Läheisriippuvuus ja äiti yrittää taas ohjailla elämääni
Olen läheisriippuvainen. Äiti on kasvattanut minut syyllistämällä ja olen ollut hänen apulainen koko elämäni niin että omat valinnat on jääneet sen alle. Onnistuin riuhtaisemaan itseäni pois 6 vuotta sitten kun muutin miesystäväni luo kauemmas äidistä. Nyt kuitenkin meille tuli ero ja etsin uutta asuntoa. Äiti oli iloinen erostamme kun mikään ei enää pidättele minua niin kaukana hänestä. Äiti yrittää nyt kaikin keinoin manipuloida minua asumaan hänen luokseen tai vähintäänkin samalle pienelle paikkakunnalle. Sanoin etten halua enää asua siellä, niin äiti on laittanut uuden vaihteen silmään. Esittää lopen uupunutta, sairasta ja köyhää vanhusta, joka viimeisillä voimillaan pyytää apuani. Todellisuudessa äitini on siis 65v, fyysisesti hyväkuntoinen ja terve ihminen. Mä tiedän että tulen kärsimään niin voimakkaasta syyllisyyden tunnosta jos/kun ostan asunnon muualta kuin hänen luotaan. Miten näistä tunteista pääsisi eroon? Terapiassa olen käynyt yli 4 vuotta aikoinaan enkä ole yhtään sen kummempi..
Kommentit (4)
Sinua auttaa se että oikeasti tiedät mitä äitisi on tekemässä. Eli tulet kärsimään perusteettoman syyllistämisen vuoksi mutta et siitä huolimatta anna äitisi määrätä elämästäsi.
Voimia! Muista että valinnan sinun elämäsi osalta teet sinä itse eikä kukaan muu. Mikä tietenkin on oikein sillä vain sinä itse voit omaa elämääsi elää.
Nyt se terapia opitaan todeksi. Korvat kiinni äidin valituksilta ja PIDÄ ETÄISYYS.
Mieti, kuinka paljon (vähän) äitisi on sinua hoivannut. Miten kaikki pyörii hänen ympärillään.
Syyllisty ihan vapaasti ja käsittele se, älä tukahduta sitä alistumalla äidillesi. Ärsyynny samalla hänen käytöksestään ja epäkypsästä persoonallisuudestaan.
On hyviä kirjoja sinulle tuohon kohtaan. Heli Pruukin Naisen viha, Katri Syvärisen Äitihaava.
Sun pitää vaan pysyä etäällä. Muilla on samoja ongelmia, vaikka äiti esittäisi reipasta. Jotenkin sukulaisten puolesta ja muiden ihmisten, on helppo pelätä että onko kaikki hyvin. Jopa itsensä puolesta.
Mutta jossain on pakko elää omaa elämää. Jos asuu lähellä ei tarkoita että on koko ajan tekemisissä, mutta jos on mitään riskejä, on parempi pysyä etäällä. Kun ei asioille voi mitään, paitsi niille mille voi.