Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neljäs vaarallinen persoonallisuustyyppi

Vierailija
18.03.2025 |

Iltalehdessä plusjuttu tästä. Siis narsismin, psykopatian, machiavellismin lisäksi on löydetty neljäs vaarallinen ominaisuus. Mikähän se mahtaa olla. 

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva.fi mamma?

Vierailija
2/47 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsismia, psykopatiaa ja machiavellismiä pidetään niin sanottuna pimeänä kolminaisuutena. Tämä kolminaisuus on erityisen vaarallinen, sillä nämä ihmiset käyttävät muita häikäilemättä hyväkseen eivätkä tunne katumusta.

Mutta yksi persoonallisuustyyppi on vielä pimeää kolminaisuuttakin tuhoisampi.

Puhutaan synkän empaattisista (eng. dark empath) ihmisistä.

Tavallisesti psykopatiaan ja narsismiin on liitetty kyvyttömyys tuntea empatiaa toisia kohtaan, mutta synkän empaattisella ihmisellä on paljon sekä pimeänä pidettyjä luonteenpiirteitä että empaattisia piirteitä. Hän on hyvä luomaan illuusion yhteydestä ja samassa tiimissä pelaamisesta vaikka samaan aikaan kylvää tuhoa.

Häikäilemätön pelaaja

Synkkä empaatti käyttää muita häikäilemättömästi ja taiturimaisesti hyväkseen. Hän on hurmaava ja sosiaalisesti taitava pelaaja, joka kiipeää työpaikalla asemasta toiseen. Hänessä yhdistyvät pimeän kolminaisuuden luonteenpiirteet: narsismi, psykopatia ja macchiavellismi, kuorrutettuna kognitiivisella empatialla.

Psykopaattiset piirteet poistavat näiltä henkilöiltä estot, jotka normaalisti suojaavat muita ihmisen tuhoisilta impulsseilta. Narsistiset piirteet taas oikeuttavat ylemmyyden tunteet ja muiden hyväksikäyttämisen. Macchiavellistit taas manipuloivat toisia sumeilematta ja raivaavat muita tieltään päästäkseen omiin tavoitteisiinsa.

Toisin kuin psykopaatti, synkän empaattinen ihminen ymmärtää muiden tunteet ja kykenee empatiaan kognitiivisella tasolla, mutta ei tunteen tasolla. Hän tunnistaa muitten tunteet ja osaa nähdä asiat heidän perspektiivistään, mutta ne eivät herätä hänessä tunnereaktiota samalla tavalla kuin useimmissa muissa ihmisissä. Synkän empaattinen ihminen käyttää empatiaa välineenä omien päämääriensä saavuttamiseen muista välittämättä. Kun ymmärtää toisen tunteet hyvin, voi myös manipuloida taitavasti.

Synkän empaattinen ihminen ei ainoastaan pyri ymmärtämään toista hyvin. Hän pyrkii pääsemään tämän ihon alle, koska hän haluaa manipuloida toista toimimaan oman etunsa mukaisesti. Hän osaa lukea toista niin hyvin, että tietää mitä tämä haluaa kulloinkin kuulla. He ovat myös luonteeltaan ulospäin suuntautuneempia kuin narsistit ja psykopaatit keskimäärin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äärimmäisen viehättävää seuraa

Narsistit viehättävät muita yleensä itseluottamuksensa vuoksi, macchiavellistit taas ovat taitavia imartelemaan ja näyttelemään kiinnostusta. Kun tähän lisätään psykopaatin kylmyys ja empaattinen kyky ymmärtää toisen tilannetta ja sanoa oikeat sanat oikeaan aikaan, niin saadaan kiehtova, mutta tikittävä paketti.

Synkän empaattinen luonne tuli esiin ensimmäistä kertaa Nottingham Trent yliopiston tutkimuksessa vuonna 2021, jossa tutkittiin tuhannen ihmisen pimeimpiä persoonallisuuden piirteitä. Silloin huomattiin, että osalla ne yhdistyivät erittäin korkeisiin pisteisiin kognitiivisessa empatiassa.

Empatian voi jakaa kahteen tyyppiin: affektiiviseen ja kognitiiviseen empatiaan. Affektiivinen empatia tuntuu kehollisesti. Sen ansiosta omat peilisolut aktivoituvat, kun näemme, että toisella on paha olla. Tunnemme toisen pahan mielen omissa nahoissamme ja osaamme samastua toisen tunteisiin. Kognitiivisessa empatiassa toisen tunteet ja tarpeet tunnistetaan, mutta ei tunneta itse.

Synkän empaattisen persoonallisuustyypin löytämiseen johtanutta tutkimusta johtanut Nottingham Trent yliopiston persoonallisuuspsykologian apulaisprofessori Nadja Heym selittää Guardianin haastattelussa, että synkän empaattiset ihmiset kokevat empatiaa ainoastaan kognitiivisella tasolla. Sen avulla he voivat lukea toista taitavasti.

Sen voi mieltää niin, että he tietävät mitä ajattelet ja ymmärtävät, mitä käyt läpi, mutta he eivät välitä.

Synkät empaatit käyttävät empatiaa aseenaan, sillä sen avulla he voivat ennustaa toisen käytöstä ja kontrolloida sitä.

Synkän empaattiset ihmiset ovat hyviä selvittämään toisen heikkoudet, lojaaliuden ja epävarmuudet. Kuten narsistit, myös synkän empaattiset ihmiset eristävät läheisensä muista, koska näin heidät on helpompi murtaa. He ovat myös hyviä voittamaan ihmisten luottamuksen.

Heym kertoi, että ryhmä tunnisti synkän empaattisia piirteitä lähes 20 prosentilla tuhannesta tutkimukseen osallistuneesta ihmisestä. Hän huomauttaa, että kyse on liukuvasta skaalasta. Toisilla piirteitä oli enemmän, toisilla vähemmän. Kaikilla, joilla on synkän empaattisia luonteenpiirteitä, ei vielä ole persoonallisuushäiriötä.

Vierailija
4/47 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"...Heym selittää Guardianin haastattelussa, että synkän empaattiset ihmiset kokevat empatiaa ainoastaan kognitiivisella tasolla. Sen avulla he voivat lukea toista taitavasti.

Sen voi mieltää niin, että he tietävät mitä ajattelet ja ymmärtävät, mitä käyt läpi, mutta he eivät välitä..."

Kyllä he välittävät. Tuo tapa tarkkailla ja analysoida on heille työkalu, joka otetaan käyttöön lyömäaseeksi sopivan tilaisuuden tullen. Heillä on hyvä ja pitkä muisti ja sinnikkyyttä palata asiaan vaikka 30 vuoden kuluttua, jos se on heidän näkökulmastaan eduksi ja hyödyksi.

Vierailija
5/47 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persu? Den Gröna? Laudan nyymi?

Vierailija
6/47 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhutaan näistä woke-empaattisista ihmisistä.

Vierailija
7/47 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Persut vihaa tätä kyseistä empatiaa. Tämä on tyypillistä vassarille.

Vierailija
8/47 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsismia, psykopatiaa ja machiavellismiä pidetään niin sanottuna pimeänä kolminaisuutena. Tämä kolminaisuus on erityisen vaarallinen, sillä nämä ihmiset käyttävät muita häikäilemättä hyväkseen eivätkä tunne katumusta.

Mutta yksi persoonallisuustyyppi on vielä pimeää kolminaisuuttakin tuhoisampi.

Puhutaan synkän empaattisista (eng. dark empath) ihmisistä.

Tavallisesti psykopatiaan ja narsismiin on liitetty kyvyttömyys tuntea empatiaa toisia kohtaan, mutta synkän empaattisella ihmisellä on paljon sekä pimeänä pidettyjä luonteenpiirteitä että empaattisia piirteitä. Hän on hyvä luomaan illuusion yhteydestä ja samassa tiimissä pelaamisesta vaikka samaan aikaan kylvää tuhoa.

Häikäilemätön pelaaja

Synkkä empaatti käyttää muita häikäilemättömästi ja taiturimaisesti hyväkseen. Hän on hurmaava ja sosiaalisesti taitava pelaaja, joka kiipeää työpaikalla asemasta toise

Paljon kiitoksia! Ap

Vierailija
9/47 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö meissä kaikissa ole myös pimeä puoli? 

Vierailija
10/47 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Petteri Orpon hallituksessa näitä esimerkkitapauksia kyllä on kovin monta samassa aitiossa.

-winner-

Vierailija
11/47 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki sosiaalisti hurmaavia, eli ei ole pelkoa että kuuluisin noihin:D

Vierailija
12/47 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Synkkä empatia" on kyllä harvinaisen huono termi tuolle piirteelle. Sehän ei ole empatiaa todellisuudessa ollenkaan, vaan manipulaatiokykyä yhdistyneenä hyvään ihmistuntemukseen ja psykologiseen silmään.

Vierailija
13/47 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Persut vihaa kaikkea ja kaikkia. Sitä paitsi tässä tarkoitettu piirre edellyttää älyä, joten se ei liity persuihin.

Vierailija
14/47 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun luin tuon tekstin, ymmärsin että tunnen tällaisen henkilön. Ei jotenkin soveltunut pelkästään narsistin piirteisiin mutta tässä aukesi tuo muu piirre hyvin. 

Vierailija
15/47 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällainen henkilö on kiusannut rajusti minua. Opin tosin ennakoimaan ja puolustautumaan, ja osin tuo empatiakyky ajaa häntä harhaan, koska sekaan sekoittuu hänen omat arvonsa. Hän esim. arvostaa korkealle statusta ja sen ilmentymiä, ja luulee minun ajattelevan samoin. Hän siis pyrkii murentamaan itsetuntoani väärin keinoin.

Tämä henkilö on vaarallinen ja päättänyt tuhota minut. Hän on varmasti narsisti, ja erittäin pahantahtoinen ja kostonhimoinen, manipuloiva. Mutta olen aina ihmetellyt tuota kykyä tietynlaiseen "empatiaan", nyt sekin selittyi. Tyhmä hän ei ole, muttei yhtä älykäs kuin minä. Erittäin paha ihminen, joka teeskentelee hyvää ja on menestynyt. Valitettavasti tuo esitys menee monelle läpi.

Vierailija
16/47 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä luokittelut ovat itsessään ihan vaan erikoisuuden tavoittelua. Keksitään nyt ihan vaan tavalliselle keskustelukerhon kusipäälle uusi nimi ja saadaan oma tutkimus jotenkin uraauurtavaksi.

-winner-

Vierailija
17/47 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taidan olla tuommoinen, tai siis aivan varmasti olenkin.

Kukaan ei varmasti uskoisi jos livenä kertoisin, koska minun laskelmallisuus tuli aikoinaan siihen lopputulokseen että minä pärjään parhaiten käyttäytymällä kuin ns hyvis käyttäytyisi, minä voin paremmin kun ihmiset ympärilläni voi paremmin.

Minun kollegat on minulle arvokkaampia työkaluja arvostavina kollegoina kuin vihollisina.

En ole oikeastaan koskaan tehnyt mitään mikä olisi ns hirviömäistä, mutta pystyisin siihen koska vain, en usko että ikinä tekisin niin koska se ei ole ollut ikinä minun oman edun mukaista.

Vierailija
18/47 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Toisin kuin psykopaatti, synkän empaattinen ihminen ymmärtää muiden tunteet ja kykenee empatiaan kognitiivisella tasolla, mutta ei tunteen tasolla."

Minulla on diagnosoitu epäsosiaalinen persoonallisuus ja kyllä minä tunnen empatiaa. Se on "spektri", kuten kaikki nykyään.

Sen diagnoosin alle menevät niin "psykopaatit" kuin "sosiopaatit". Diagnostinen kriteeri ei ole täydellinen tai täysin mielekäs koska en ole sama kuin joku liskon tasolla oleva aivorakenteeltaan täysin empatiakyvytön yksilö. 

"Sosiopatiaan" kuuluu heikko impulssikontrolli, empatiakyvyn puutteet, manipuloiva ja epäsosiaalinen käytös, oma etu tulee priorisoitua muiden edun ja yhteisen hyvän edelle. Itse pyrin olemaan manipuloimatta ihmisiä liikaa, olen mahdollisimman rehellinen oikeille läheisilleni. Muita manipuloin ihan huoletta mutta lähinnä pärjätäkseni, en todellakaan voi olla oma itseni tai yhtään rehellinen. Tavallisten ihmisten manipulaatiohan ei toimi siksi että olisin joku nero vaan siksi että ne nk. tavalliset ihmiset eivät tajua että joku valehtelisi aivan kaikesta ja täysin uskottavasti, että mikään ei ollutkaan totta. 

Dark empath-pilipali tuntuu vain yhdeltä lisäluvulta epäsosiaalisen persoonallisuushäiriön mystifiointiin. Moni epäsosiaalinen tuntee rajattua empatiaa, se vaan menee pois päältä tai jää jalkoihin jos omat edut tai oma ego/turvallisuus/resurssit ovat uhattuina. 

Ja kuten muussakin väestössä, epäsosiaalisissa on kaikentasoisia älykkyydeltään ja muulta persoonaltaan. Ei minun motivaatiot tai toimintatavat ole sanat kuin jonkun bisnessosiopaatin tai statussosiopaatin tai päihdesosiopaatin. 

Vierailija
19/47 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Toisin kuin psykopaatti, synkän empaattinen ihminen ymmärtää muiden tunteet ja kykenee empatiaan kognitiivisella tasolla, mutta ei tunteen tasolla."

Minulla on diagnosoitu epäsosiaalinen persoonallisuus ja kyllä minä tunnen empatiaa. Se on "spektri", kuten kaikki nykyään.

Sen diagnoosin alle menevät niin "psykopaatit" kuin "sosiopaatit". Diagnostinen kriteeri ei ole täydellinen tai täysin mielekäs koska en ole sama kuin joku liskon tasolla oleva aivorakenteeltaan täysin empatiakyvytön yksilö. 

"Sosiopatiaan" kuuluu heikko impulssikontrolli, empatiakyvyn puutteet, manipuloiva ja epäsosiaalinen käytös, oma etu tulee priorisoitua muiden edun ja yhteisen hyvän edelle. Itse pyrin olemaan manipuloimatta ihmisiä liikaa, olen mahdollisimman rehellinen oikeille läheisilleni. Muita manipuloin ihan huoletta mutta lähinnä pärjätäkseni, en todellakaan voi olla oma itseni tai yhtään rehellinen. Tavallisten ihmisten manipulaatiohan e

Sinä otat keskustelun tästä liian henkilökohtaisesti, se että asioilla on selkeät omat nimet ei ole huono asia, se mahdollistaa ongelmien artikuloinnin ja sitä kautta niiden käsittelyn.

Vierailija
20/47 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taidan olla tuommoinen, tai siis aivan varmasti olenkin.

Kukaan ei varmasti uskoisi jos livenä kertoisin, koska minun laskelmallisuus tuli aikoinaan siihen lopputulokseen että minä pärjään parhaiten käyttäytymällä kuin ns hyvis käyttäytyisi, minä voin paremmin kun ihmiset ympärilläni voi paremmin.

Minun kollegat on minulle arvokkaampia työkaluja arvostavina kollegoina kuin vihollisina.

En ole oikeastaan koskaan tehnyt mitään mikä olisi ns hirviömäistä, mutta pystyisin siihen koska vain, en usko että ikinä tekisin niin koska se ei ole ollut ikinä minun oman edun mukaista.

Et ehkä tajua, mutta itse ainakin näen tällaisen ihmisen läpi. Erotan aidon ihmisen epäaidosta. Narsistit ovat joskus hämmästyttävän varmoja omasta kyvystään manipuloida ja vedättää. Yleensä ihmiset, kuten minä, eivät sano mitään, mutta vetäytyvät seurassasi hiljalleen. Toiset huomaavat, mutteivat ilmaise mitään, ja pysyvät lähellä, koska pakko. Saatan vitsailla narsistin kanssa, aivan kun en tunnistaisi häntä, mutten kerto mitään henkilökohtaista hänelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme