Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viherkasvien viihtyminen eri ikkunoilla ilmansuuntiin

Vierailija
14.03.2025 |

Minulla on paljon viherkasveja ja nyt pitäisi valita joko asunto, jossa on ikkunansuunta koilliseen (pohj-itä väliin), tai sellainen asunto, jossa on ikkunansuunta luoteeseen (länsi-pohj väliin). Kummassa kasvit viihtyisivät paremmin ikkunalla?

Kasvit ovat peikonlehti, kultaköynnös, kolibrikukka, posliinikukka ja monta orkideaa.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kultaköynnökset ei oo ikkunoilla mutta jaksaa kasvaa. Viimeksi kun suoristin oksia,olivat kuuden- seitsemän metrin pituisia,nyt varmasti paljon pidempiä. 

Vierailija
2/6 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kultaköynnökset ei oo ikkunoilla mutta jaksaa kasvaa. Viimeksi kun suoristin oksia,olivat kuuden- seitsemän metrin pituisia,nyt varmasti paljon pidempiä. 

Mihin ilmansuuntaan se ikkuna huoneessa on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ikkunoita joka pääilmansuuntaan ja viherkasvit viihtyy parhaiten länteen olevan ikkunat edessä.

Vierailija
4/6 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia kasveja voi pitää oikeastaan missä tahansa, jos onnistuu vain tuomaan oikeanlaiset valo-olosuhteet ja lämpötilan kasville (kosteuskin toki otettava huomioon). (kasvivalaisimilla voi helposti tuoda lisää valoa kasville, lämpötilaa voi olla hankalampi säätää, tai vetoa.

Vierailija
5/6 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan maalaisjärjellä otat koilisen ja hommaisin kuitenkin sen kasvivalon. Suomessa talvella auringonvaloa tarjolla hyvin niukasti, niin tuolla luoteisikkunalla kasvisi eivät saa tarpeeksi luonnonvaloa talvella kun aurinko on jo laskenut. Kesällä sillä koilisikkunalla on sentään tarjolla aamuaurinko, mutta talvea varten suosittelen sitä kasvivaloa kuitenkin. 

Vierailija
6/6 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan maalaisjärjellä otat koilisen ja hommaisin kuitenkin sen kasvivalon. Suomessa talvella auringonvaloa tarjolla hyvin niukasti, niin tuolla luoteisikkunalla kasvisi eivät saa tarpeeksi luonnonvaloa talvella kun aurinko on jo laskenut. Kesällä sillä koilisikkunalla on sentään tarjolla aamuaurinko, mutta talvea varten suosittelen sitä kasvivaloa kuitenkin. 

Itse maalaisjärjellä ottaisin kyllä sen asunnon, mikä muuten paremmin itselle sopisi. Jos haluaa kukkia huomioida, pelkästään ilman suunta ei ratkaise mitään. Täytyisi miettiä myös pimentääkö ympärillä joku ikkunaa. Sinne Koilliseen paistaa talvella ihan yhtä vähän aurinko kuin luoteesen avautuvaan ikkunaankin, eli ei ollenkaan. Itsellä kokemuksia useammasta ikkunansuunnasta. Yllättävää kyllä omat kukkaikkunat tällä hetkellä pääasiassa luode-pohjoinen. Hyvin viihtyy kukat, kun mitään ei ole ikkunan edessä valoa viemässä. Ihan siis ilman kukkavaloja. Paremmin ne nyt kukkii kuin edellisen asunnon lounaaseen avautuvalla ikkunalla, missä oli parveke edessä varjoa tuomassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä