Miten synnyttämästä pääsee kotiin, jos ei ole autoa ja joutuu synnyttämään 250 km:n päässä kotoa?
Tämmöinen kysymys tuli mieleen, kun mietitään miehen kanssa lapsen tekoa. Asutaan paikkakunnalla, jossa ei ole synnytysosastoa ja joutuu "isoon kaupunkiin" synnyttämään. Ambulanssilla ilmeisesti pääsee synnyttämään, mutta miten pois?
Kommentit (392)
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata teidän tilanteessa tehdä lapsia lainkaan. Ensin varallisuus kuntoon, ajokortti ja oma auto ja sitten vasta lapsia. Eihän se kakara pääse hoitoon, harrastuksiin, matkailemaan jne. ilman perheen autoa (ja kuskeja). Paska elämä tiedossa 4 seinän silällä.
Millä perusteella ap
on varaton
eikä vielä edes solun tasolla oleva lapsi ei pääse hoitoon, harrastuksiin, matkailemaan ja elää vain 4seinän sisällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä vaikka julkisilla. Sama homma vaikka sairaala olis 15 kilsan päässä eikä autoa. Aika monella ei ole autoa. Toki aina voi vaikka soitt.
Kelataksi, eikö mene jakeluun.
Minkä ihmeen takia muiden pitäs kustantaa toiselle kelataksi,kun jo tässä vai
Mikähän laki? Itse löysin kelataksi ehdot, ei julkista liikennettä tai terveydentila ei salli mennä julkisilla. Onko normaali synnytys este bussilla kulkemiseen tai junalla? Sit ymmärrän, jos synnytyksessä tullu komplikaatioita ja vointi ei salli julkisia. Vaikka matkaa on se 250km, varmasti menee bussia sieltä synnäriltä myös sinne peräkylälle tai ties vaikka juna,tai jos asutaan keskellä ei mitään,ihmettelen ettei ole autoa,miten muuten pärjää.?
Ajattelit sitten että sinne vaan bussiin 3 tunniksi vastasyntyneen kanssa. Uimarenkaan päällä voi istua ja imettää vauvaa aina tarvittaessa.
Edes kauppaan ei suositella ottamaan vastasyntynyttä mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Taksilla. Jos meinaa lapsia tehdä, pitää ajatella ne myös itse kustantavansa. Ei minusta ole yhteiskunnan velvollisuus kuskata synnyttäjiä ilmaiseksi synnäriltä kotiin. Ja mulla on 3 lasta
Tämä on demokratia joten asiasta et onneksi sinä päätä
Lapsen isä huolehtii kotiinpaluulogistiikan
Vierailija kirjoitti:
Taksilla. Jos meinaa lapsia tehdä, pitää ajatella ne myös itse kustantavansa. Ei minusta ole yhteiskunnan velvollisuus kuskata synnyttäjiä ilmaiseksi synnäriltä kotiin. Ja mulla on 3 lasta
Kenellä on oikeus käyttää kela-taksia sitten?
Minä en ole ikinä käyttänyt niin eikö minulla ole silloin oikeus kieltää se kaikilta muiltakin? Vai saavatko vanhukset erikoisoikeuden? Kenen sairaus on enemmän kuin toisen?
Vastasyntynyttä ei kuljetella julkisilla. Syitä on loputtomasti, mutta yhtenä esimerkkinä se, että pikkuinen saa siellä helposti itselleen vaarallisen flunssan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bussit ja junat kulkee. Myös lentokoneet. Helppoa. Itelläkään ei oo autoo saati ajokorttii, mä kuljen bussilla kauemmaksi, ja junal vieläkin kauemmaksi.
Ai päivän vanhan vauvan kanssa? Älykääpiö!
Samanlaista istumista se on junassa, bussissa kuin autossakin, idari!
Sitten onkin mahtavaa kun vastasyntynyt kuolee johonkin tartuntatautiin, jonka sai siellä bussissa. Vähän voisi noita neuvoja joskus miettiä ihan käytännön kannalta ennenkuin tulee palstalle huutamaan idaria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä vaikka julkisilla. Sama homma vaikka sairaala olis 15 kilsan päässä eikä autoa. Aika monella ei ole autoa. Toki aina voi vaikka soitt.
Kelataksi, eikö mene jakeluun.
Minkä ihmeen takia muiden pitäs kustantaa toiselle kelataksi,kun jo tässä vai
Mikähän laki? Itse löysin kelataksi ehdot, ei julkista liikennettä tai terveydentila ei salli mennä julkisilla. Onko normaali synnytys este bussilla kulkemiseen tai junalla? Sit ymmärrän, jos synnytyksessä tullu komplikaatioita ja vointi ei salli julkisia. Vaikka matkaa on se 250km, varmasti menee bussia sieltä synnäriltä myös sinne peräkylälle tai ties vaikka juna,
Jos ei pääse sairaalasta kotiin taksilla tai omalla autolla ja sukulaisetkin pitää ihmistä niin vastenmielisenä etteivät voi auttaa, niin sitten jää vaihtoehdoksi se bussissa tai junassa istuminen. Toki voi matkan taivaltaa kävellenkin tai liftata, mutta veikkaisin, että noista vaihtoehdoista se bussikyyti sittenkin alkaa houkutella enemmän. kelataksi varmaankin ap:n kuljettaa kotiin, mutta hyvä on aina varautua siihen, jos jostain todella epätodennäköisestä syystä ei pääsekään taksilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
junalla? bussilla?
Eikai juuri syntynyttä vauvaa saa viedä julkisiin kulkuneuvoihin?
Minulla on taksissani nuorin asiakas ollut päivän ikäinen. Silloin vielä synnytettiin aluesairaalassakin, jossa tämäkin syntyi, mutta matka jatkui keskussairaalaan päivän ikäisenä. Ei kuitenkaan ollut niin kiire, että olisi ambulanssia tai helikopteria tarvittu. Synnäriltä tuli muutenkin vietyä kotiin äitejä muutemien päivien ikäisen lapsostensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bussit ja junat kulkee. Myös lentokoneet. Helppoa. Itelläkään ei oo autoo saati ajokorttii, mä kuljen bussilla kauemmaksi, ja junal vieläkin kauemmaksi.
Sitten onkin mahtavaa kun vastasyntynyt kuolee johonkin tartuntatautiin, jonka sai siellä bussissa. Vähän voisi noita neuvoja joskus miettiä ihan käytännön kannalta ennenkuin tulee palstalle huutamaan idaria.
Tuskinpa ap sitä vastasyntynyttään alkaa bussissa siirtämään sylistä syliin ihmisille. Varmaankin se nukkuu kopassaan ja aikaajoin käy sitten tissillä. Ei tule tartuntatautia sen ihmeellisemmin kuin jossain sairaalan aulan läpi kulkemisestakaan. ja sen kopan eteenkin voi vaikka laittaa harson (mikä itsessään kertoo viraille ihmisille, että siellä harson takan a on ehkä nukkuva vauva: enpä mene häiritsemään) ja jos joku tulee bussissa yrittämään lasta katsomaan, niin sanoo vain, että ei nyt, on ihan vastasyntynyt. Kaukoliikenteen busseissa ei muutenkaan ole mitään sellaista väenliikehdintää kuin jossain paikallisliikenteen bussissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole ikinä käyttänyt niin eikö minulla ole silloin oikeus kieltää se kaikilta muiltakin? Vai saavatko vanhukset erikoisoikeuden? Kenen sairaus on enemmän kuin toisen?
Kenellä tahansa on oikeus. Ei se ole meidän vika, että et ole oikeuksiasi hyödyntänyt. Vanhukset saattavat kulkea taksilla myös sosiaalihuolto- tai vammaispalvelulakeihin perustuvilla yhteiskunnan korvaamilla matkoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdit ostaa auton tuohon mennessä. Jos taas olet niin köyhä ettei ole varaa, älä ihmeessä lisäänny.
Kaikilla on oikeus perustaa perhe. Onko järkevää ajella synnyttämään 250km päähän on asia erikseen. Synnyttää voi kotonakin ja se on jopa äidille ja vauvalle mukavampaa ja turvallisempaa, vaatii toki hieman vaivannäköä äidiltä ottaa asiasta selvää.
Kyllä vanhempien pitää vaan muuttaa lähemmäs sairaalaa, koska lapsen oikeudet menevät vanhempien halujen edelle. Et voi enää lapsen kanssa lähteä esim. valtameripurjehdukselle, inkavaellukselle, etkä asua alkeellisissa olosuhteissa, kyllä vanhempien pitää kantaa vastuunsa, että hoitoon pääsee tarvittaessa nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenellä tahansa on oikeus. Ei se ole meidän vika, että et ole oikeuksiasi hyödyntänyt. Vanhukset saattavat kulkea taksilla myös sosiaalihuolto- tai vammaispalvelulakeihin perustuvilla yhteiskunnan korvaamilla matkoilla.
Mä vastasinkin tolle joka kitisee että pitää kulkea omin päin eikä kela-taksilla, että mikä se peruste sitten on kuka saa käyttää sitä ja kuka ei.
Vierailija kirjoitti:
Vastasyntynyttä ei kuljetella julkisilla. Syitä on loputtomasti, mutta yhtenä esimerkkinä se, että pikkuinen saa siellä helposti itselleen vaarallisen flunssan
lentokoneessakin voi kahdenkin päivän ikäisen vauvan kanssa lentää eikä sitä pidetä suurenakaan tartunariskinä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa ap sitä vastasyntynyttään alkaa bussissa siirtämään sylistä syliin ihmisille. Varmaankin se nukkuu kopassaan ja aikaajoin käy sitten tissillä. Ei tule tartuntatautia sen i
Tosi miellyttävää kyytiä juuri synnyttäneen alapäälle semmoinen kolmen tunnin matka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä vastasinkin tolle joka kitisee että pitää kulkea omin päin eikä kela-taksilla, että mikä s
Jokainen suomalainen voi hyödyntää Kela-korvattavia taksimatkoja. Korvauksen voi saada, jos asiakas ei voi terveydentilansa tai sääolosuhteiden takia käyttää julkisia kulkuneuvoja, tai jos niitä ei ole saatavilla, Taksi Helsingin Key Account Manager Tuija Aaltonen kertoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa ap sitä vastasyntynyttään alkaa bussissa siirtämään sylistä syliin ihmisille. Varmaankin se nukkuu kopassaan ja aikaajoin
samanlaista kuin taksissa tai henkilöautossakin olisi.... vai miten ajattelit sen synnyttäneen istua siellä henkilöautossa vs. bussissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä vastasinkin tolle joka kitisee että pitää
Kyllä minä tiedän kellä on oikeus. Mutta kun tämä yks toope kirjoittaa "Taksilla. Jos meinaa lapsia tehdä, pitää ajatella ne myös itse kustantavansa. Ei minusta ole yhteiskunnan velvollisuus kuskata synnyttäjiä ilmaiseksi synnäriltä kotiin. Ja mulla on 3 lasta" niin kellä hänen mielestään sitten on oikeus sitä käyttää, jos ei niillä joilla on siihen oikeus.