutta pystyisin siihen koska vain, en usko että ikinä tekisin niin koska se ei ole ollut ikinä minun oman edun mukaista.
Et ehkä tajua, mutta itse ainakin näen tällaisen ihmisen läpi. Erotan aidon ihmisen epäaidosta. Narsistit ovat joskus hämmästyttävän varmoja omasta kyvystään manipuloida ja vedättää. Yleensä ihmiset, kuten minä, eivät sano mitään, mutta vetäytyvät seurassasi h
Juu, koska sinulla on kokemusta ja olet opetellut niin tekemään, minä jätän sinut rauhaan ja maailma on taas minun oisteri.
Vierailija kirjoitti:
Tällainen henkilö on kiusannut rajusti minua. Opin tosin ennakoimaan ja puolustautumaan, ja osin tuo empatiakyky ajaa häntä harhaan, koska sekaan sekoittuu hänen omat arvonsa. Hän esim. arvostaa korkealle statusta ja sen ilmentymiä, ja luulee minun ajattelevan samoin. Hän siis pyrkii murentamaan itsetuntoani väärin keinoin.
Tämä henkilö on vaarallinen ja päättänyt tuhota minut. Hän on varmasti narsisti, ja erittäin pahantahtoinen ja kostonhimoinen, manipuloiva. Mutta olen aina ihmetellyt tuota kykyä tietynlaiseen "empatiaan", nyt sekin selittyi. Tyhmä hän ei ole, muttei yhtä älykäs kuin minä. Erittäin paha ihminen, joka teeskentelee hyvää ja on menestynyt. Valitettavasti tuo esitys menee monelle läpi.
Tunnen vastaavanlaisen tyypin. Nämä ovat onneksi psyykeltään hyvin jäykkiä ja toimivat samalla kaavalla tilanteesta ja henkilöstä toiseen. On oppii sen kaavan, on tuntenut yhden niin osaa tunnistaa jo kaukaa, jos on kohtaamassa toista samanlaista. Sitten osaakin tehdä jo omat siirrot.
Vierailija kirjoitti:
Eikö meissä kaikissa ole myös pimeä puoli?
Hä? Meinaatko että joissain av-palstalaisissa on valoisa puoli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei varmasti uskoisi jos livenä kertoisin, koska minun laskelmallisuus tuli aikoinaan siihen lopputulokseen että minä pärjään parhaiten käyttäytymällä kuin ns hyvis käyttäytyisi, minä voin paremmin kun ihmiset ympärilläni voi paremmin.
Minun kollegat on minulle arvokkaampia työkaluja arvostavina kollegoina kuin vihollisina.
En ole oikeastaan koskaan tehnyt mitään mikä olisi ns hirviömäistä, mutta pystyisin siihen koska vain, en usko että ikinä tekisin niin koska se ei ole ollut ikinä minun oman edun mukaista.
Et ehkä tajua, mutta itse ainakin näen tällaisen ihmisen läpi. Erotan aidon ihmisen epäaidosta. Narsistit ovat joskus hämmästyttävän varmoja omasta kyvystään manipuloida ja vedättää. Yleensä ihmiset, kuten minä, eivät sano mitään, mutta vetäytyvät seurassasi h
Toimiva taktiikka. Yleensä aina narsisti saa itselleen jostakin sen yhden ja uskollisen lakeijan, joka palvelee, kuuntelee, raportoi ja vakoilee narsistille otollista tietoa toisista ihmisistä ja ympäristöstä kevyiden kehujen toivossa.
Lakeija elää ja on ikionnellinen siitä, kun narsku joskus sanoo muutaman hyvän sanan. Kehausee pikkaisen, ai että tekee höpöö itsetunnolle.
Lakeija saattaa jopa tajuta olevansa lakeija, mutta kun ne kiitoksen sanat ja se riippuvuus! Oma toimintakyky suorastaan lamautuu, jos tuottaa narskulle pettymyksen ja se hylkää. Tietäisipä, mitä narsku puhuu takanapäin tästä uskollisesta palvelijastaan. Ei muuten kovin korkealle arvosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ehkä tajua, mutta itse ainakin näen tällaisen ihmisen läpi. Erotan aidon ihmisen epäaidosta. Narsistit ovat joskus hämmästyttävän varmoja omasta kyvystään manipuloida ja vedättää. Yleensä ihmiset, kuten minä, e
Toimiva taktiikka. Yleensä aina narsisti saa itselleen jostakin sen yhden ja uskollisen lakeijan, joka palvelee, kuuntelee, raportoi ja vakoilee narsistille otollista tietoa toisista ihmisistä ja ympäristöstä kevyiden kehujen toivossa.
Lakeija elää ja on ikionnellinen siitä, kun narsku joskus sanoo muutaman hyvän sanan. Kehausee pikkaisen, ai että tekee höpöö itsetunnolle.
Lakeija saattaa jopa tajuta olevansa lakeija, mutta kun ne kiitoksen sanat ja se riippuvuus! Oma toimintakyky suorastaan lamautuu, jos tuottaa narskulle pettymyksen ja se hylkää. Tietäisipä, mitä narsku puhuu takanapäin tästä uskollisesta palvelijastaan. Ei muuten kovin korkealle arvosta.
Kuinka tulikaan heti mieleen narsku S.Tynkkynen ja 10 avustajaansa :DDDD
-winner-
Eikö heillä itsellään ole heikkouden ja epävarmuuden tunteita, joita ei voi tunnistaa vain älyllisesti? Vai kieltävätkö nämä tunteet ja peittävät ne pian esim. raivoon?
jep,johan tuo kaikkien syyttely narsistiksi on niin last season.
Kiva että saadaan uutta haukkumista kehiin.
Mun kaikki exät on..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Petteri Orpon hallituksessa näitä esimerkkitapauksia kyllä on kovin monta samassa aitiossa.
-winner-
Nähtävästi narsistina projisoit. Edellinen hallitus teki ihmisoikeusrikoksia eritoten lapsille koronasulkujen varjolla. Siinäpä vasta synkkää empatiaa. Harmi vain että Suomi on täynnä feministejä ja fasisteja, joille merkkaa vain oma etu. Suurin osa niistä äänestää ja edustaa puoleita, kuten sdp, vihr., vas., rkp
Petterin januskasvoisuus polleana ja vakavana ulkopoliittisena sankarihahmona EU-miitissä ja sitten vastaavasti eduskuntasalin naureskelu Suomen sisäisten JA IHAN ITSE OMAN HALLITUSTAIPALEENSA AIKANA sotkemiensa asioiden suhteen on erityisen selkeä esimerkki aloituksen henkilökuvasta ja Kokoomuksen hyvävelilinjasta ylipäänsä.
Sinäkin projisoit aika lailla sieltä omasta turvapoterostasi, heti kun näkyy joku sinua triggeröivä woke-signaali taivaalla. Ehkä ei sinunkaan kannattaisi joka asiasta stressata? Vauvassa 07-23 roikkuvalla on niitä ärsykkeitä kyllä päivän aikana ihan liikaa.
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Petteri Orpon hallituksessa näitä esimerkkitapauksia kyllä on kovin monta samassa aitiossa.
-winner-
Valtonen on ainoa poikkeus ja selkeästi nainen paikallaan. Julkisuuskuva juuri sellainen kuin nyt maailmassa tarvitaan, voi arjessa toki olla ihan toinen persoona hänelläkin, mutta tuolla saralla onnistunut ministerivalinta.
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Narsismia, psykopatiaa ja machiavellismiä pidetään niin sanottuna pimeänä kolminaisuutena. Tämä kolminaisuus on erityisen vaarallinen, sillä nämä ihmiset käyttävät muita häikäilemättä hyväkseen eivätkä tunne katumusta.
Mutta yksi persoonallisuustyyppi on vielä pimeää kolminaisuuttakin tuhoisampi.
Puhutaan synkän empaattisista (eng. dark empath) ihmisistä.
Tavallisesti psykopatiaan ja narsismiin on liitetty kyvyttömyys tuntea empatiaa toisia kohtaan, mutta synkän empaattisella ihmisellä on paljon sekä pimeänä pidettyjä luonteenpiirteitä että empaattisia piirteitä. Hän on hyvä luomaan illuusion yhteydestä ja samassa tiimissä pelaamisesta vaikka samaan aikaan kylvää tuhoa.
Häikäilemätön pelaaja
Synkkä empaatti käyttää muita häikäilemättömästi ja taiturimaisesti hyväkseen. Hän on hurmaava ja sosiaalisesti taitava pelaaja, joka kiipeää työpaikalla asemasta toise
Tuo ei lopultakaan ole empatiaa, ainoastaan sen tajua ja hyödyntämistä. Empaattinen ihminen ei tee toiselle pahaa tahallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Toisin kuin psykopaatti, synkän empaattinen ihminen ymmärtää muiden tunteet ja kykenee empatiaan kognitiivisella tasolla, mutta ei tunteen tasolla."
Minulla on diagnosoitu epäsosiaalinen persoonallisuus ja kyllä minä tunnen empatiaa. Se on "spektri", kuten kaikki nykyään.
Sen diagnoosin alle menevät niin "psykopaatit" kuin "sosiopaatit". Diagnostinen kriteeri ei ole täydellinen tai täysin mielekäs koska en ole sama kuin joku liskon tasolla oleva aivorakenteeltaan täysin empatiakyvytön yksilö.
"Sosiopatiaan" kuuluu heikko impulssikontrolli, empatiakyvyn puutteet, manipuloiva ja epäsosiaalinen käytös, oma etu tulee priorisoitua muiden edun ja yhteisen hyvän edelle. Itse pyrin olemaan manipuloimatta ihmisiä liikaa, olen mahdollisimman rehellinen oikeille läheisilleni. Muita manipuloin ihan huoletta mutta lähinnä pärjätäkseni, en todellakaan voi olla oma itseni tai yhtää
Sinä otat keskustelun tästä liian henkilökohtaisesti, se että asioilla on selkeät omat nimet ei ole huono asia, se mahdollistaa ongelmien artikuloinnin ja sitä kautta niiden käsittelyn.
Hän käsittelee diagnoosiaan ja "ongelmiaan" täysin loogisesti ja avoimesti. Se, että on oppinut itsestään noin paljon ja avoimesti tunnustaa tuossa sen ja kaiken käytöksensä ammattilaisten tunnistamina luonteenpiirteinä käyttääkseen niitä sitten itse manipulaation välineenä ja hienoina väreinä omassa paletissaan on se asia, mistä kenties pitäisi huolestua... varsinkin niiden "oikeiden läheisten", jos sellaisia edes on, eikä hän laskettele palturia pitääkseen mielikuvan itsestään edes omassa päässään positiivisena, vaikka ainoa tuttu elämässä on oma peilikuva ja siihen ei kantti riitä katsoa.
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Eikö heillä itsellään ole heikkouden ja epävarmuuden tunteita, joita ei voi tunnistaa vain älyllisesti? Vai kieltävätkö nämä tunteet ja peittävät ne pian esim. raivoon?
On sanottu, että se johtuisi huonosta itsetunnosta tai epävarmuudesta. Voi varmaan johtua tai olla johtumatta. Ei se ole ollenkaan niin yksiselitteistä. Kieltäminen, torjunta, varmaan ainakin silloin kun kokevat saaneensa siipeensä tai kokevat olevansa alakynnessä. Rationaalinen ajattelu ja äly näyttää monta kertaa kadonneen kun suuri ja mahtava narsisti ottaa tilanteen hallintaan. Narsistilla kun ei ole muuta vaihtoehtoa kuin olla haavoittumaton ja voittamaton. Haavoittuvuuden toteaminen on narsistille yhtä kuin kuolema. Ja narsistihan on luonnollisesti myös kuolematon, siis omassa päässään. Narsistin psyyke on itselleen äärimmäisen ankara ja ehdoton. Se mitä muille näkyy on luultavasti vielä aika pientä.
Vierailija kirjoitti:
Persu? Den Gröna? Laudan ny
----
Uskon että varsinkin insinöörien ammattikunnasta löytyy tuo persoonallisuustyypi joka tässä ketjussa on esitetty.
Todella pimeä ja tuhoava tyyppi joka pääasiassa valehtelee.
Ei häpeä mitään, ei tunne syyllisyyttä, ei katumusta. Hän ei välitä.
Se tarkoittaa sitä, ettei häntä liikuta tippaakaan kenenkään kärsimys.
Hän voi teeskennellä hyvää ystävää ja olls kavereilleen se olkapää mihin nojata , vaikks tuntee sisimmässään pelkkää halveksuntaa.
Hän tietää oikean ja väärän.
Mutta hän tekee väärin, koska se on hänestä hauskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persu? Den Gröna? Laudan ny
----
Uskon että varsinkin insinöörien ammattikunnasta löytyy tuo persoonallisuustyypi joka tässä ketjussa on esitetty.
Todella pimeä ja tuhoava tyyppi joka pääasiassa valehtelee.
Ei häpeä mitään, ei tunne syyllisyyttä, ei katumusta. Hän ei välitä.
Se tarkoittaa sitä, ettei häntä liikuta tippaakaan kenenkään kärsimys.
Hän voi teeskennellä hyvää ystävää ja olls kavereilleen se olkapää mihin nojata , vaikks tuntee sisimmässään pelkkää halveksuntaa.
Hän tietää oikean ja väärän.
Mutta hän tekee väärin, koska se on hänestä hau
----
Muita heidän suosimiaan ammatteja:
Poliitikko
Johtaja, toimitusjohtaja
Toimittaja
Vierailija kirjoitti:
Narsismia, psykopatiaa ja machiavellismiä pidetään niin sanottuna pimeänä kolminaisuutena. Tämä kolminaisuus on erityisen vaarallinen, sillä nämä ihmiset käyttävät muita häikäilemättä hyväkseen eivätkä tunne katumusta.
Mutta yksi persoonallisuustyyppi on vielä pimeää kolminaisuuttakin tuhoisampi.
Puhutaan synkän empaattisista (eng. dark empath) ihmisistä.
Tavallisesti psykopatiaan ja narsismiin on liitetty kyvyttömyys tuntea empatiaa toisia kohtaan, mutta synkän empaattisella ihmisellä on paljon sekä pimeänä pidettyjä luonteenpiirteitä että empaattisia piirteitä. Hän on hyvä luomaan illuusion yhteydestä ja samassa tiimissä pelaamisesta vaikka samaan aikaan kylvää tuhoa.
Häikäilemätön pelaaja
Synkkä empaatti käyttää muita häikäilemättömästi ja taiturimaisesti hyväkseen. Hän on hurmaava ja sosiaalisesti taitava pelaaja, joka kiipeää työpaikalla asemasta toise
Huoh. Onpa nyt taas villit teoriat päällä. Jo yli vuosikymmen sitten on kumottu väite siitä, ettei kaikki psykopaatit ja sosiopaatit kykene empatiaan. Osa heistä ilmeisesti kykenee, tai ainakin kykenee esittämään empatiaa äärimmäisen taitavasti.
Se ei tarkoita, että on olemassa jokin neljäs persoonallisuustyyppi.
Cptsd on myös helppo sotkea narsismiin vaikka on luonteeltaan hyvin perustavasti erilainen kuin narsisti.
Heidän erottamiseks toisistaan löytyy videoita youtubesta.