Muita pähkinäallergisia joilla ei anafylaksiaa?
Minkälaisia oireita saatte ja tuleeko kaikista pähkinöistä?
Itse oireilen kaikista, oireet moninaisia , iho helahtaa joka kerta, välillä huonoa oloa, joskus ääni vähän käheytyy. Silloin aina pelkään että meneekö hengitys tukkoon mutta ei ole koskaan mennyt. Muuta lääkitystä ei ole kuin tarvittaessa antihistamiini.
Kommentit (42)
Järkyttävä kutina suussa, kurkussa ja korvissa. Joskus tulee, yleensä ei. Mielenkiintoista on.
Maapähkinästä, mikä liittyy koivuallergiaani. Toisena cashew, en tiedä miksi. Voin syödä manteleita ja hasselpähkinöitä.
En ole syönyt maapähkinää kuin viimeksi -91 joten en edes muista oireita tarkalleen - kaikki oireet suussa limakalvoilla.
Onko teillä jotain tarvittaessa otettavaa lääkettä käytössä?
Onko oireet aina samat vai onko välillä lievemmät/pahemmat?
Mulle tulee mistä tahansa pähkinästä kutinaa kitalakeen ja huuliin, voi kutittaa ja tuntua inhottavalta pitkäänkin, mutta jos syön vaikka purkkaa heti perään, saattaa helpottaa. Tämä esim. hasselpähkinän kohdalla.
Poikkeuksen tekee cashew-pähkinä. Siitä saan tosi voimakkaat oireet hyvin pienestäkin määrästä.
Olen jättänyt suosiolla kaikki pähkinät pois. En näe järkeä yrittää siedättää, koska oireet on niin inhottavat.
Vierailija kirjoitti:
Maapähkinästä, mikä liittyy koivuallergiaani. Toisena cashew, en tiedä miksi. Voin syödä manteleita ja hasselpähkinöitä.
En ole syönyt maapähkinää kuin viimeksi -91 joten en edes muista oireita tarkalleen - kaikki oireet suussa limakalvoilla.
Mulla taas ei tuu cashewsta, mutta hasselpähkinöistä raakoina ja kuorellisista manteleista kyllä. Ilman kuorta voin syödä.
Aika törkeää tämmöinen keskustelu oikeasti pähkinäallergisia kohtaan. Heille oireet voivat olla oikeasti letaaleja pienimmästäkin altistuksesta.
No eikai se törkeää ole jos haluaa kuulla kokemuksia. On nimittäin aika pelottavaa myös se että koko suu kutisee ja ääni käheytyy eikä tiedä tuleeko muita oireita.
-ap
Tuntuu samalle kuin chiliä söisi. Yhtä mukava suutuntuma. Voi tulla normaalit allergiaoireet mutta ei uhkaa henkeä. Kaikista pähkinöistä ei tule.
Vierailija kirjoitti:
Aika törkeää tämmöinen keskustelu oikeasti pähkinäallergisia kohtaan. Heille oireet voivat olla oikeasti letaaleja pienimmästäkin altistuksesta.
No mene saatana lohduttamaan niitä. Mekin kärsitään kyllä, sori että hengissä vielä eikä tarvita ensiapua.
Mistä huomaa eron onko allergia kehittymässä henkeä uhkaavaksi jos suuta jo polttaa ja henkeä ahdistaa mutta sitten meneekin itsekseen kuitenkin ohi?
Sain 40-vuotiaana ensimmäiset oireet pähkinöistä. Juuri tuo korvien ja kitalaen kutina, huulien polttelu ja poskien kuumotus. Söin pähkinäsekotusta, jossa oli cashewia, epäilen sitä syylliseksi koska kaikkia muita olen syönyt vasta-aikoihin. Säikähdin kyllä ja otin heti useamman setiritsiinin, joilla meni ohi. Pelottaa jos tulee uudelleen, kaapissa olisi pähkinämysliä. Mutta...
Kauan teillä yleensä oireet kestää?
Itsellä voi kestää pahempana tunnin /pari ja sen jälkeen vielä lieviä oireita monta tuntia.
Mun lapsella näkyy allergiatestissä pähkinä, mutta mikään pähkinä ei aiheuta oireita. Lapsi on vielä aika kova syömään pähkinöitä.
Anafylaksia voi tulla joku kerta, vaikka ennen ei olisi tullutkaan. Ei kannata ottaa riskiä.
Itse en kyllä otakaan riskiä. Valitettavasti välillä tulee vahingossa syötyä. Onneksi mausta yleensä nopeasti huomaa että nyt on pähkinää.
-ap
Ohis Mukava kun joskus joku ottaa puheeksi tai kertoo kuinka vakavia ja uhkaavia allergisia reagtioita voi tai on voinut saada pähkinöistä. - Kun olen lopen kyllästynyt siihen kuinka osa pitää allergioita ja muita vastaavia rajoitteita vain mielenvikaisuutena tai nirsoiluna. Ymmärtämättä lainkaan kuinka kohtalokkaaksi saattaa käydä, jos ei ota niitä huomioon omissa ruoka ja ravitsemusvalinnoissaan jne,
Kutittaa kurkkua ja korvia sekä huulet kesii.