Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ulkomailla paremmat palkat?

Vierailija
07.03.2025 |

Eikö suomi olekaan paratiisi palkkojen ja töiden suhteen? pitkään työttömänä ollut naapurini kertoi hakevansa ulkomailta töitä kun ei ole työllistynyt enään eikä pääse työhaastatteluihin ja yritin lohduttaa hakemaan töitä koti-suomesta. Olen sairauseläkkeellä niin en tiedä nyky työelämästä ja markkinoista mutta eläminen maksaa ulkomaillakin. surettaa kun niin moni on rakkaassa koti-suomessa työttömänä mutta toista se oli parikymmentä vuotta sitten ei käy kateeksi

Kommentit (105)

Vierailija
41/105 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu maasta ja alasta. Asiantuntija- ja johtotehtävissä ja yliopistotutkinnon suorittaneilla se on järjestään korkeampi poislukien Baltian maat ja Itä-Euroopan matalan elintason maat. 

Paitsi esim Puolassa on jo It alan palkoissa menty Suomesta reilusti ohi. Samalla verotus on matalampaa ja elämisen kustannukset huomattavasti halvemmat.

Mutta muuten totta, korkeastikoulutetuilla on useimmissa Euroopan maissa suomea Korkeampi elintaso. Muissa ammateissa riippuu maasta. 

Vierailija
42/105 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin täällä missä itse asun palkkani on 50% enemmän kuin samoissa tehtävissä Suomessa. Lisäksi verot ovat hieman pienemmät. Elinkustannukset keskimäärin samaa tasoa Suomen kanssa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/105 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on suhteellista,eli laske kaikki menot yhteen ja vedä johtopäätös mitenkä on,siinä sulle elämänura kun tutkit kaikki valtiot mikä on paras vaihtoehto.

Vierailija
44/105 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-On. Myös suhteessa vuokrat on halvempia ja asunnot paljon tilavampia.

Monia asioita on paremmin. Etenkin se että Venäjä on kauempana.

Se on kaikista suurin plussa.

Venäjäkin on ulkomaa

Vierailija
45/105 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin nykyään Itävalta Tšekki on muuttunut työllistäjänä hyväksi ja on suosittu myös edullisten vuokrien tähden. Albaniassa olut on 3€ ja edulliset vuokrat. Mutta mikä yllättää on Unkari ja Romania edullista kuin myös työtä. 

Vierailija
46/105 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on mätäpaska hallitus joka ei ole tehnyt ainuttakaan hyvää päätöstä. Monissa Euroopan maissa menty ohi. Pohjoismaissa suomella surkeimmat palkat huonoimmat työolot786

Vierailija
47/105 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolassa on vähemmän kuluja lämmityksessä joten siksi se tuntuu että on edullista asua kuin ruoka. 

Vierailija
48/105 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa elämänlaatu voi olla todella hyvä, kunhan pelaa korttinsa oikein. Esim. asuen kauniissa ja hyvinhoidetussa, mutta kohtuullisesti kansoitetussa kaupungissa tehden yrittäjänä keikkaluontoisesti etätöitä maailmanlaajuisille markkinoille, mm. ohjelmoijat, sisällöntuottajat, verkkokauppapaikan omistajat jne. Tärkeintä hyvinvoinnin kannalta on että itsellä säilyy päätösvalta siitä että minkäläisia töitä, millä korvauksella, koska ja kuinka pitkään tehdään. Jos jossakin kuviossa oli jatkuvasti kivi kengässä niin seuraavaa kertaa ei pitäisi koskaan tulla. Yrittäjänä voi aina tahallaan hinnoitella itsensä ulos ikävien asiakkaiden tarjouspyyntöihin vastatessa.

Vierailija
49/105 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisiliassa on edullista ruokaa ja öljyt kuin bussilippu kuin bensa. Vuokrat on edullisempia kesäkaudella kun lämmin ilma. 

Vierailija
50/105 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa maksetaan kesällä yhtä paljon vuokraa kuin talvi pakkasella. Sopii miettiä. 

Vierailija
51/105 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiantuntijana tienaan tällä hetkellä Suomessa 3600 e kuukaudessa. Vastaavissa töissä samalla alalla työskentelevä pohjoisamerikkalainen tuttavani tienaa 11 000 dollaria, mikä on ihan tähtitieteellinen summa Suomen mittakaavassa. Elintaso on tuolla palkalla Amerikassa tietyllä tapaa lokoisampi (= iso talo, monta autoa), mutta toki kaikki maksaa enemmän: amerikkalaisilla on ihan järkyttävät määrät kalliita vakuutuksia, perusterveydenhuoltokin maksaa mansikoita ja lasten kasvattaminen sekä kouluttaminen vaatii hyviä tuloja. En osaa sanoa, olenko näiden tietojen valossa sitä mieltä, että työnteko Amerikassa olisi kannattavampaa kuin täällä, vaikka palkat ovat kovemmat. 

Mä olen töissä Ruotsissa ja mulla on paljon kollegoita Jenkkilässä. Eräänkin Michiganin osavaltiossa asuvan kollegan kanssa keskustelin palkoistamme kun ollaan samalla nimikkeellä ja lähes saman verran kokemusta. Molemmilla on DI-tutkinto. Mun vuosipalkka on noin 750 000kr, maksan veroja 39%+20%, ei veroetuuksia. Hänen vuosipalkkansa on 79 000USD ja hän maksaa 25% veroja. Meidän erona on se, että jos hän hankkisi lapsia niin hänen lähes koko vuosipalkkansa menisi lapsen hoitokustannuksiin ja loput vakuutuksiin. Mä täällä Pohjoisessa asuvana voisin lapsen hankkia ja mun lähes koko vuosipalkka ei menisi lapsen hoitomaksuihin tai vakuutuksiin.

Kävin saksalaisen kollegan kanssa saman keskustelun, edelleen molemmat di, lähes sama määrä työvuosia ja nimike ja palkka on sama ja hänen vero-% on 35%. Hänellä menee joka kuukausi pari sataa euroa yksistään vakuutusmaksuihin, siihen lisäksi saksan järkyttävän kallis kaasu, sähkö ja vesi. Mulla ei mene kaasuun ollenkaan, sähköön ja veteen ehkä 500kr kuukaudessa yhteensä. Lisäksi en maksa omia sairausvakuutuksia sentään. 

Tottakai joo ne ulkomaat maksaa paremmin tässäkin tapauksessa. Meidän suomalainen kollega tienaa 120 000 euroa vuodessa, josta osa verovapaata ja hänen vero-% taisi olla 42%. 

Vierailija
52/105 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tykkää suomalaistyyppisestä sosiaaliturvasta niin Norjasta saat sen buustattuna ja paremmalla palkalla (toki eläminenkin maksaa). Tietyillä ammateilla voi tienata hyvin jos on valmis joustamaan kulttuurista (esim terveydenhoito Dubai ym) ja jos sosiaaliturvasta ja työajasta ei ole niin nuukaa niin USA.

Juttelin Norjasta palanneen sairaanhoitajan kanssa joka sanoi että palkka on niin hyvä että ei tarvitse tehdä täyttä työpäivää. Suomessa moinen tuskin on mahdollista terveydenhuoltoalalla muille kuin lääkäreille.

Suomessa jotkut duunaritason palkat ovat ihan hyvällä tasolla lähinnä vientiteollisuudessa mutta suurin osa yliopistokoulutuksen saaneiden palkkataso on aika heikko eikä työpaikkoja löydy. Suomi on koulutuksen suurvalta jonka tuotos on nykypäivänä entistä useammin työtön.

Kun muistaa 1990-luvun lamaa niin tietää että nykymeno kestää vuosien ajan. Työttömien ja valmistuvien tilanne on lyhyesti sanottuna kusinen jos jää tänne.

Vierailija
53/105 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sisiliassa on edullista ruokaa ja öljyt kuin bussilippu kuin bensa. Vuokrat on edullisempia kesäkaudella kun lämmin ilma. 

Älä levitä väärää tietoa. Ei Sisiliassa ole kesällä ja talvella erilainen vuokra. Se pysyy just siinä mikä on vuokrasopimuksessa kirjoitettu ja ihan koko vuoden. Bensakaan siellä ei ole halvempaa kuin muualla Italiassa. Jos ittelläs on oliivipuita niin öljy on edullisempaa kun öljyt jauhattaa jonkun myllyssä. Voit tietty itte jauhaa öljysi käsikivillä niin on halpaa. 

Vierailija
54/105 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on mätäpaska hallitus joka ei ole tehnyt ainuttakaan hyvää päätöstä. Monissa Euroopan maissa menty ohi. Pohjoismaissa suomella surkeimmat palkat huonoimmat työolot786

Ongelma on puuttuva talouskasvu. Vienti on aikaisemmin ylläpitänyt hyvinvointia mutta nyt sitä katetaan valtionvelalla yli 10 miljardin euron edestä vuodessa. Rahat menevät tukia nostaville jotka käyttävät ne elämiseen. 

Monet yritykset ovat hätää kärsimässä kun ei ole asiakkaita Suomessa tai ulkomailla. Konkursseja tehdään ennätysmäärin. Miten siinä firmat voisivat maksaa enemmän? Valtio tai hallitus ei niitä työpaikkoja itse voi tarjota vaan pitäisi tehdä olosuhteet että yrittäminen kannattaa.

Siitä vaan yrittämään ja palkkamaan työvoimaa. On helppo lässyttää paskaa mutta tekijöitä löytyy yleensä paljon vähemmän.

Vierailija
55/105 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiantuntijana tienaan tällä hetkellä Suomessa 3600 e kuukaudessa. Vastaavissa töissä samalla alalla työskentelevä pohjoisamerikkalainen tuttavani tienaa 11 000 dollaria, mikä on ihan tähtitieteellinen summa Suomen mittakaavassa. Elintaso on tuolla palkalla Amerikassa tietyllä tapaa lokoisampi (= iso talo, monta autoa), mutta toki kaikki maksaa enemmän: amerikkalaisilla on ihan järkyttävät määrät kalliita vakuutuksia, perusterveydenhuoltokin maksaa mansikoita ja lasten kasvattaminen sekä kouluttaminen vaatii hyviä tuloja. En osaa sanoa, olenko näiden tietojen valossa sitä mieltä, että työnteko Amerikassa olisi kannattavampaa kuin täällä, vaikka palkat ovat kovemmat. 

Asiantuntijana alkupalkka 2400€/ kk. Nousi 2660€ / kk kolmessa vuodessa. Kiva, kun katsoin töitä ulkomailta, niin jopa Latviassa samasta työstä maksetaan alkuun 2500€ kk :D Tällä hetkellä katson töitä ulkomailta, Suomi taitaa olla aika taputeltu tämän hallituksen jäljiltä. 

Vierailija
56/105 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin täällä missä itse asun palkkani on 50% enemmän kuin samoissa tehtävissä Suomessa. Lisäksi verot ovat hieman pienemmät. Elinkustannukset keskimäärin samaa tasoa Suomen kanssa. 

Missä maassa työskentelet?

Vierailija
57/105 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muakin kiinnostaisi. Erityisesti Norja, Ruotsi, Tanska, Tsekki ja Puola harkinnassa, mahdollisesti muutkin mikäli ostovoima on ihan hyvä. 

Vierailija
58/105 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kanada

Vierailija
59/105 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muakin kiinnostaisi. Erityisesti Norja, Ruotsi, Tanska, Tsekki ja Puola harkinnassa, mahdollisesti muutkin mikäli ostovoima on ihan hyvä. 

Lisäys: myös Saksa kiinnostaa. 

Vierailija
60/105 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kanada

Onko sulla lapsia vai lapsettomana elät? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan neljä