Näin Pekan väitetyn kuoleman julkisuuteen nostanut järjestö kerää rahaa Pari vuotta sitten soi minulla herätyskellot
Apuna ry:n yksityisessä ryhmässä mukana oleva mies kertoo Iltalehdelle, kuinka järjestö on avoimesti kierrellyt rahankeräyslupaa.
Ryhmässä useamman vuoden ollut mies kertoo, kuinka hän kiinnittänyt jo aikaisemmin huomiota avustusjärjestön hämärään tapaan kerätä rahaa.
Pari vuotta sitten soi minulla herätyskellot, että miten silti kehdataan [kerätä rahaa], vaikka luvat ovat kiinni, mies sanoo.
Mies kommentoi tapausta nimettömästi aiheen arkaluontoisuuden takia. Hänen henkilöllisyytensä on toimituksen tiedossa.
Hän ilmoitti jo muutama vuosi sitten ryhmässä tapahtuvasta rahankeräyksestä poliisille. Ryhmässä on yli 13 000 jäsentä. Rahankeräyksiä on ollut päivittäin, ja suosituimmissa keräyksissä on miehen mukaan ollut jopa satoja lahjoittajia.
Apuna-avustusjärjestöllä ei ole Poliisihallituksen tietojen mukaan rahankeräyslupaa, eikä avustusjärjestön verkkosivuilla enää pääse lahjoitussivulle. Helsingin Uutisten mukaan Apuna ry:n lahjoitussivu toimi vielä tiistaina.
Apuna ry:llä voi olla pienkeräyslupa, mutta sen yhteydessä on ilmoitettava rahankeräyksen järjestäjä, kerättävien rahojen käyttötarkoitus sekä pienkeräysnumero.
Miehen mukaan rahankeräyslupaa on kierrelty avoimesti Apuna ry:n ryhmässä. Keräystoimintaa järjestetään siten, että ylläpitäjät kertovat vähävaraisesta perheestä, joka tarvitsee joko rahaa tai esimerkiksi vaatteita.
Olen niin paljon tässä ryhmässä viettänyt aikaa, että välillä mietin, mikä tässä on totta ja mikä ei, mies kertoo.
Ihmisiä pyydetään ilmoittamaan julkaisun alle lahjoitusaikomuksesta. Ylläpitäjä lähettää yksityisviestillä tarkemmat yhteystiedot, kenelle lahjoitus annetaan. Rahan siirtämistä on tapahtunut muun muassa Mobilepayn välityksellä.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/7ebf2e62-229b-4f76-a4ce-74076db6a7a6