Äänestätkö kuntavaaleissa puoluetta vai henkilöä?
Kommentit (49)
En kumpaakaan. Puoleelle se ääni kumminkin menee japaikallistasolla totellan keskuskomiteoiden käskyjä...tai muuten... Ei, pidän äänenin itselläni enkä anna sitä imbeselien mölyttäväksi enää ikinä ! +50 vuotta olen ääneni antanut jollekin, lopulta vajaamieliski osoittautuneelle. Enää en !
Ilman ehdokkaan valintaa on aika vaikea puoluetta tai yhteislistaakaan äänestää. Puolueelta tosin saattaa ääni lipsahtaa muille vaaliliiton osapuolille, jos sellainen on käytössä.
Kertoohan se jotain ehdokkaasta minkä puolueen listalla on ehdolla
Puoluetta tietenkin. Henkilöllä ei sinänsä ole edes merkitystä kuntien ja eduskunnan päätöksenteossa.
Äänestän puoluetta, mutta koskaan ei ole ollut kovin suuria vaikeuksia päättää, ketä tietyn puolueen ehdokkaista äänestäisin.
Vierailija kirjoitti:
Ne on puoluevaalit. Jos äänestät henkilöä ja kuvittelet että hän poikkeaa puolueen linjasta niin metsään menee.
Paitsi pienissä kunnissa ainakin helposti lähtee puolueesta ja perustaa jonkun oman.
Valitsen ensin puolueen, mikä ajaa parhaiten arvojani. Sitten siitä puolueesta nuorin nainen. Hän tuskin pääsee valtuustoon, mutta kenties johonkin lautakuntaan ja sitä kautta eteenpäin.
M69
Asun pienellä paikkakunnalla. Puolueetkin ovat pieniä ja yhden henkilön vaikutus puolueen sisällä voi olla iso. Saatan siis äänestää henkilöä, vaikka puolue olisi hiukan väärä. Viimeksi en tosin äänestänyt ketään, kun oli pelkkiä ttupäitä tarjolla. Täällä kaikki tuntee kaikki ja mun ääntä ei saa, jos on siivilissä inhottava.
Persuja äänestän,vain homot ja muut nössöt äänestää vassupaskoja ja perseilevää demari sakkia!
Tietyt puolueet kuten pershuorat, sekoomuksen, jeesustelijat ja viherpeikot suljen heti vaihtoehdoista pois. Sen jälkeen etsin sopivan henkilön jäljelle jäävistä puolueista.
Puoluetta tietenkin, koska useimmissa asioissa noudateraan ryhmäkuria. Myös: henkilöä. Olen tietoinen siitä ettei yksilö pysty sanelemaan asioita, mutta haluan ehdokkaan, jota ei tarvitse hävetä.
Kummassakin tapauksessa ääni menee puolueelle. Ja henkilö toimii aina kuten puolue-eliitti käskee. Joita käskevät ne joilla rahat on. Esim. EK, MTK ja SAK, kirkkokin.
Vierailija kirjoitti:
En kumpaakaan. Puoleelle se ääni kumminkin menee japaikallistasolla totellan keskuskomiteoiden käskyjä...tai muuten... Ei, pidän äänenin itselläni enkä anna sitä imbeselien mölyttäväksi enää ikinä ! +50 vuotta olen ääneni antanut jollekin, lopulta vajaamieliski osoittautuneelle. Enää en !
Äänestämättä jättäminen on äämi Kokoomukselle, tollo. He äänestävät AINA.
Vierailija kirjoitti:
Äänestän ketä muuta tahansa mutta en persua.
Eikä kokoomusta eikä kd.
Täh?! Taasko sitä on jokin turha vaali tulossa. Noh äänestän jaloillani ja jätän väliin ei jaksa kiinnostaa poliitikkojen valheet enää. 🖕🤪
Äänestän aina kaikissa vaaleissa, ainoastaan seurakuntavaaleissa harvemmin. Puolue ratkaisee, minulla on kaksi puoluetta joita en voisi edes harkita. Kunnallisvaalit ovat tärkeämmät, kuin monet tulevat edes ajatelleeksi.
Ne on puoluevaalit. Jos äänestät henkilöä ja kuvittelet että hän poikkeaa puolueen linjasta niin metsään menee.