Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuba aperta (avoin korvatorvi) ja raskaus

Vierailija
04.03.2025 |

Olen kärsinyt tuba aperta nimisestä korva vaivasta varmaan 15 vuotta (avoin korvatorvi), mutta vaiva oli jostain syystä pois varmaan kolme vuotta. Vaiva ei ollut jatkuvaa, mutta ilmestyi aina silloin tällöin ja siltikin oli ihan tarpeeksi ärsyttävää. Selitystä sille en tiedä, miksi pysyi poissa, enkä vaivaan saanut muuta apua kuin että "lihota" silloin kun siitä kärsin.  Noh, nyt viikolla 21 raskaana ja tuo ihana vaiva palannut jokapäiväiseksi. Eli korvassa humisee, paukkuu, oma ääni kuuluu bassona ja tosi ahdistavaa yrittää kuunnella muiden puhetta, vaikuttaa tosi paljon omaan olotilaan. Samalla tuntuu, kuin kurkkua "kuristaisi" ja tekee mieli selvittää sitä. Vaiva vain toisessa korvassa. En muistanutkaan, miten kamala vaiva tää on!

Silloin kolme vuotta sitten tuntui, että ruokarytmi, liikunta, uni, ravinto, stressi vaikutti paljon vaivaan. Nyt mietin, kun raskauden vuoksi verenpaineet varmaan alhaisemmat kuin yleensä ja ravinnon tarve suurempi, verensokerit yms, niin onko muuttuvasta kehosta nyt johtuva vaivan palaaminen. 

Kellään kokemusta/kukaan huomannut mikä voisi auttaa?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän ketjuun ei vastauksia pahemmin tullut, mutta vastaan tähän itselleni jos joku muu miettii jossain vaiheessa samaa. 

Uni/ruokarytmin ylläpitäminen on auttanut, sekä Ceridal öljyä oon laittanut nukkumaan mennessä oireilevaan korvaan ja käyttänyt myös nenätippoja. Oireet vähentyneet joka päiväisestä satunnaisiin hetkiin. 

Vierailija
2/4 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta on. Tosi ikävä vaiva.

Puhuminen ärsyttää samoin kovat äänet. Oma ääni ja hengitys kaikuu päässä.

Mulla auttaa a- vitamiini suihke nenään ja octocuria korvaan.

Vaiva on mulla vain silloin tällöin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka! 

Minulla ollut nyt raskausaikana ihan sama tilanne! Aloin kärsiä vaivasta 14 -vuotiaana, se jatkui noin 26 -vuotiaaksi asti, jolloin paino alkoi nousta. Epäilen että lisäkilojen vuoksi vaiva jäi kokonaan pois, kunnes nyt 32 -vuotiaana esikoista odottaessa vaiva palasi jokapäiväiseksi rv24. Hyvin erikoista ja ärsyttävää!

Mulla ei auttanut silloin eikä nyt oikein mikään kunnolla korvaa yritettiin teini-iässä jopa operoida pari kertaa tuloksetta. Rentoutuminen auttaa ehkä parhaiten, a-vita tipat myös ehkä vähän. Täytyy toivoa että raskauden jälkeen taas tasottuu

Vierailija
4/4 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi! Mulla sama vaiva. Oireina oman äänen ja hengityksen kuuleminen tosi kovana. Tunne, että korva menee lukkoon, vaikka oikeasti onkin avoin. Käynyt lääkärillä useamman kerran, mutta kerrottiin ettei tähän Suomessa ole hoitoa. Pään laskeminen alaspäin auttaa ihan hetkeksi.

Mulla tää alkoi teini-iässä. Monta vuotta kärsin, oire vain vas. korvassa. Päätin sitten lähteä Venäjälle, jossa sain heti apua. Siellä suoritettiin korvatorven katetrointi, ruiskutettiin Deksametasonia. Tämä auttoi moneksi vuodeksi. Nyt taas oire on alkanut, lääkärillä käyty, ei kuulemma mitään tehtävissä. Mietin, että lähden taas Venäjälle lääkäriin. Tai sitten kokeilen käydä vaikka Virossa, jos siellä tätä toimenpidettä tehdään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kuusi