Mikä on kuntien työllisyyspalvelujen tehtävä kun palkkatuki vähenee, työpajat vähenee, työkokeilua vähennetään ja työpaikat vähenee
Mikä on kuntien te-palvelun tehtävä?
Kelan lausuntosutomaatti. Vuodessa 1 300 000 lausuntoa kelaan.
Kommentit (164)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömät ja luuserit risusavottaan..9€/päivä raikkaaseen ulkoilmaan
Taidat olla aika tyhmä, kun et osannut lukea että työkokeilu vähenee. Toivottavasti noin tyhmä ei tee mitään ruuvinpyörittämistä vaativampaa työtä ja toivottavasta osaat pyörittää edes oikeaan suuntaan. No ehkä isi on vieressä neuvomassa.
En ole työtön, sun kaltaiset tyhmyrit usein luulee näin jos vastaa heille että he ovat tyhmiä mutta M I N Ä olen akateeminen täysi mulkku ja en edes tiedä mikä ruuvi ON, mutta luulen olevani jotain parempaa.
t. tesla hönö
Hallitus poisti ikäsidonnaisuudet työttömyystuista eli työkkärin ei enää tarvitse hommata 57 - vuotiaana irtisanotulle työpaikkaa josta kertyisi uusi ansiosidonnainen. Velvoitetyö loppui. Ja ansiosidonnaisen keräysaika pidentyi 12 kuukauteen.
Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026.
Guess what, jos oot juristi ja laita olohuoneen sohvalle oman toimiston pystyyn hoitotahdot ja edunvalvonta paperit päätuotteena saat palkkatukea 4000 e kuussa.
Kaupan ala oli lakossa ja neuvottelut on jäissä, koska työnantaja puoli ei halua jatkossa painavaa syytä irtisanomiseen.
Katsotaan nyt miten käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtä tehtävä työttömyyskorvauksella.
Silloin sen nimi on palkka. Ja mukana tulee eläke, vakuutukset ja työterveys.
Mikä työterveys?Veikkaan ,että suuri osa työttömistä voi työllistyä aloille joissa ei ole työterveyttä eli on minimi , sen perään on turha haaveilla.
Ennen 57-vuotiaita työttömiä oli palkkatuella töissä valtion ja kaupungin virastoissa ja saivat aina ansiosidonnaista ja uutta velvoitetyötä eläkeikään asti, mutta velvoitetyö loppui viime syksynä.
Palkkatukityöstä ei kerry enää ansiosidonnaista.
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
"Kesämökki esti toimeentulotuen saamisen."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukeen tulee työvelvoite.
Ei tule.
Tulee. Hallitusohjelmaa on aikaa toteuttaa 4 vuotta.
Tanskassa ollaan toimeentulotukitöissä, sieltä ansiosidonnaisen porrastuskin otettiin.
Tosiasia kuitenkin, elinkeinoelämä tarvitsee vapaata työvoimaa eli työttöminä ja siksi siitä myös yritykset maksavat työttömyysturvaa omalta osaltaan työttömille.
Jos olisi 100% työllisyysaste eli kaikki töissä, seuraukset olisivat katasrofaaliset yrityselämällä, kun palkat nousisi monin kertaisesti ja työvoimaa ja jouduttaisiin ostamaan kilpailijoita, joka taas heikentäisi kilpaiukykyä.
Tästä Suomessa on
Tämä on Jykille painajainen ettei saataisi vapaasti ruoskia duunaria....................
tv. Petteri lapanen kokoomuspellen peräsuolesta
"Omat pääomatulosi ja muut tulosi voivat vähentää työmarkkinatuen määrää. Ne ovat siis tarveharkinnassa huomioon otettavia tuloja. Pääomatuloja ovat esimerkiksi vuokra-, metsä-, korko-ja osinkotulot (myös osakesäästötilille maksettavat osinkotulot)."
https://www.kela.fi/tyomarkkinatuki#paaomatulot-ja-muut-kuin-palkkatulot
"Työttömien joukossa on paljon työkyvyttömiä, joiden taustalta löytyy kehitysvamma."
https://www.potilaanlaakarilehti.fi/kommentit/voiko-aikuiselle-asettaa-…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko järjettömyys pitäisi lopettaa. Se ei ollut vapaaehtoinen, vaan monille pakotettu, joka riikkoo ihmisyyden sääntöjä. Myös vanhuksia on johdateltu pakolla vanhusten päivätoimintaan ja kuntoiluun. Aikuisten pitäisi itse hahmottaa, mikä toimii heille ja mikä ei, varsinkin jos osa kärsii helposti ahdistuksesta. Tekemistä löytyy monella eri tavalla ja kohtaamisia. Tai rauhaa.
Vähän ohi aiheen, mutta mä inhoan jo valmiiksi jos joutuu osallistumaan vanhuksena johonkin askarteluun tai laulutuokiohin. Olen surkea laulaja ja kädentaitoni ovat surkeat, mistä syystä inhoan molempia.
Älä pelkää, näihin pääsee nykyään vasta sitten, kun et enää muista mitä tapahtui ja sanottiin minuutti sitten.
Suurimmalla osalla vanhusten hoitajista ei ole edes yhteistä kieltä vanhusten kanssa, joten ei ne edes osaa pitää seuraa vanhuksille.
Vierailija kirjoitti:
Olinpa minäkin työllisyyskoulutuksessa, joka ei siis työllistänyt ketään. Katselimme kortteja "mikä näistä puhuttelee sinua" - tule kortin kanssa eteen ja kerro juttusi. Piirreltiin pahvitaululle, millainen on hyvä työntekijä. Olimme kuin aikuisten lastentarhassa. Meitä kohdeltiin kuin vähä-älyisiä. Välillä kävi joku kovapalkkainen, ulkopuolinen konsultti hopisemässä omiaan. Varmasti nauroi matkalla pankkiin.
En ymmärrä, että kukaan ei ole vielä tehnyt ponikurssifirmoista komediaa. Tiina Lymi, hoi.
Ne leikkii, että heillä on palveluja ja työttömät sitten leikkivät saavansa leikkipalveluja.
"Kaupan alan neuvottelut tauolle.
Jäsenistö haluaa irtisanomissuojan turvaamisen mukaan työehtosopimukseen jne."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olinpa minäkin työllisyyskoulutuksessa, joka ei siis työllistänyt ketään. Katselimme kortteja "mikä näistä puhuttelee sinua" - tule kortin kanssa eteen ja kerro juttusi. Piirreltiin pahvitaululle, millainen on hyvä työntekijä. Olimme kuin aikuisten lastentarhassa. Meitä kohdeltiin kuin vähä-älyisiä. Välillä kävi joku kovapalkkainen, ulkopuolinen konsultti hopisemässä omiaan. Varmasti nauroi matkalla pankkiin.
En ymmärrä, että kukaan ei ole vielä tehnyt ponikurssifirmoista komediaa. Tiina Lymi, hoi.
Minä puolestani olin sellaisella työllisyyskurssilla, jolla jokainen kurssipäivä aloitettiin sillä, että piirreltiin väreillä paperiin, miltä meistä tuntuu. Olin oksentaa! Siis niin typerää ja ennen kaikkea turhaa touhua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko järjettömyys pitäisi lopettaa. Se ei ollut vapaaehtoinen, vaan monille pakotettu, joka riikkoo ihmisyyden sääntöjä. Myös vanhuksia on johdateltu pakolla vanhusten päivätoimintaan ja kuntoiluun. Aikuisten pitäisi itse hahmottaa, mikä toimii heille ja mikä ei, varsinkin jos osa kärsii helposti ahdistuksesta. Tekemistä löytyy monella eri tavalla ja kohtaamisia. Tai rauhaa.
Miten elinkeinoelämä ja työvoima kohtaisi toisensa.
Periaatteessa yritykset saa työvoimaa jopa muutaman tunnin varoitusajalla esim. yhteystiedot.
Hoitamalla rekrytoinnit itse ilman välikäsiä.
Tosiasia kuitenkin, elinkeinoelämä tarvitsee vapaata työvoimaa eli työttöminä ja siksi siitä myös yritykset maksavat työttömyysturvaa omalta osaltaan työttömille.
Jos olisi 100% työllisyysaste eli kaikki töissä, seuraukset olisivat katasrofaaliset yrityselämällä, kun palkat nousisi monin kertaisesti ja työvoimaa ja jouduttaisiin ostamaan kilpailijoita, joka taas heikentäisi kilpaiukykyä.
Tästä Suomessa on kokemusta 80-luvulla, kun työvoimaa jouduttiin ostamaan ja kilpailuttamaan. Työntekijlle saatettiin maksaa tuplapalkka vuoden ajalta tai 20.000mk kertakorvaus, jos tuli yritykseen töihin.