Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys

Vierailija
12.03.2025 |

Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen! 

Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)

Kommentit (6749)

Vierailija
6321/6749 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Onpa katkeraa, saahan sitä jonottaa ylempiin hakutoiveisiin sinne elokuun alkuun saakka. Jos systeemi on niin rakennettu niin sitten se on. Tottakai jokaisen pitää ajatella itseään ja tulevaisuuttaan ensisijaisesti.

Ei ole katkeruudesta kysymys, en jonota. Systeemi mahdollistaa kelan väärinkäytökset ym. kannatatko niitäkin? Systeemi mahdollistaa ottaa taskut täyteen opiskelupaikkoja, mutta onko se oikein? Onko systeemiä ihan pakko väärinkäyttää, vai voisiko ajatella, että toimisi itse moraalisesti ja eettisesti oikein? 

Vierailija
6322/6749 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pitkäaikaistyötön (alle 30v), ja sain viimeinkin paikan amkista haluamaltani alalta, mutta koulu sijaitsee aivan järjettömän kaukana.Jos en nyt ota tätä mahdollisuutta vastaan, niin en tiedä miten ensi vuonna kävisi, sillä kirjoittaisin siinä tapauksessa yo-tutkinnon loppuun ja saisin C:n paperit. Pääseekö noilla papereilla suoraan mihinkään vai menisittekö vain opiskelemaan toiselle puolelle Suomea tilanteessani? Olen ensikertalainen.

Totta kai otat paikan vastaan. Monet lähtevät opiskelemaan toiselle puolelle Suomea, normi meininki.

Pitkäaikaistyöttömyyteen ei kannata jäädä vielä vuodeksi roikkumaan.

Näinhän se on. Kurjaa on ollut ja epätoivo iskenyt moneen otteeseen.Tässä on oltu jo lähes syrjäytymisen partaalla (ystäviä ja kavereita tosin on paljon). Tämä on siis se kauan toivomani positiivinen käännös elämään.

Perjantaina teen viimeistään päätöksen, mutta enköhän mä ota sen paikan vastan. Jännittää todella kovasti lähteä tosi pienelle paikkakunnalle kauas perheestä ja ystävistä ja vielä vähemmistöön kuuluvana henkilönä. Opiskelukin jännittää, mutta eiköhän tää hyvin mene. :D Kiitos paljon rohkaisusta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6323/6749 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivittyikö vipunen eilen? Jos päivittyi mihin aikaan suurin piirtein? Tai onko tänään päivittynyt? Otin eilen n. klo 11 opiskelupaikan vastaan mutta en näe itseäni vipusessa

Vierailija
6324/6749 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en löytänyt Vipusesta kaikki tiedot pätien itseäni, vaikka otin paikan vastaan 2 viikkoa sitten. Menin peloissani opintopolkuun missä edelleen lukee "paikka vastaanotettu", ehkäpä siihen luotan kuitenkin :) Uteliaisuudesta menin oman amk-linjan valittuja urkkimaan. 

Erikoista siis se että siellä oli tyyppi joka isolla todennäköisyydellä olen minä, mutta tyyppi katosi kun suodatin näkyviin vaan ei-ensikertalaiset, jollainen oon. Kuitenkin ennen kuin tulin valituksi siellä oli pitkään alimmat hyväksytyt pisteet tyyliin kymmeniä pisteitä omia pisteitä alemmat -> varmaan silti mennyt oikein.

Vierailija
6325/6749 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni stressi iski itsellekin aluksi. Otin paikan vastaan, ilmoittauduin läsnäolevaksi ja maksoin vielä ylioppilaskunnan maksun, joten kai se on uskottava että opiskelipaikka löytyy

Vierailija
6326/6749 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea!

Vierailija
6327/6749 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun toiveet romuttui. Jäin ilman opiskelupaikkaa kuten tuhannet muutkin. Ei-enskana mahdotonta päästä sisälle kun aloituspaikkoja on yhdestä kolmeen. Jäin jonoon sijalle 3. Arvaa harmittaako : (

Vierailija
6328/6749 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Onpa katkeraa, saahan sitä jonottaa ylempiin hakutoiveisiin sinne elokuun alkuun saakka. Jos systeemi on niin rakennettu niin sitten se on. Tottakai jokaisen pitää ajatella itseään ja tulevaisuuttaan ensisijaisesti.

Ei ole katkeruudesta kysymys, en jonota. Systeemi mahdollistaa kelan väärinkäytökset ym. kannatatko niitäkin? Systeemi mahdollistaa ottaa taskut täyteen opiskelupaikkoja, mutta onko se oikein? Onko systeemiä ihan pakko väärinkäyttää, vai voisiko ajatella, että toimisi itse moraalisesti ja eettisesti oikein? 

Mitähän väärinkäytöksiä yrität nyt ajaa takaa? Tiedätkö edes yhtään mistä puhut?

Vierailija
6329/6749 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siinä ole mitään väärinkäytöstä jos jää odottamaan paikkaa enemmän haluamastaan opiskelupaikasta. Näin tämä toimii eikä sen odottajan tarvitse miettiä mitään moraalisia periaatteita ja säälin vuoksi ottaa paikkaa vastaan alemmasta vaihtoehdostaan.

Vierailija
6330/6749 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän väärinkäytöksiä yrität nyt ajaa takaa? Tiedätkö edes yhtään mistä puhut?

Tiedän, koska luen uutisia ja seuraan eduskunnan tekemiä muutoksia, ettei Kelan tukia ym. voitaisi käyttää väärin. Sinä näköjään et seuraa yhtään. Muutenhan tietäisit mistä on kysymys :)

Vierailija
6331/6749 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun toiveet romuttui. Jäin ilman opiskelupaikkaa kuten tuhannet muutkin. Ei-enskana mahdotonta päästä sisälle kun aloituspaikkoja on yhdestä kolmeen. Jäin jonoon sijalle 3. Arvaa harmittaako : (

Pääsiväthän ne 1-3 sisään, joille paikat menivät. Onnea heille!

Vierailija
6332/6749 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, koska luen uutisia ja seuraan eduskunnan tekemiä muutoksia, ettei Kelan tukia ym. voitaisi käyttää

No kerropa miten niitä käytetään väärin? Opintotukikuukausia on tietty määrä, et saa niitä määräänsä enempää. Jos yrität vihjata tällä asumislisään, ne on sidottu samaan opintotukeen. Kyllähän niitä lapsilisiäkin saa ihan jokainen tuloista huolimatta.

Vierailija
6333/6749 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään ja huomenna onnea teille, jotka odotatte pienillä varasijoilla - on mahdollista, että 10.-11.7 tarjotuista paikoista osa vapautuu tänään ja huomenna, ehkä viikonloppunakin vielä näkyy jotakin liikettä.

Vierailija
6334/6749 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama 😩. 2. varasijalle jäin, eikä ole enää kyllä mahdollisuutta päästä sisään. Motivaatiota riittää ja suunnitelmia harjoittelupaikkoihin, maisterikoulutukseen ym. Vaan ei mitään mahiksia typerän ensikertalaiskiintiön takia

Vierailija
6335/6749 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ''ehdollinen hyväksyminen'' on kyllä aika kehno systeemi. On helppoa hyväksyä paikka ehdollisesti ja jonottaa ylempiin toiveisiin. Jonot seisovat, kun monet jonottavat eivätkä tee lopullista päätöstä. Suomalaiset ovat kai niin jonottajakansaa, että kumma kun ei Opetushallinto anna vielä ämpäriäkin kaupan päälle ahkerimmille jonottajille. Onneksi tämä odotus loppuu 3 vkon päästä. 

Mitä kehnoa siinä on? Näin varmistaa itselleen opiskelupaikan ja katsoo riittääkö rahkeet hieman mieluisampaan paikkaan.  Ei niitä vapaita paikkoja ilmesty yhtään sen enempää vaikkei voisi jonottaa muihin hakutoiveisiinsa.

Vierailija
6336/6749 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö. Jokainen voi ottaa vain yhden paikan vastaan kerrallaan/ haku. Kun olet sen yhden paikan ottanut vastaan , on paljon vaikeampi seuraavan kerran saada mitään paikkaa koska olet menettänyt ensikertalaisuuden .  Ja miten tähän kela mielestäsi liittyy. Opitukikuukausia on kaikille sama  rajattu määrä, tekipä yhden tai viisi tutkintoa.

Se, että jonottaa ylempiin hakutoiveisiinsa ei tarkoita, että  saisi useampi kuin yhden opiskelupaikan.

Vierailija
6337/6749 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pitkäaikaistyötön (alle 30v), ja sain viimeinkin paikan amkista haluamaltani alalta, mutta koulu sijaitsee aivan järjettömän kaukana.Jos en nyt ota tätä mahdollisuutta vastaan, niin en tiedä miten ensi vuonna kävisi, sillä kirjoittaisin siinä tapauksessa yo-tutkinnon loppuun ja saisin C:n paperit. Pääseekö noilla papereilla suoraan mihinkään vai menisittekö vain opiskelemaan toiselle puolelle Suomea tilanteessani? Olen ensikertalainen.

Totta kai otat paikan vastaan. Monet lähtevät opiskelemaan toiselle puolelle Suomea, normi meininki.

Pitkäaikaistyöttömyyteen ei kannata jäädä vielä vuodeksi roikkumaan.

Näinhän se on. Kurjaa on ollut ja epätoivo iskenyt moneen otteeseen.Tässä on oltu jo lähes syrjäytymisen partaalla (ystäviä ja kavereita tosin on

Ihan ystävällisesti nyt kysyn, että ,millä "pienellä paikkakunnalla" järjestetään Suomessa opetusta korkeakoulussa?  Kyllä ne kaikki amkitkin ihan kaupungeissa sijaitsee. Itse olen opiskellut Helsingissä ja asunut myöhemmin pienemmissä kaupungeissa, eikä minun mielestäni siinä arjessa muuta eroa huomaa kuin että pienemmissä kaupungeissa palvelut toimii jopa paremmin ja kaikki on halvempaa. Suunnilleen samat kauppa- ja ravintolaketju ja harrastusmahdollisuudet löytyy kaikkialta. Ja samalla tavalla voi jäädä skuutin yliajamaksi.

Kannattaa olla orientaatioviikoilla aktiivinen ja osallistua myös oman ainejärjestön ja eri harrastuskerhojen  toimintaan niin sinne uudellakin paikkakunnalle alkaa muodostua kaveripiiriä. Monet uudet opiskelijat on samassa tilanteessa tilanteessa ja näin kavereiden saaminen on helpompaa.

Joka tapauksessa toivotan sinulle  onnea elämääsi ja opiskeluusi.

Vierailija
6338/6749 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama 😩. 2. varasijalle jäin, eikä ole enää kyllä mahdollisuutta päästä sisään. Motivaatiota riittää ja suunnitelmia harjoittelupaikkoihin, maisterikoulutukseen ym. Vaan ei mitään mahiksia typerän ensikertalaiskiintiön takia

Maisterihaku on juuri niitä varten, joilla on se amk-tutkinto- ei siellä enskoja ole.

Vierailija
6339/6749 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks ennen 10.7 Vipunen päivittynyt joka päivä? 

Vierailija
6340/6749 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö. Jokainen voi ottaa vain yhden paikan vastaan kerrallaan/ haku. Kun olet sen yhden paikan ottanut vastaan , on paljon vaikeampi seuraavan kerran saada mitään paikkaa koska olet menettänyt ensikertalaisuuden .  Ja miten tähän kela mielestäsi liittyy. Opitukik

Ehkä on parempi olla kertomatta tälle porukalle, kuinka käyttää systeemiä hyväksi. He vain... Käyttäisivät systeemiä vielä enemmän hyväksi.