Voiko yksityislääkäri kirjoittaa lähetteen julkisen puolen labraan?
Siis jos varaan ajan terveystalon ihotautilääkärille ja hän määrää verikokeita ym. On nimittäin aika kalliita ne verikokeet.
Kommentit (71)
Ei ainakaan meidän hva:lla onnistu muuten kuin itse maksavana. Julkiselta pitää olla oma lähete, jos ilmaiseksi haluaa mennä.
Vierailija kirjoitti:
Pyydät yksityisen lääkäriltä labralähetteet tulostettuna ja varaat ajan julkisen puolen labraan. Hinta on halvempi.
Kiitos tiedosta.
Ei voi. Julkiset labratkin on nykyisin yksityisiä. Niihin mennään lähetteellä ja lähetteen tekijä maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan meidän hva:lla onnistu muuten kuin itse maksavana. Julkiselta pitää olla oma lähete, jos ilmaiseksi haluaa mennä.
Niin? Hinta on silti halvempi kuin yksityisen sikahintaisissa labroissa. Lasku tulee kotiin perässä.
Vierailija kirjoitti:
Pyydät yksityisen lääkäriltä labralähetteet tulostettuna ja varaat ajan julkisen puolen labraan. Hinta on halvempi.
Ei joka paikassa ole näin yksinkertaista. Meidän labra ei ota muuten kuin julkisen lähetteillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Hinta on silti halvempi kuin yksityisen sikahintaisissa labroissa. Lasku tulee kotiin perässä.
Ei välttämättä ole halvempi.
Nordlabin sivuilla kun aikaa varaa niin on joku itse maksavat asiakkaat vaihtoehto. Olisko halvempi kuitenkin kuin yksityinen labra.
Jossain siitä oli juttu että voi.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan eri asia. Yksityislääkärin lähetteellä voi käydä julkisen labrassa. Ei ole ilmaista, mutta huomattavasti edullisempaa. Julkisen puolen lääkärin määräämät labrat ovat maksuttomia, siis ilmaisia, vaikka tuleehan ne veroissa maksettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei joka paikassa ole näin yksinkertaista. Meidän labra ei ota muuten kuin julkisen lähetteillä.
Joka paikassa ei ole noin hankalaa. Meidän labra ottaa myös yksityisen lääkärin lähetteellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka paikassa ei ole noin hankalaa. Meidän labra ottaa myös yksityisen lääkärin lähetteellä.
Mutta et voi tietää, missä ap asuu. Turha neuvoa, että sen kun menee vaan.
En usko että tuollainen kikkailu onnistuu. Toisaalta, olen kerran tullut siirretyksi yksityiseltä julkiselle, kun oli melko vakavat oireet. Eli yksityinen teki lähetteet julkiselle, mutta jos aloittaja siis hakee sitä, että labrat voisi "välissä" käydä tekemässä julkisella, en tiedä mahtaako onnistua.
Missä hyvinvointialueella on oma labra? Kaikki on jotain synlabia, fimlabia, nordlabia ym. Eivät tee yhtää mitää ilman maksajaa. Lähete takaa maksajan eli jos yksityinen lähettää niin se maksaa. Jos julkinen lähettää niin se maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se selviää oman sotealueen asiakaspalvelusta. Labrathan on nykyään sotealuekohtaisia. Jossakin kunnassa voi onnistuakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan eri asia. Yksityislääkärin lähetteellä voi käydä julkisen labrassa. Ei ole ilmaista, mutta huomattavasti edullisempaa. Julkisen puolen lääkärin määräämät labrat ovat maksuttomia, siis ilmaisia, vaikka tuleehan ne veroissa maksettua.
Ei edelleenkään joka paikassa voi käydä julkisella yksityisen lähetteellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin pitkälti on edullisempia. Yksityiset keräävät katteensa myös laboratoriotutkimuksistaan. Toki voit muuta väittää, mutta näin kuitenkin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on. Jokin crp on kymmeniä euroja yksityisellä, ei julkisella.
Ap tässä. En tosiaan ihan ilmaiseksi meinannutkaan, mutta edes vähä halvemmalla. Muutama vuosi sit yksi verikoe otettiin terveystalon labrassa ja se naksoi reilut 80 euroa, joten kallista siis on jos enemmänkin kokeita otetaan.