Missä kohtaa suhdetta otatte raha-asiat esiin
Varsinkin jos siinä on jotain poikkeuksellista. Esim paljon velkaaa tai luottotiedot menneet. Tai iso omaisuus, jota ei ole halunnut suhteen alkumetreillä mainostaa, ettei tule ajatusta, että toinen on kiinnostunut vain rahasta.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Mulla kävi kerran niin, että erittäin temperamenttinen naisystäväni kysyi multa, että seurustelisinko hänen kanssaan jos hän olisi ylipainoinen.
Vastasin välittömästi, että en seurustelisi.
Hän kuulosti tympääntyneeltä ja vastasi, että ehkä munkaan ei pitäisi seurustella sun kanssa kun et ole miljonääri.
Kysyin, että mistäs tiedät? Ja myöhemmin kun oltiin illalla juomassa viiniä Malagassa niin näytin kännykästä omaisuuden arvon.
..ja sitten heräsit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ikinä, koska aidossa parisuhteessa raha on täysin yhdentekevää.
Oletkohan ikinä ollut aidossa parisuhteessa? Oikeissa pariskunnissa kun asutaan jossain, syödään jotain, lomaillaan jossain, ja ne kaikki maksavat, ja jos rahasta ei lainkaan pysty puhumaan, ei pysty myöskään jakamaan elämäänsä toisen kanssa.
Se maksaa, joka haluaa syömään tai lomailemaan. Se maksaa, jonka nimi on vuokrasopimuksessa tai osakekirjassa. Eikä koskaan pidä laittaa allekirjoitusta mihinkään sellaiseen, mitä ei nimenomaan itse halua.
Joten jos toinen haluaa Madeliiveille, niin joko toivottaa hyvää matkaa tai kysyy, koska mennään ja maksaa itse oman osuutensa eikä yhtään enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä ole tarvinnut ihmeemmin raha-asioita "ottaa esiin". Kyllä meillä suunnilleen on jonkinlainen käsitys toistemme varallisuudesta ja tuloista, sellainen mikä pitkän ja tiiviin ystävyydenkin aikana muodostuisi. Mitään yhteistaloutta ei ole eikä tule.
Ja tuolle yhdelle inisijälle tiedoksi: kyllä tämä on oikea parisuhde. Sinulla ei ole valtaa määritellä, mitä suomen kielen sana "parisuhde" tarkoittaa.
No minusta kyse ei ole oikeasta parisuhteesta, jos rahasta ei pysty puhumaan. Mitä virkaa on kumppanilla, josta ei saa tukea, kun luottotiedot ovat menneet, tai jonka kanssa ei halua jakaa tietoa normaalia isommasta varallisuudesta? Minusta tuo kertoo niin täydellisestä luottamuksen puutteesta, ettei rakkaudesta voi edes puhua.
Miksi kuvittelet, että emme pystyisi puhumaan rahasta? Sanoin, että ei ole tähän mennessä ollut tarvetta varta vasten ottaa esille ja eritellä varallisuuksiamme.
Me puhuttiin miehen kanssa omista talouksista, siitä paljon tienataan, miten paljon menee ja lainoista ennen kun oltiin edes pussattu. Ja myös siitä miten parisuhteessa halutaan käyttää rahaa ja miten halutaan elää myös tulevaisuudessa. Se tuli silloin jotenkin niin luonnollisesti kummaltakin kun puhutaan tosi paljon kaikesta kuun ja taivaan välillä.
En voisi kuvitella ikinä seurustelevani jonkun kanssa jonka esim rahankäyttöä tai ylipäätänsä talouden tilannetta en tietäisi, koska se vaikuttaa kuitenkin minun elämääni myös ja me olemme nimenomaan PARIsuhteessa
Vierailija kirjoitti:
Mulla kävi kerran niin, että erittäin temperamenttinen naisystäväni kysyi multa, että seurustelisinko hänen kanssaan jos hän olisi ylipainoinen.
Vastasin välittömästi, että en seurustelisi.
Hän kuulosti tympääntyneeltä ja vastasi, että ehkä munkaan ei pitäisi seurustella sun kanssa kun et ole miljonääri.
Kysyin, että mistäs tiedät? Ja myöhemmin kun oltiin illalla juomassa viiniä Malagassa niin näytin kännykästä omaisuuden arvon.
Ne sun rahat olisi tärkeämpi saada veroina kainuun miehille, jotka ei uskalla ja kehtaa hakea tukia itselleen. Tiesitkö sen?
Mahdollisemman varhaisessa vaiheessa, kun tapailu on muuttumassa seurusteluksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä ole tarvinnut ihmeemmin raha-asioita "ottaa esiin". Kyllä meillä suunnilleen on jonkinlainen käsitys toistemme varallisuudesta ja tuloista, sellainen mikä pitkän ja tiiviin ystävyydenkin aikana muodostuisi. Mitään yhteistaloutta ei ole eikä tule.
Ja tuolle yhdelle inisijälle tiedoksi: kyllä tämä on oikea parisuhde. Sinulla ei ole valtaa määritellä, mitä suomen kielen sana "parisuhde" tarkoittaa.
No minusta kyse ei ole oikeasta parisuhteesta, jos rahasta ei pysty puhumaan. Mitä virkaa on kumppanilla, josta ei saa tukea, kun luottotiedot ovat menneet, tai jonka kanssa ei halua jakaa tietoa normaalia isommasta varallisuudesta? Minusta tuo kertoo niin täydellisestä luottamuksen puutteesta, ettei rakkaudesta voi edes puhua.
Miksi kuvittelet, että emme pystyisi puhumaan rahasta? Sanoin, että
Luitko aloituksen? Jos puolisolta puuttuu luottotiedot, niin täytyyhän toisen se tietää. Sehän vaikuttaa esim siihen, voidaanko ostaa yhteinen asunto. Nyt ei puhuttu siitä, että molemmilla on suht normaali tilanne.
Ennen kuin vaatteet riisutaan. Ovella.
Ja millaisistakohan summista pitää ilmoittaa? Olen viisikymppinen, eronnut. Minulla on kiinteää nettovarallisuutta noin 250k ja säästöjä etc 300k. En ole koskaan ajatellut a) jakaa näitä kenenkään kanssa b) olevani näistä ilmoitusvelvollinen 😳
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa kun aletaan suunnitella mahdollista yhteisasumista.
Vähän turhan varhainen vaihe muuttaa yhteen, jos ei vielä edes raha-asioista ole keskusteltu. Hippasen haasteellista yhdessä asuminen, jos suhtautuminen rahaan on valovuosien päästä toisistaan.
Vierailija kirjoitti:
Me puhuttiin miehen kanssa omista talouksista, siitä paljon tienataan, miten paljon menee ja lainoista ennen kun oltiin edes pussattu. Ja myös siitä miten parisuhteessa halutaan käyttää rahaa ja miten halutaan elää myös tulevaisuudessa. Se tuli silloin jotenkin niin luonnollisesti kummaltakin kun puhutaan tosi paljon kaikesta kuun ja taivaan välillä.
En voisi kuvitella ikinä seurustelevani jonkun kanssa jonka esim rahankäyttöä tai ylipäätänsä talouden tilannetta en tietäisi, koska se vaikuttaa kuitenkin minun elämääni myös ja me olemme nimenomaan PARIsuhteessa
Olen elänyt jo 30 vuotta noin. Alusta alkaen on ollut selvää, että olen tavallinen suomalainen nainen, joka elättää itse itsensä ja tekee omaa elämäänsä koskevat päätökset tarvitsematta miettiä, onko miehellä tähän varaa. Meillä ei ole yhteistä taloustiliä eikä mitään yhteisiä kuluja. Silti olemme kyenneet elämään yhdessä melko lailla sovussa molempien mielestä mukavassa kodissa ilman riitaa rahasta.
Vierailija kirjoitti:
Ja millaisistakohan summista pitää ilmoittaa? Olen viisikymppinen, eronnut. Minulla on kiinteää nettovarallisuutta noin 250k ja säästöjä etc 300k. En ole koskaan ajatellut a) jakaa näitä kenenkään kanssa b) olevani näistä ilmoitusvelvollinen 😳
Tuo nyt on viisikymppiselle aika tavallinen tilanne. Perintöjä alkaa tulla ja talot on velattomia. Joten minusta tuo olisi se oletustilanne, josta ei tarvitse sanoa mitään, jos kyse on keskiluokkaisista yli 50v ihmisistä.
Pitääkö niistä oikeasti ihan puhua, eikö ne selkene siinä seurustelun aikana siltä osin kuin on tarpeen. Varmasti mahdolliset sijoitusasunnot ja mökit tulevat esiin normaalien keskusteluiden aikana, tai asuuko itse vuokralla vai omassa. Jos aletaan yhteistä asuntoa ostamaan niin sitten tietenkin kannattaa puhua mahdollisista esteistä asunnon ostolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ens tervehitään, het toisena raha-asiat!
"Moi! Paljon maksat?"
Korjattu.
Otan raha-asiat esille heti ensitapaamisella. Itse asiassa se on ensimmäinen asia josta alan keskustelemaan.
Tyypillinen ensikohtaaminen menee suurin piirtein näin:
- Terve. Olet varmaan henkilö X.
- Kyllä vain. Missä olet töissä? Paljonko sinulla on säästöjä ja sijoituksia?
Aika varhaisessa vaiheessa seurustelua aikoinaan, siis kun oletus oli, että ehkä tästä jo jotain tulee. Käytännön asiat talouden yhteensovittamisesta sitten kun alettiin puhua yhteenmuutosta. Ja sitten aina tarpeen tullen. Nuorena opiskelijana oli siinä mielessä helpompaa, ettei ollut mitään tuloeroja ja omaisuuseroja, kun kummallakaan ei ollut vielä mitään.
Nyt jos aloittaisin suhdetta, niin aika alussa pitäisi varmaan puhua sen suhteen spekseistä. Siis siitä, että tietyssä mielessä taloudet pysyy erillään, koska omaisuutta kerään ihan lapsiani ajatellen (yksi on kehitysvammainen ja haluan turvata hänen tulevaisuutensa) ja tämä on väistämättä itselleni prioriteettinro yksi. Lisää lapsia ei missään nimessä tule, avioliittoa tuskin haluaisin ja jos se olisi toiselle tärkeää, niin avioehto olisi välttämätön. En kyllä usko, että kukaan niin tyhmä olisi, että haluaisi kanssani asuakaan, kun tulee tuota muutakin kuormaa mukana kuin omaisuus ja sijoitukset, eikä se kaikki niin kivaa ole.
Aika aikaisin pitäisi mielestäni kyllä puhua noista erityistilanteista, esim. ulosotot, hyvin suuret velat, joku poikkeuksellinen sukuomaisuus ja sitä seur. avioehdot yms yms, jotka vaikuttaa sen toisenkin taloussuunnitteluun merkittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö niistä oikeasti ihan puhua, eikö ne selkene siinä seurustelun aikana siltä osin kuin on tarpeen. Varmasti mahdolliset sijoitusasunnot ja mökit tulevat esiin normaalien keskusteluiden aikana, tai asuuko itse vuokralla vai omassa. Jos aletaan yhteistä asuntoa ostamaan niin sitten tietenkin kannattaa puhua mahdollisista esteistä asunnon ostolle.
Sitä minäkin tässä rupesin miettimään tuliko niistä nyt mitenkään erikseen sen enempään keskusteltua. Kai se kahden nuoren opiskelijan kohdalla oli melko selvää, ettei sitä rahaa ja omaisuuttakaan vielä oikein ole.
Vanhemman saapumiserän toisella kierroksella varmaan vähän eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo nyt on viisikymppiselle aika tavallinen tilanne. Perintöjä alkaa tulla ja talot on velattomia. Joten minusta tuo olisi se oletustilanne, josta ei tarvitse sanoa mitään, jos kyse on keskiluokkaisista yli 50v ihmisistä.
Tämä.
Jo heti kättelyssä. Tykkään puhua raha-asiat, seksimieltymykset ja näkemykset itsenäisyydestä, tunnetaidoista ja muusta tärkeästä läpi heti kättelyssä. Jo se jos tämä karkoittaa miehen kertoo heti hyvin ettei oltu ehkä mitään vakavaa etsimässä tai ettei meidän näkemykset ainakaan kohtaa. Säästyy kaikkien aikaa.
Nimim. muutamassa kuukaudessa yhteen asumaan ja tyytyväisiä oltu pitkään, talous jaetaan helposti, ei ikinä riitaa rahasta, kotitöistä tai seksistä ja viihdytään toistemme seurassa ^^
"Moi! Paljon maksaa?"