Osattiinko 70-80-luvuilla ennustaa synnytysten
ajankohdat paremmin kuin nykyään?
Siihen aikaan naiselle ilmoitettiin, milloin pitää tulla sairaalaan, nainen sitten rauhassa pakkasi laukkunsa ja matkusti sairaalaan ja oli siellä niin kauan että vauva syntyi.
90-luvulla tuli leffoja, joissa nainen hilluu julkisella paikalla kunnes "voi ei, lapsivesi meni" ja sitten kaahataan kauhealla kyydillä sairaalaan ja synnytyksen aikana kuuluu karjua raivokkaasti kun vauvan isä kannustaa urheiluselostaja tavoin ja antaa synnyttäjälle hengitysohjeita. Nykyään synnytys tulee yllätyksenä, ennen siihen varauduttiin rauhallisesti.
Mistä tällainen kehityskulku johtuu?
Kommentit (7)
Molemmat lapseni syntyivät 70-luvulla, eikä silloin ainakaan ilmoiteltu sairaalasta mitään eikä soiteltu kuin taksi siinä vaiheessa, kun alkoi supistelemaan kivuliaasti. Sitten ajeltiin synnärille, jossa tutkittiin, että miss mennään?
Voi onneton kyselijä! Ei hajuakaan? Aina on osattu laskea koska,,suunnilleen,, lapsi syntyy. Aina. Lähdetäänkö sairaalaan sitten 2 viikkoa ennen, kun lapsivedet lähtevät, tai silloin kun supistukset määräävät, tai silloin kun lasketusta ajasta on mennyt jo 12 päivää ja sairaala/kätilö käskee, on niin kiinni siitä, missä maassa asut, miten kaukana sairaala on kotoasi, ja tilanteestasi. Sisareni ,,teki,, ensimmäistä lastaan 10 tuntia, toista 4, kolmas syntyi kun oli juuri päässyt sairaalaan. Lääkäri sanoi, että jos neljättä haluatte, muuttakaa ihmeessä tuohon kätilöopistoa vastapäätä olevaan taloon.
Itse pitäisi tietää milloin menee sairaalaan. Mä menin oikeaan aikaan.
Mistä ihmeestä nää ap:n kuvitelmat 70-80-luvun synnytyksistä ja sairaalaan kutsumisesta on? Ja että sairaalassa oltaisiin ja odoteltaisiin synnytyksen alkamista.
Itse synnyttänyt 2 lasta 80-luvulla ja ekassa tosiaan annettiin aika, jolloin mennä sairaalaan (poliklinikalle), mutta se kyseessä yliaikaisuuskontrolli ja synnytys sitten päätettiinkin käynnistää saman tien.
Toinen taas käynnistyi itsestään ja ennätin just just jalat ristissä sairaalaan ja synnytyssaliin, ennen kuin lapsi syntyi.
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeestä nää ap:n kuvitelmat 70-80-luvun synnytyksistä ja sairaalaan kutsumisesta on? Ja että sairaalassa oltaisiin ja odoteltaisiin synnytyksen alkamista.
Itse synnyttänyt 2 lasta 80-luvulla ja ekassa tosiaan annettiin aika, jolloin mennä sairaalaan (poliklinikalle), mutta se kyseessä yliaikaisuuskontrolli ja synnytys sitten päätettiinkin käynnistää saman tien.
Toinen taas käynnistyi itsestään ja ennätin just just jalat ristissä sairaalaan ja synnytyssaliin, ennen kuin lapsi syntyi.
"Tositeeveestä", oletan.
Synnytys ei ole ennustettavissa, kuin ehkä äidin itsensä. Minä tiesin, että viikon päästä voisi olla hyvä aika ja näin tapahtui (lapsi oli yliaikainen)
Lääke- ja viihdeteollisuuella ei ole mitään tekemistä synnytyksen kanssa. Se on jumalan, naisen ja lapsen välinen asia. Eli vastaukset löytyvät näistä, eivät mistään ulkoisista palveluista