Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olisiko sinulla varaa hoidattaa lapsesi päiväkodissa, jos hoitomaksu vastaisi todellisia kustannuksia?

Vierailija
10.03.2007 |

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
10.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä hoidata nytkään vaan hoidan itse omat lapseni, koska he ovat minun lapsiani, eivät yhteiskunnan!

Vierailija
2/17 |
10.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiljattain sanomalehdessä oli, että perhepäivähoitopaikan hinta on noin 800 euroa kuussa. Päiväkotipaikka oli vielä paljon kalliimpi, mutta en muista, paljonko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
10.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yksityiseen hoitoonkihan saa kelan tukia.

Vierailija
4/17 |
10.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko saman hintaista kuin lastenhoitajan palkkaaminen kotiin vai kalliimpaa?

Vierailija
5/17 |
10.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan " kipurajoilla" on, kun kunnallisessa se maksimi olisi 200e/kk.

En siis todellakaan maksaisi täyttä hintaa omasta pussista, jos pitäisi.

Vierailija
6/17 |
10.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan kahdesta lapsesta täyden hoitomaksun, yhteensä 380 kuussa. Sen kykenen maksamaan, paljon enempää en.

Vierailija
7/17 |
10.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta, silloin veroprosentti olisi alhaisempi ja käteen jäävä tulo suurempi.

Vierailija
8/17 |
10.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joutuisin maksamaan koko palkkani ja silti mieheni joutuisi maksamaan vielä lisää.

Ei varmaan kauhean moni äiti palaisi työelämään ennen kuin lapsi aloittaisi koulun.

Vierailija
9/17 |
10.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

800e/kk. Olen pph ja palkkani & kulukorvaus yhdestä lapsesta ei ole 800e. Kunnalle ei tule muuta kulua. Itse maksan kaiken mitä tänne kotiin tarvitsen tai jos jotain menee rikki.

Vierailija
10/17 |
10.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taitaa olla 670/lapsi, josta itselle jää Kelan ja asuinkunnan subvention jälkeen 250e/lapsi. Ei sisaralennuksia. Maksetaan joka kuukaudelta oli paikalla tai ei, heinäkuussa ei maksua koska hoito on kiinni.

Meillä on vain yksi lapsi eikä ole vielä kipurajoilla. Siellä on paljon myös sisaruksia, eikä kustannuksista ole kukaan valittanut.

Vierailija
11/17 |
10.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset kotona kouluun asti.

Vierailija
12/17 |
10.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen itsekin perhepäivähoitaja, joten palkkaus on tuttua. Mutta kuntahan maksaa lisäksi niitä himskatin työnantajamaksuja, vai mitä nimeltään ovatkaan, eli kuluja kyllä tulee ihan reippasti lisää. Matalapalkka-aloillahan niitä maksetaan enemmän kuin palkkaa...

Vierailija
13/17 |
10.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta onneksi miehelläni olisi :) joten saisin silti käydä pienipalkkaisessa mutta ah-niin-rakkaassa työssäni :)

Vierailija
14/17 |
10.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tietenkin minun kannattaisi mieluummin jäädä kotiin koska olen niin pienipalkkaisessa työssä että kotonaolo olisi huomattavasti halvempaa.

Vierailija
15/17 |
10.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein opinnot loppuun ilman opintotukea ja virallista opiskelijan statusta, emmekä saaneet kahteen kuukauteen edes yksityisen hoidon tukea yksityiseen päiväkotiin (en jaksa selittää miksi). Maksettiin siis tuolta ajalta kiltisti miehen nettopalkasta tuo koko summa. Toimeen tultiin silti, mutta tiukkaa kyllä teki!

Meidän molempien palkoilla voisimme nyt maksaa jopa tuon 1500¿ kahdesta lapsestamme, jos olisi pakko. Nettotulot nyt 3500¿, eli ei kovin suuret, mutta menotkin on pienet (ei liikaa lainaa).

Onneksi yhteiskunnalta saa tukea, eikä järjestelmä edes tule sille kalliiksi verotulot mukaanlaskien. Siinäpä muuten vasta työnantajien asenteet hedelmällisessä iässä olevia naisia ja perheellisiä kohtaan koetukselle joutusivatkin, jos ei olisi päivähoitojärjestelmää...

Vierailija
16/17 |
10.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin miten ihmeessä kunnalla voi todelliset kustannukset olla jopa yli 800 e per lapsi! Ei yksinkertaisesti voi olla, kunta kuitenkin maksaa huonompia palkkoja, säästää ruokakustannuksissa jne.

Vierailija
17/17 |
10.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vielä paremmin, jos päivähoitosysteemi purettaisiin, koska silloinhan myös veroprosentti väkisin keventyisi. Mutta olisi varaa nykyhinnoillakin.

Itse kannatan systeemiä, josssa jokainen perhe saisi samansuuruisen " lapsenhoitosetelin" ja sitten saisi itse päättää miten sen käyttää: jos jäisi kotiin, summan saisi itselleen, jos veisi lapsen hoitoon saisi käyttää setelin verran hoidon kustannuksiin.