Miten puhua rahasta ystävyyssuhteissa?
Miten puhua rahasta ystävyyssuhteissa?
Meitä on kolme ystävystä. Kaikilla jokseenkin sama elämäntilanne, eli pieniä lapsia, minulla myös isompia, vanhimmat teinejä. Asetelma on kuitenkin sillä tavalla erilainen, että yksi käy töissä, yksi on pienen lapsen kanssa kotona, tekee keikkatyötä ja itse opiskelen täysipäiväisesti ja käyn osa-aikaisesti töissä.
Haasteena on se, että ystävät ehdottavat usein ihania aktiviteetteja, kuten teatterikäyntejä, konsertteja, keikkoja ja reissuja. Olen kuitenkin kertonut, että mulla ei tällä hetkellä ole varaa, sillä mä opiskelen, mulla on liuta lapsia ja asuntolaina maksettavana. Vaikka mulla onkin varaa ostaa lainanlyhennysten ja muiden laskujen jälkeen perheelle ruokaa ja maksaa isompien lasten harrastukset, niin just nyt mulla ei ole ylimääräistä rahaa maksullisiin aktiviteetteihin, ei edes 35-60€ keikkalippuun.
Silti tulee yhteiseen Whatsapp ryhmään ehdotuksia kaikista noista maksullisista jutuista, joihin just nyt en voi laittaa rahaa. Oon miettinyt, että oonko jotenkin turhan herkkänahkainen, kun harmistun siitä, että vaikka on sanonut suoraan että nyt ei oo rahaa, niin silti laitetaan noita ehdotuksia. Tuntuu siltä, että ystävät ei kuuntele, tai sitten eivät oikeasti ymmärrä, että kun sanon ettei ole rahaa, se tarkoittaa ettei oikeasti ole rahaa. Mietin et johtuuko siitä, että heillä on vähemmän lapsia ja ne lapset on pienempiä kuin mun, että eivät ehkä oikeasti ihan ymmärrä, että teinit syö enemmän ja vaatteet ostetaan aikuisten osastolta, että rahaa kyllä menee...
Onko tylyä pyytää, että laittavat keskenään viestiä keikoista ja teattereista? Että mä en oikeasti jaksa joka kerta erikseen sanoa, että just nyt ei oo rahaa.