Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljon teinille kk rahaa?

Vierailija
27.02.2025 |

Eli paljonko muut annatte 8.lk käyvälle lapselle viikko tai kuukausirahaa? Itse annan 40€ ja se kyllä ei riitä koko kuukaudelle. Maksan siis hänelle itse kaikki tarpeeseen tulevat vaatteet, kengät, kasvonpesuaineet yms ja bussilipun sekä puhelinlaskun. Nuori siis saa käyttää tuon 40€ mihin haluaa. No, ostaa sillä välipaloja ja karkkia/limsaa. Mutta olen pohtinut, että eihän tuo raha riitä mihinkään. Miten muiden teinit? Jos haluaa elokuvissa käydä tai mäkkärissä tms?! Onko siis 40/kk liian vähän? Toki lapsen oma valinta ostella karkkia ja välipaloja eikä mennä esim leffaan. Mutta sitten kun haluaisi leffaan ja tilillään on 0€ niin en minä anna ylimääräistä rahaa.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan annettu teinille 1000e kuukaudessa, mutta ostaa sillä kyllä myös vaatteita ym., ja käy ulkomailla. Teini aloitti syksyllä lukion.

Vierailija
2/36 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

500€ kuussa, jotta palvelee minua perinpohjaisesti. -sugardaddy58

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikki tarpeellinen tulee "talon puolesta" niin 40 e kuussa on liikaa joutavuuksiin. Ei monet aikuisetkaan pysty noin paljoa törsäämään.

Vierailija
4/36 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuollaiseen kysymykseen ole mitään yksiselitteistä vastausta.

Teini on 13-19-vuotias. Siihen mahtuu jo monenlaista aihetta lapsesta nuoreen aikuiseen.

Maksuvaraa on monenlaista. Monet nuorista käy jo töissä, ja tienaavat senverran, etteivät tarvitse käyttörahaa.

Joillakin on kalliita harrastuksia ja muita erityistarpeita. Että miten tuollaisen summan sitten määrittelisit jokaiselle?

Vierailija
5/36 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kaikki tarpeellinen tulee "talon puolesta" niin 40 e kuussa on liikaa joutavuuksiin. Ei monet aikuisetkaan pysty noin paljoa törsäämään.

No Ap:n tilanteessa kymppi viikossa käyttörahaa tuonikäiselle ei kuulosta kyllä miltään törsyyltä. 1,40€/päivä? Saahan sillä jonkun limun tai jäskin.

Pistäisin tuon kyllä tuplaksi. 80€/kk. Jos ei ole mitään erityismenoja. 

Mutta jos ei ole rahaa, niin silloin sitä on tietysti paha antaa. 

Vierailija
6/36 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

120e -150e 

Eihän tuokaan ole kuin muutama hassu euro päivässä.

Vierailija
7/36 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoin sen mitä halusi ja tarvitsi, ei siinä mitään tiettyä summaa ollut. Ja sehän on Suomessa suorastaan rikos, että rikkaan lapsella on rahaa. Täällä ihannoidaan sitä, että varakas perhe pukeutuu rääsyihin ja syö jätteitä, eikä käytä rahaa mihinkään.

Vierailija
8/36 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä teinit auttavat kotiaskareissa, ja saavat siitä rahaa. Jos ei auttaminen kiinnosta, ei myös rahaa tule. Sitten on asia erikseen, jos haluavat käydä joskus kavereiden kanssa leffassa tai syömässä, niin siihen annetaan kyllä rahaa muuten vaan, koska ei ole mitään joka viikkoista tai kuukausittain tehtävää. Vaatteet ja harrastuksiin liittyvät tietenkin maksetaan. Mutta perusperiaate on se, että ns. käyttö rahaa saa vain kotitöissä auttamalla.

Vierailija
9/36 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain 14-vuotiaasta asti lapsilisän omalle tililleni, sen lisäksi 16-vuotiaasta opintorahan myös. Sain käyttää, miten halusin. Olin vastuussa omien vaatteiden ja hygieniatuotteideni ostamisesta, ja viihteeseen + muuhun turhuuteen menevästä, ja 16-vuotiaasta eteenpäin opintoihin tarvittavien materiaalien ostamisesta. Lukiokirjoihin piti tosin käyttää myös kesätyörahoja.

Opin vastuulliseksi. Ihmeellisiä tissillä roikkujia olette nykynuorista tekemässä, kun äitee ostaa vaatteet.

Vierailija
10/36 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saimme 100 €/kk. Ei riittänyt mihinkään edes ikuisuus sitten. Tuolla rahalla piti ostaa vaatteet, paitsi pakolliset. Kosmetiikka, herkut... 

Vierailija
11/36 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makeisvero vieläpä nousee pian niin sitten ei enää herkkuja ostella senkään vertaa

Vierailija
12/36 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

100 €

Vierailija
13/36 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makeisvero vieläpä nousee pian niin sitten ei enää herkkuja ostella senkään vertaa

En usko tärkeimmät ensin. 

Vierailija
14/36 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaa kuulla paljonko annatte rahaa kotityöstä? Meillä oman huoneen viikkosiivous ja kaksi kertaa viikossa tiskit kuuluu tuohon kuukausirahaan. En sinänsä maksa kotityöstä erikseen. Mutta paljonko antaa rahaa tiskeistä tai roskien viemisestä? Ja voiko olla vaihtoehto ettei tee mitään? Minulle se ei sopisi, kyllä kotitöitä tulee tehdä.

Vierailija
15/36 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa iässä annoin 20 euroa jolla sai ostaa tilpehöörejä. Karkit, välipalat ym ostin lisäksi.

Olen maksanut sitten leffat ja muut menot erikseen koska niitä ei aina ole eikä se rahakaan säilyisi.

Sai siis tuon 20 euroa hassata mihin lystää, oli aika tuhlaileva lapsi kyseessä.

Vierailija
16/36 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo ikäisen kohdalla olen ollut samaa mieltä, annoin 20 euroa hassattavaksi ja kaikki muu talon puolesta nimenomaan. Riittävä määrä kasia käyvälle.

Vierailija
17/36 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tämä on kyllä ikävä asia. Omasta kasiluokkalaisesta on jo useita vuosia aikaa, oli edullisempaa. Hyvä huomio tähän väliin.

Vierailija
18/36 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta 40e pelkkiin herkkuihin ja välipaloihin on paljon. Niitä herkkuja varmaan saa kotonakin välillä. 

Vierailija
19/36 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarpeen mukaan vaihtelee kympistä satasien. 

Vierailija
20/36 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ihmiset laskee, montako euroa jää päivässä herkkuihin. Eihän herkut kuulu jokapäiväiseen ruokavalioon. Juhlapäivinä syödään karkkia ja jäätelöä, ei koulupäivän aikana tai sen jälkeen.

40€/kk on oikein hyvä määrä. Itsekin maksan 9-luokkalaiselle sen verran, kunhan auttaa kotitöissä. Tämän lisäksi maksan kaikki tarpeelliset ostokset ja laskut. Jos on kaverilla kylässä niin annan myös ruokarahaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kolme