Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten eroon rintakumista?

18.05.2008 |

Saimme synnäriltä käyttöön rintakumin imetyksen alun helpottamiseksi. Nyt tuntuu, että vauva imee kumin kautta myös paljon ilmaa ja saa entistä enemmän vatsavaivoja. Vauvalla ikää pian 2 vkoa. Olen yrittänyt imettää ilman rintakumia, mutta vauva turhautuu ja alkaa kovasti huutamaan.. Kun sitten laitan rintakumin, alkaa hän hotkia maitoa kovalla vauhdilla. Maitoa tulee tosi reilusti ja ehkä jopa liian kanssa. Kiitollisena ottaisin vastaan neuvoja, miten rintakumista pääsisi eroon. Tuntuu kovin työläältä, eikä niin "läheiseltä" kontaktilta vauvaan, jos käytämme kumia jatkuvasti. Kiitos kaikille vastanneille jo etukäteen!!

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
18.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli meilläkin oli rintakumi käytössä sairaalasta 3 viikkoiseksi asti (tyttö nyt 10kk ja imetys takanapäin). Sairaalassa antoivat rintakumin, kun imetys ei muuten tuntunut onnistuvan. Sillä saatiin toiminta hyvin käyntiin. Itsellänikin tuli runsaasti maitoa. Imetys sujui rintakumilla hyvin eikä meillä tullut siitä vatsavaivoja oikeastaan ollenkaan. Itse olin tietysti ihan hermona (eka lapsi) kun tyttö imi niin hyvin kumin kanssa mutta ilman ei alkanut sujua, ei sitten millään. Kokeilimme aina aluksi ilman kumia, mutta neiti hermostui, kun nänni ei yltänyt tarpeeksi pitkälle suuhun. Kokeilimme myös kesken kaiken ottaa sen pois, ei toiminut sekään. Itsekin koin kumin käytön hankalana, varsinkin kun piti vaihtaa rinnalta toiselle. Kumi oli täynnä maitoa ja lähes poikkeuksetta se oli sitten sängyllä, sohvalla jne. Sitten kolmiviikkoisena ihan yhtäkkiä kokeilimme taasen kerran aloittaa ilman kumia ja neiti imikin ihan hyvin ilman sitä. Sen jälkeen emme sitä enää tarvinneet emmekä tarjonneetkaan. Siis tilanne oli ollut useita kertoja samanlainen ja siitä vain kerran onnistuimmekin ilman!

Siispä en voi muuta neuvoa kuin että kokeilee ja ehkä teidänkin lapsukaisenne oppii sen jossain vaiheessa. Toisaalta taasen ystäväni imettää vieläkin omaa lastaan (nyt lähes 6kk). Hänellä nännit tosin ovat matalat.

Jaksamista siis sinne!

Vierailija
2/8 |
18.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin ketjun alkuperäisen kirjoittajan kanssa kysyä ihan samaa, eli miten päästä rintakumista eroon. Meillä luultavasti eroon ei päästä enää mitenkään. Poika on jo 3,5-kuukautinen eikä suostu syömään ilman kumeja ollenkaan. Rinnanpääni ovat tosi matalat, mutta varmasti niistä olisi mahdollista imeä suoraan (jotkut lapset ovat kuulemma tosi taitavia). Mutta meillä on siis ainoa mahdollisuus syöttää kumeillä. Minulla tulee maitoa tosi paljon, joten kumi on siinä mielessä hyvä, että se kai vähän hillitsee maidon tulemista. Vähän vaivalloistahan rintakumin käyttö on ja niiden keittäminen mutta minusta tärkeintä on, että vauva saa rintamaitoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
18.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli aika ajoin kokeilin imetystä ilman kumia ja kerran noin kuukauden iässä se onnistuikin. Sen jälkeen meni muutama päivä niin, että välillä onnistui ilman ja välillä ei, kunnes alkoikin onnistua joka kerta. Aikaisemmin olin kokeillut ilman kumia virkeänä, väsyneenä, täydestä rinnasta, tyhjästä rinnasta jne. ilman tulosta. En tiedä, mitä tuolloin kuukauden iässä tapahtui, olisiko pojan imuteho vaan iän myötä lisääntynyt. Meillä oli ongelmana paitsi laiska imuteho (ote oli oikea ja kovasti nieli kun sai maitoa riittävän helposti pullosta tai rintakumista, mutta jotenkin rinnan imemisteho oli liian heikko) myös matala rinnanpää, joka nykyisin muotoutuu hyvin vauvan suussa syönnin aikana.

Meilläkin vauva hotki ilmaa kumin kautta, mihin auttoi jonkin verran, kun sai kumin tiiviisti rintaan kiinni niin että sen sisään tuli tyhjiö.

Ymmärrän kyllä, kuinka kumin käyttö tuskastuttaa, itsekin asian kanssa tuskailin vielä reilu kk sitten. Etenkin kyläpaikoissa tuo pesu ja keittely on ärsyttävää. Mutta kuten Limokin kirjoitteli, pääasia että vauva saa maitoa :) Ja voi olla, että jo viikon tai parin päästä teilläkin onnistuu ilman :) Eli ei sen kummempia neuvoja ole kuin se, että useamman viikon (tai useamman kuukaudenkin, olen kuullut) 'kumittelun' jälkeen voi onnistua hyvin ilmankin!

Vierailija
4/8 |
18.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peppercorn, viestisi olisi voinut olla minun kirjoittamani pari viikkoa sitten! Ja usko tai älä, nyt meillä mennään täysin ilman rintakumia, tyttö nyt 1kk. Eli sama tilanne oli täsmälleen, tuskailin ettei opi ikinä kumista eroon. Yritin kuitenkin joka kerta sinnikkäästi ensin tarjota rintaa ilman kumia ja annoin sitten kumin kun ei ikinä onnistunut. Tein myös niin, että kun lapsi imi kunnolla kumilla, "huijasin" niin, että irrotin otteen hetkeksi ja otin salaman nopeasti kumin pois ja työnsin rinnan suuhun -näin onnistui aina välillä jatkamaan imua suoraan rinnasta. Sitten kerran yöllä hippasen vajaa kolmiviikkoisena lapsi vain nappasi heti rinnasta kiinni ilman kumia. Sen jälkeenkin kumia tarvittiin vielä muutaman päivän ajan silloin kun tyttö oli kärsimätön ja tosi nälkäinen. Vähän yli kolmeviikkoisena kumi jäi kokonaan pois käytöstä.

Eli sinnikkyyttä vaan, meillä ainakin tepsi. Kun vauva kasvaa, se oppii, huomattiin meillä ainakin. Eri asia on tietenkin jos rinnanpäät ovat oikeasti matalat, niin kuin edelliset kirjoittivat, mutta ymmärsin viestistäsi että sinun tapauksessasi tästä ei tainnut olla kyse.

Myös yksi ystäväni on molempien lastensa kanssa käyttänyt rintakumia ensimmäiset 3 viikkoa, jonka jälkeen lapset ovat oppineet rinnalle ilman kumia.

Tsemppiä! Toivottavasti teilläkin sinnikkyys palkitaan!

-vanilja ja tyttö 1kk

Vierailija
5/8 |
19.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sinnikkäästi jatkan yrittämistä. Ajoittain olen nyt jopa onnistunut hetken imettämään ilman kumia, kunnes jossain vaiheessa vauvalla menee hermo.

Mutta jään minäkin siis odottamaan tuota 3vkon ikää ja toivon, että meilläkin kävisi yhtä onnekkaasti, kuin monilla vastanneilla! Kiitokset vielä :)

Vierailija
6/8 |
19.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut imettää ilman kumea yöllä(jos syö öisin) Meidän mies ei suostunu siihenkään joten jätin suosiolla useammat kokeilut siihen kertaan. Jos maito tulee vauhdilla niin kokeile lypsää käsin tai pumpulla aluks ja sitte vasta kokeilet syöttää. Ei tuu maito niin vauhdilla..

Nyt kun meijän mies on oppinut siihen että maito tuli vauhdilla niin välillä kun maitoa ei niin kauhea oo, ei pikkumiehellä meinaa pinna kestää oottaa että alkaa herumaan:/

Onneks poika on kohta 5kk ja oon alkanu kiinteitä tarjoamaan. Ei tämän mamman hermot kestä enää rintaraivareita ym. Ja tuo poikaki kasvais varmaan paremmin kiinteillä.

Vierailija
7/8 |
19.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista ettei se rintakumikaan niin kauhea asia ole! itselläni on todella matalat rinnanpäät ja itkin ensimmäisen kuukauden kun poika ei syönyt muuta kuin kumin kanssa ja pidin itseäni huonona äitinä ja imettäjänä -kunnes neuvolatäti sanoi että hei mieti nyt kuinka hyvä juttu se rintakumi on, että imetys ei välttämättä olisi lähtenyt kunnolla ollenkaan käyntiin ilman sitä!

ja nyt olen ihan rauhassa käyttänyt sitä pari kuukautta ja imetys sujuu ja maitoa riittää. imetys julkisilla paikoilla tuntui eka hankalalta mutta siihenkin oppii. itse olen myös selittänyt kaikille mikä se on ja miksi sitä käytän kun olen huomannut ihmetteleviä katseita. eli älä ota siitä stressiä eikä siinä ole mitään noloa.

mulla on useampia kumeja ettei tarvitse kokoajan pestä ja keittää esim. kylässä ollessa tai yöllä. enkä keitä kumeja joka kerran jälkeen vaan pesen huolellisesti ja keitän kaikki samaan aikaan kerran päivässä tai joka toinen päivä.

Vierailija
8/8 |
20.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa!

Minullakin olemattomat nännit, tai sisäänpäin menevät. Ja rintakumi oli oikeesti tarpeen ja iso apu kaikkien hermoille molempien tyttöjeni kanssa. Mutta joka päivä vauvat kasvaa ja imu vahvistuu. Ja ainä välillä muutaman kuukauden iässä kun itse imetys jo sujui, eikä enää tarvinnut pähkäillä asentojen, maidon tulon yms. kanssa tarjosin aina välillä tissiä ilman.

Pitkään meni niin että osasi ottaa muutaman imun ja sit hukkasi tissin. Mutta vähitellen kai nännit veny, vauva kasvo ja imu vahvistu niin sujui jo aina paremmin ja paremmin ilman. Lopulta kokonaan Ikää en muista mutta 2kk 3kk jotain sellaista.. Älkää stessatko, ei siellä välistä ilmaa tule, jos ei turhaan irroitttele tissiä koko ajan suusta. Näin sanoi sairaalassa kätilökin. Ja minulla ainakin auttoi siihen kun alussa maito suihkusi, niin ei suihkunnut suoraan suuhun suututtaen toista vaan kumiin. Ja kun imu vahvistuu. Jää se kyllä pois!

Jos joku kaipaa mulla olisi varmaan 8-10kpl. Voisin myydä. Postitse tulis kirjeenä tietty. 6kk neidilläni jo toisenlaiset ongelmat tissin syönnin kanssa. Nyt kaikki muut kiinostaa jo niin paljon enemmän ettei aina malta rauhassa tissitellä :)

Voimia kaikille. Älkää stessatko. Jos kumilla imetys alkuun hyvä niin!