Heps, jumppaavat seniorit!
Olen koko ikäni ollut liikkuvainen, vaikka aktiivista urheiluharrastusta ei olekaan ollut. Aikuisiällä on käynyt erilaisissa jumpissa, pyöräilen, patikoin, uin, jne. Olen aina ollut hoikka, luonnostaan. En käytä päihteitä.
Olen jo pitkälle yli 60 v. Olen käynyt syksystä asti kaksi kertaa viikossa ryhmäliikuntatunnilla. Muutkin osallistujat ovat enimmäkseen senioreja.
Ihmettelen, miksi tulen _aina_ "sairaaksi" jumpan jälkeen: seuraavana päivänä olen ihan raato, kurkku kipeänä ja muutenkin runneltu olo. En tee liikkeitä överinä, päin vastoin pyrin kuulostelemaan kehoani ja sen rajoja.
Nykyään olen siis "aina kipeä". En tiedä, pahentavatko säännölliset liikuntakerrat oloani. Vai olisinko huonommassa kunnossa ilman niitä. En osaa sanoa, onko lihaskuntoni hyvä vai huono, kun tämä "sairas" ja raihnainen vie voimat. Olen siis lähinnä kipeä kaulasta ylöspäin, kurkku- ja nielukivusta alkaen. Ja pää tuntuu raskaalta, aivot sumealta.
Minulla ei ole yskää, nuhaa, hengenahdistusta, päänsärkyä tms. flunssaoireita. Lihakset eivät erityisen kipeät, jotain kireyttä voi olla treenin jälkeen.
Mistähän tässä voi olla kyse?
Kommentit (3)
Mulla tulee kurkku kipeäksi jo kilometrin kävelyn jälkeen, tänä talvena alkoi
Kaksi juttua tulee mieleen, ensimmäinen on lihasjumit niskan ja yläselän alueella, toinen refluksi, jos mahan sisältöä pääsee jumppaamisen yhteydessä nieluun ärsyttämään limakalvoja.
Ensimmäisenä tuli mieleen: liikuntasalissa on sisäilmaongelma ja oireilet sen takia. Muillakin voi olla, mutta ei välttämättä. Herkkyys ja tausta vaikuttaa.