Miten synnyttämästä pääsee kotiin, jos ei ole autoa ja joutuu synnyttämään 250 km:n päässä kotoa?
Tämmöinen kysymys tuli mieleen, kun mietitään miehen kanssa lapsen tekoa. Asutaan paikkakunnalla, jossa ei ole synnytysosastoa ja joutuu "isoon kaupunkiin" synnyttämään. Ambulanssilla ilmeisesti pääsee synnyttämään, mutta miten pois?
Kommentit (392)
Vierailija kirjoitti:
ärsytti mennä kelataksilla kotiin, kun joutui maksamaan sen 25 euroa. "normaalilla" taksilla taksa olisi ollut 9 euroa. En tajunnut keiltää hoitajaa ajoissa soittamasta minulle kelataksia. No... ensi kerralla muistan.
Tuo ei pidä paikkaansa. Kela-taksin 25 euroa on maksimi veloitus. Olisit päässyt todellisuudessa halvemmalla kuin tuo 9 euroa. Kela on neuvotellut halvemmat hinnat kuin "tavallisella" taksilla. Itse käyn lääkärissä johon maksaisi tavallisella taksilla reilusti yli 50 euroa. Nyt mittari näyttää noin 43 euroa, josta maksan 25 euroa.
Tämä on aika yksinkertaista, tosin ei kaikille. Ja turha näitä matkoja on muiden kadehtia. 2023 toukokuussa kuljin eri paikoissa niin paljon että 300 omavastuu tuli täyteen kuukaudessa. Ja sama ralli jatkui lähes loppu vuoden.
Näitä ei kannata kenenkään kadehtia, sairaita ihmisiä niissä takseissa ajelee. Minun kuukauden lääkkeet maksaa 10 000 euroa, joista maksan itse n. 3 euroa. Mutta maksaisin mielelläni sen 10 000 euroa, jos saisin terveyteni takaisin. Kannattaako tätä kenenkään kadehtia??? Ja kaltaisiani on paljon. Menkää vaikka hus Meilahden alueelle, siellä on takseja jotka ajavat Kela-ajoja, niin ettei meinaa sekaan sopia.
Vierailija kirjoitti:
Taksilla ehkä? Muistaakseni siihen voi saada jonkun korvauksenkin jälkeenpäin, mutten ole varma
Kela-taksilla mennään synnyttämään ja tullaan vauvan kanssa kotiin. Tai sitten omalla autolla.
Vierailija kirjoitti:
ärsytti mennä kelataksilla kotiin, kun joutui maksamaan sen 25 euroa. "normaalilla" taksilla taksa olisi ollut 9 euroa. En tajunnut keiltää hoitajaa ajoissa soittamasta minulle kelataksia. No... ensi kerralla muistan.
Valehtelet, tai sitten sinulta perittiin väärin. Katsopa kuitista sen taksi tiedot ja vaadi takaisin 16 euroa. Omavastuu on ENINTÄÄN 25€. Jos kyyti maksaa vähemmän, se huomioidaan maksukatossa. Joillakin tulee niitä pikkumatkoja niin usein, että niistä kertyy yli 300€/vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Suomi taitaa olla max 400km leveä. Missä ap asuu?!
Ei se leveys vaan pituus. Vilkaisepa uteliaisuuttasi, kuinka pitkä matka on Nuorgamista tai Kilpisjärveltä lähimmälle synnytyslaitokselle. Vinkki: se ei ole Suomessa, mutta silti useimmat matkustavat sieltä Rovaniemelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä vaikka julkisilla. Sama homma vaikka sairaala olis 15 kilsan päässä eikä autoa. Aika monella ei ole autoa. Toki aina voi vaikka soittaa sitten tädille,sisarelle,kaverille,naapurille,vanhemmille yms. jos elämässä sattuu olemaan tukiverkkoja. Jos ei ole,kannattaa miettiä tekeekö lapsia, ettei tarvitse ulista ettei ole autoa ja ei ole tukiverkkoja ja julkiset ei kulje ja ei varaa taksiin,koska silloin ei kyllä ole myöskään varaa lapsiin. Tässä jo raskautta suunnitellessa voi alkaa säästämään taksirahaan, et pääsee synnäriltä pois. Tai miettii muuttoa kun elämäntilanne muuttuu.
Kelataksi, eikö mene jakeluun.
Minkä ihmeen takia muiden pitäs kustantaa toiselle kelataksi,kun jo tässä vai
Oletko ihan varma, että vauvasi päättää syntyä sellaiseen aikaan, että junan tai bussin aikataulut sopivat menomatkalle?
Vierailija kirjoitti:
kelataksilla, tai jos sitä ei syystä tai toisesta saa, niin sitten vaikka bussilla tai junalla
Jos kelataksia ei jostakin syystä saa, niin sitten voi ottaa tavallisen taksin ja siihenkin saa kelakorvauksen. Jos ei saa sitäkään, soitetaan 112 ja toivotaan, että lähetetään ambulanssi. Vaikka julkisia sattuisi kulkemaan, niin olisi aika ikävä synnyttää matkalla tai vaikka rautatieasemalla. Harvalla junalla pääsee suoraan synnytyslaitokselle. Bussilla sentään lähimmälle pysäkille, jos vaan aikataulu sopii.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeastiko tällaiset matkat maksatetaan muilla eli veronmaksajilla. Ei hyvää päivää. Uusavuttomien paapomista jälleen. Ihmekään kun talous on aivan kuralla.
Tiesitkö, että lapsilisätkin maksetaan verovaroista, ihan jokaisen lapsen huoltajalle?
"Oletko ihan varma, että vauvasi päättää syntyä sellaiseen aikaan, että junan tai bussin aikataulut sopivat menomatkalle? "
Ei sairaalasta laiteta pihalle ihan tunninkaan tarkkuudella. Sieltä voi lähteä, kun itselle sopii kotiutumispäivänä.
Vierailija kirjoitti:
"Oletko ihan varma, että vauvasi päättää syntyä sellaiseen aikaan, että junan tai bussin aikataulut sopivat menomatkalle? "
Ei sairaalasta laiteta pihalle ihan tunninkaan tarkkuudella. Sieltä voi lähteä, kun itselle sopii kotiutumispäivänä.
Niin voi, mutta miten sen menomatkan saa sattumaan julkisten aikatauluihin. Enkä kyllä lähtisi parin päivän ikäisen vauvan kanssa Eskelisessä kohti kotia. Lähimmältä bussipysäkiltäkin olisi parikymmentä kilometriä kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei pidä paikkaansa. Kela-taksin 25 euroa on maksimi veloitus. Olisit päässyt todellisuudessa halvemmalla kuin tuo 9 euroa. Kela on neuvotellut halvemmat hinnat kuin "tavallisella" taksilla. Itse käyn lääkärissä johon maksaisi tavallisella taksilla reilusti yli 50 euroa. Nyt mittari näyttää noin 43 euroa, josta maksan 25 euroa.
Tämä on aika yksinkertaista, tosin ei kaikille. Ja turha näitä matkoja on muiden kadehtia. 2023 toukokuussa kuljin eri paikoissa niin paljon että 300 omavastuu tuli täyteen kuukaudessa. Ja sama ralli jatkui lähes loppu vuoden.
Näitä ei kannata kenenkään kadehtia, sairaita ihmisiä niissä takseissa
Siinä on 25 euron omavastuu ja todellakin jouduin maksamaan sen 25 euroa. Asun kilometrin päässä sairaalsta ja normaali taksikyyti maksaa kotiini 9 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valehtelet, tai sitten sinulta perittiin väärin. Katsopa kuitista sen taksi tiedot ja vaadi takaisin 16 euroa. Omavastuu on ENINTÄÄN 25€. Jos kyyti maksaa vähemmän, se huomioidaan maksukatossa. Joillakin tulee niitä pikkumatkoja niin usein, että niistä kertyy yli 300€/vuosi.
en suostu keskustelemaan ihmisen kanssa, joka haukkuu toisia.
Miten niin ambulanssilla pääsee? Ihan itse järjestät kyydin sinne ja takaisin.
Kilometrin menit taksilla? Miksi ihmeessä?
Kyllä sinä itsekin tiedät että taksit kulkee niin muotoile kysymys rehelliseksi että "miten pääsen kotiin synnäriltä muiden maksamana kun itse en halua matkasta maksaa mitään"
Mies tai yhteiskunta maksaa. Mutta naisen ei itse tarvi koskaan maksaa mistään mitään että naisen omat rahat riittää omasta ulkonäöstä huolehtimiseen joka on tärkein asia kun ilman ulkonäköä nainen ei vapi saada miehiä maksamaan naiselle asioita
Sain kerran alkoholimyrkytyksen ja mut kuskattiin baarista lanssilla paikalliseen sairaalaan. Kaveri oli mukana mikä oli hyvä, koska en nähnyt mitään vielä sillon ku mut lähetettiin kotiin. Tilasivat sairaalaan taksin mua hakemaan, koska ei sinne koko yöks jäädä "punkkaamaan". Kaveri makso sitten tuon taksin, jonka mä maksoin toki takas hänelle myöhemmin. Oltiin köyhiä opuskelijoita, joten mietityttää miten homma olus menny jos ei meillä olis ollu rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Kilometrin menit taksilla? Miksi ihmeessä?
Sairaalan vaatimus. En saanut mennä kotiin ilman saattaajaa ja mies oli töissä toisella paikkakunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ambulanssilla pääsee? Ihan itse järjestät kyydin sinne ja takaisin.
Kyllä sinne mennään ambulanssilla, jos tilanne niin vaatii. 250km on hyvin pitkä matka, jos synnytys etenee rivakasti. Ei jokaisella ensisynnyttäjällä ole vuorokausia kestävä synnytys. Olen synnyttänyt kahdesti matkalle ja toisen raskauden aikana sain neuvolasta käskyn soittaa heti ambulanssi, kun synnytys alkaa. Kotiin sitten tullaan Kela-taksilla, jos ei ole muuta menopeliä.
Naapuri tai mummo. Vaaleanpunainen baby-kela-taksi.
Jos noin käy kateeksi, niin siitä vaan synnytystalkoisiin ja taksilla pääset ajelee!