Lue keskustelun säännöt.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Alue: Aihe vapaa
Muita pähkinäallergisia joilla ei anafylaksiaa?
04.03.2025 |
Minkälaisia oireita saatte ja tuleeko kaikista pähkinöistä?
Itse oireilen kaikista, oireet moninaisia , iho helahtaa joka kerta, välillä huonoa oloa, joskus ääni vähän käheytyy. Silloin aina pelkään että meneekö hengitys tukkoon mutta ei ole koskaan mennyt. Muuta lääkitystä ei ole kuin tarvittaessa antihistamiini.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Eikö noi ruoka-allergiat oo vaan keksittyjä juttuja ja huuhaata. Se on vaan luonteen heikkoutta
Hirmu sinnittely vastaan, mutta pahus vieköön, kuinka olen heikko. Angioedeema voittaa heikon luonteeni. On muuten vinha tunne, kun pehmyt kitalaki turpoaa, vaikka huuhaata tietysti sekin. Kortisonia otan huvikseni. Joo.
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Alue: Aihe vapaa
Viimeksi, kun olen syönyt pähkinää, sain aina sellaisen reaktion, että sydän hakkasi tuhatta ja sataa ja olin yhtä hengästynyt kuin jos juoksisin - vaikka makasin paikallani sängyssä. Tuo kohtaus kesti puolisen tuntia ja alkoi sitten vähitellen helpottaa. Jos olin ottanut allergialääkkeen etukäteen, se alkoi helpottaa muutamassa minuutissa. Ilmeisesti siis minulla erittyi runsaasti adrenaliinia ihan omasta takaa.
Tuolloin en saanut minkäänlaista nielun tai suun turpoamista, mutta jännästi kohtu alkoi supistella. Oli kuin olisi ollut kuukautiset, muttei ollut. Kohtu jatkoi loppupäivän ja seuraavankin päivän. Tuon oireen saatuani en ole enää koskaan syönyt mitään pähkinää sisältävää.
Sittemmin olen alkanut saada nielun turvotusta monista muista ruoka-aineista ja eläinpölystä. Nyt vaikuttaa siltä, että saan tuon oireen myös siitepölystä, mutta siitä en ole ihan satavarma. Minulla siis nielu turpoaa jonkin verran. Se ei ole koskaan turvonnut niin paljon, että olisi ollut todellisia vaikeuksia hengittää, mutta on tukala olo ja kurkottelen kaulaani saadakseni paremmin henkeä. Nukahtaminen on vaikeaa, kun tuntuu, ettei missään asennossa voi rentoutua, kun ei saa kunnolla henkeä.
Luonnollisesti vältän kaikkia noita allergian aiheuttajia nykyään. Tänäänkin kotiin kävellessä pysähdyin vähäksi aikaa, kun mies ison koiran kanssa ohitti minut. Jäin odottamaan, että he pääsevät vähän edemmäs, ennen kuin jatkoin matkaani heidän suuntaansa. Minulle on kirjoitettu Epipen-resepti ja adrenaliinikynä on aina mukanani varmuuden vuoksi.