Miten kieltäytyä suosituksen antamisesta?
Kyseessä hyvä työkaveri, todella mukava tyyppi, mutta ei kovin välkky tai osaava. Nyt haluaa suosituksen erääseen paikkaan, ja omien yhteyksien takia pelkään että oma maine kärsii jos suosittelen ja hän onkin heille pettymys.
Annanko vain sellaisen suosittelun jossa kehutaan luonnetta, mutta ei puhuta taidoista mitään? Mitä jos hän sitten haluaa siihen lisäyksen taidoista, sittenhän olen ihan pakotettu joko valehtelemaan tai loukkaamaan?
Mitäpä teen?
Kommentit (37)
Sano, että päätit niiden edellisten jälkeen, ettet enää anna suosituksia. Muuten pitäis antaa kaikille kysyjille.
Vierailija kirjoitti:
Sano, että olet päättänyt ettet enää anna. Sano vaikka, että siitä on tullut inhottavia tilanteita jälkikäteen. Ei sinun tarvi selitellä enempää.
Tämä! Juu, näin teen! Kiitos! -ap
Mikäli olet se tietty esihenkilö jonka kuvittelen sinun olevasi, niin jätä ihan vapaasti suositukset antamatta. Löydän kyllä töitä muualtakin, ja voin myös tulevaisuudessa perustaa oman yrityksen.
Ärsyttää kovasti ihmiset, jotka eivät arvosta toisen työpanosta.
Voit antaa yhteystiedot suosittelijaksi, ehkä sieltä ei edes soiteta. Mukava tyyppi, mutta ei erityisen osaava tai välkky tulee esille jo varmaan siellä työhaastattelussa, kai sinne on muitakin hakijoita. Epäkohteliasta kyllä kieltäytyäkään,
Mä odotan edelleen mun työtodistusta.. Suosituksia myös lupailtiin, saa nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja varmaan ottaa sinuun yhteyttä. Voit sitten tarkentaa asiaa, ja korostaa että olette olleet samassa työpaikassa, etkä ole tämän esihenkilö koskaan ollutkaan. Yrität vältellä vastaamista, tyyliin, juu ollaan oltu samassa vuorossa, kyllä se työpaikalla on ollut jne...
Okei.. no mitä jos kysytään suoraan, että miten selviytyi siitä tai siitä tai oliko oma-alotteinen (vastaukset eivät olisi mairittelevia)? Jatkanko vaan jotain juu tosiaan on ilmoja pidellyt? Eihän se toimi ilman että itse vaikutan sekopäältä.
Vastaisin positiivisen kautta niin, että jokainen ymmärtää, miten asia on. Hyväntahtoinen, täsmällinen, suorittaa loistavasti tutut asiat jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys. Tekeekö kuitenkin työnsä hyvin? Onko sinulla henkilökohtaisesti jotain moitittavaa hänen työstään, vai oletko tehnyt vaan sivusta havaintoja?
Tekee ihan hyvin kunhan saa todella tarkat ohjeet. Sitten ei tee mitään ennen seuraavia ohjeita. Unohtaa myös ohjeet aina välillä ja ne pitää antaa uudestaan usein. On siis sellainen hyvä suorittavan tason tekijä, mutta tämä paikka johon hakee vaatisi ihan eri kaliberin osaamista ja oma-aloitteisuutta.
Ahaa. Mietin, että tiedostaako tämä kaveri että hänellä on näitä haasteita. Hänellehän voisi olla hyödyllistä, että kuulisi niistä. Esim. Jos kysyy koko ajan sinulta jatko-ohjeita.
Voithan sanoa hänelle esim. että antaisin mielellään, mutta minun täytyy tunnustaa, että olen huomannut että sinulla on haasteita oma-aloitteisuudessa. Ja tämä paikka näyttää vaativan vielä enemmän oma-aloitteisuutta. Että sinusta tämä ei ole ehkä sopivin, vaikka muuten olet tosi hyvä tyyppi. Ja kerrot, että haluat olla suosituksissa aina mahdollisimman rehellinen, se on kaikkien osapuolten etu.
Sano että harmi että ehdin jo suositella työpaikkaan toista, ensin suosituksia kysynyttä henkilöä.
Itse en ole koskaan antanut kenellekään huonoja suosituksia. Minusta ei oikeastaan ole minun tehtäväni olla kenenkään työpaikan saannin tiellä. Kaikista on joka tapauksessa löytynyt vahvuuksia joita olen voinut tuoda esiin. Heikkouksiakin olen toki voinut kertoa, mutta aika neutraalisti, enkä millään moittimislinjalla. Koska sellaiset palautteet kuuluvat työpaikan sisäisiin keskusteluihin.
Eihän se nyt minun vastuullani kuitenkaan ole myöskään tehdä palkkauspäätöstä muihin firmoihin, vaan itse kantavat vastuun jos ottavat mielestään huonon. Monesta voi myös tulla esiin erilaisia puolia erilaisissa paikoissa. Jos suosittelija alkaisi millään tavoin haukkua entistä, saati vielä nykyistä työntekijäänsä, pitäisin häntä aika erikoisena.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä voit kieltäytyä ilman, että tarvii selitellä sitä.
Tämä on ehkä paras neuvo!
Vierailija kirjoitti:
Miten työkavereille voi edes antaa suosituksia? Mikä työkaveri on arvioimaan toista. Kai esimies antaa suositukset, jos haluaa antaa. Korruptiota tuollainen kaverille suosituksen antaminen. "Anna sinä mulle niin minä annan sulle".
Voihan sitä kertoa, että minkälainen toinen on työkaverina ollut. Eihän tuossa muuta näkökulmaa edes haeta.
Miksi lähteä suosittelemaan, jos ei voi suositella? Koko systeemin idea menee pieleen.
Vierailija kirjoitti:
Tekee ihan hyvin kunhan saa todella tarkat ohjeet. Sitten ei tee mitään ennen seuraavia ohjeita. Unohtaa myös ohjeet aina välillä ja ne pitää antaa uudestaan usein. On siis sellainen hyvä suorittavan tason tekijä, mutta tämä paikka johon hakee vaatisi ihan eri kaliberin osaamista ja oma-aloitteisuutta.
No eihän tuossa sitten ole mitään ongelmaa. Kerrot että on tehnyt työnsä hyvin, sikäli kuin tiedät. Ei ole sinun asia arvioida, pärjääkö tyyppi seuraavassa paikassaan, jos sinne valitaan. Se on uuden pomon päänsärky. Case closed.
Kiva tyyppi mutta keskitason työntekijä, hyvä että hänestä päästiin.
Tämän takia moni ei uskalla pyytää suosituksia.
Kerro totuus. Jos loukkaantuu niin oma vika, mitäs meni kysymään.
Vierailija kirjoitti:
Miten työkavereille voi edes antaa suosituksia? Mikä työkaveri on arvioimaan toista. Kai esimies antaa suositukset, jos haluaa antaa. Korruptiota tuollainen kaverille suosituksen antaminen. "Anna sinä mulle niin minä annan sulle".
Kyllä voi antaa suosituksen ja ei kannata käyttää sanaa työkaveri koska antaa väärän kuvan. Puolisoni sai suosituksen ja eivät kunnolla tunne toisiaan mutta samoissa projekteissa olleet. Etenkin suosittelija tietää hänen asiantuntemuksensa.
Minä lavastaisin kuolemani ja muuttaisin salanimellä Boliviaan viljelemään kurpitsoita.