Etäinen suhde vanhempiin vs. lapsen oikeus isovanhempiin. OV
Me emme tapaa kuin harvoin miehen vanhempia. Eivät ole ollenkaan miellyttäviä ihmisiä, ovat riitaisia ja tästä johtuen yksinäisiä. Tapaamisemme ovat melko muodollisia ja käyttäydymme asiallisesti tavatessa. Olen lopettanut imetyksen ja miehen vanhemmat pyytää nyt lasta hoitoon. En anna, koska eivät ole lapselle kyllin tuttuja ja turvallisia aikuisia. Minun mielipiteeni on, että on luonnollista se että vanhemmille läheisistä aikuisista tulee lapsille läheisiä. Monet sanoo että lapsella on oikeus isovanhempiin. En riistä oikeutta isovanhempiin, mutta voisi ajatella että rajaan suhdetta tietyllä tapaa kun en anna lasta sinne (ainakaan kun on vasta vuoden vanha. ehkä isompana jos haluaa mennä).
Mielipiteitä toivon. Mies ei näe tässä tilanteessa mitään ongelmaa. Hänellä on omasta mielestä tavalliset välit vanhempiinsa vaikka näkevät aina harvoin.
Kommentit (13)
jos joku ihminen ei kohtele sinua hyvin, sinä kohtelet aina häntä hyvin? ihailen sinua jos siihen pystyt!!!
Mun oma äitini on varmaan aika lailla ap:n appivanhempien kaltainen, ja kyllä pidän yllä lasten suhdetta häneen. Teen sen jo ihan äitinikin takia, koska tiedän, että asia on hänelle tärkeä, vaikka ei sitä osaa aina niin kauniisti ilmaistakaan.
Toivoisin että omalla kohdallani myös toimittaisiin näin, siksi jaksan tätä itsekin.
Ap:n tapauksessa ei ap:n edes tarvitsisi väkisin ylläpitää lapsen ja isovanhempien suhdetta, vaan hän ihan tahallaan estää sitä. JOs nämä isovanhemmat ovat ihan kelpoja lasta hoitamaan (eivät alkoholisteja tai väkivaltaisia), niin väärin tekee ap. Ja toivottavasti saa ansaitsemansa kohtelun myöhemmin.
Vierailija:
Mun oma äitini on varmaan aika lailla ap:n appivanhempien kaltainen, ja kyllä pidän yllä lasten suhdetta häneen. Teen sen jo ihan äitinikin takia, koska tiedän, että asia on hänelle tärkeä, vaikka ei sitä osaa aina niin kauniisti ilmaistakaan.Toivoisin että omalla kohdallani myös toimittaisiin näin, siksi jaksan tätä itsekin.
Ap:n tapauksessa ei ap:n edes tarvitsisi väkisin ylläpitää lapsen ja isovanhempien suhdetta, vaan hän ihan tahallaan estää sitä. JOs nämä isovanhemmat ovat ihan kelpoja lasta hoitamaan (eivät alkoholisteja tai väkivaltaisia), niin väärin tekee ap. Ja toivottavasti saa ansaitsemansa kohtelun myöhemmin.
Vaikka oma äitini näki tyttöämme joka viikko alusta alkaen, lapsi oli mummolassa lyhyitä aikoja täytettyään vuoden ja yötä ensi kertaa vasta kolmevuotiaana. Miltä yksivuotiaasta tuntuu jos viedään hoitoon vieraille ihmisille? Vaikka ovat sukua, eihän lapsi sitä 1-vuotiaana ymmärrä.
Kyllä mun mielestä jos isovanhempien kanssa tulee huonosti toimeen niin vaikea siinä on sitten omia lapsia heille hoitoonkaan antaa! Näin se vain menee...
Vierailija:
jos joku ihminen ei kohtele sinua hyvin, sinä kohtelet aina häntä hyvin? ihailen sinua jos siihen pystyt!!!
Joten tästä on lähdettävä, että meillä vanhemmilla on erilaiset käsitykset siitä, mitä kuuluu lasten kyläilyyn. Voit vallan perustellusti ajatella, että lapsi kyläilee vanhempiensa kanssa vielä tuossa iässä, ei jää yksin mummolaan - VARSINKAAN vähän outoon mummolaan.
Joku toinen toimikoon toisin - mutta siis että vanhemmilla on oikeus päättää tuollaisista suuntalinjoista kyläilyn suhteen.
Sinänsä olen vakaasti sitä mieltä, että jos isovanhemmat eivät ole lapsenlapselle haitaksi fyysisesti tai psyykkisesti, tuota suhdetta ei vanhempien ole syytä turhan päiten haitata. Mutta perheenä kyläily on ihan hyvä tapa hoitaa tuota suhdetta tässä vaiheessa ja sitten pienen ajan päästä päästää lapsi päiväkylään jne.
Mielestäni hoitoon jättäminen riippuu monesta eri asiasta. Ehkä tärkeimpänä on lapsen ikä... Asuvatko isovanhemmat kaukana? Voisitteko jättää lapsen edes vähäksi aikaa leikkimään isovanhempien kanssa?
Millaiset välit teillä on sinun vanhempiisi ja onko lapsi siellä hoidossa?
Minusta pitäisi olla suht tasapuoleinen molemmille isovanhemmille. Jos lapsi on toisten luona hoidossa ja toisille ei anneta ollenkaan, niin on aika outoa. Siis olettaen, että molemmat ovat aivan kelvollisia hoitajia. Ja jos isä on sitä mieltä, että lapsen voisi jättää vanhemmilleen hoitoon, en oikein hyväksy äidin yksipuolista päätäntävaltaa.
Luinkin huonosti, lapsi on siis vasta vuoden. Sitten ymmärrän hyvin, ettet halua antaa yökylään - siihen ei ole mitään " järkevää" perusteluakaan.
Jos lapsi on isovanhemmille tärkeä, isovanhemmat pitävät mielestäni tällöin aktiivisesti yhteyttä lapsenlapseen. On aika outoa, jos vaivautuvat näkemään lastenlastaan harvoin ja tällöin täytyisi heti saada yökylään.
Kuinka kaukana asutte isovanhemmista? Onko mahdollista jättää lapsi hoitoon vaikka puoleksi tunniksi vai yöksikö isovanhemmat lasta kärttävät?
Kun lapsi on niin pieni ettei hallussa ole käveleminen JA puhuminen, en missään nimessä jättäisi hoitoon " tuntemattomalle" .
Voit kysyä isovanhemmilta että eikö heille riitä että käytte siellä. Onko nyt kyse siitä että he haluavat nähdä lasta vai että he haluavat nähdä lasta ilman sinua? He nimittäin voivat aivan hyvin viettää aikaa lapsen kanssa kun kyläilette. Herättää ainakin minussa epäilyksiä että minun pitäisi mennä pois kokonaan jotta isovanhemmat voisivat olla lapsen kanssa. Ties mitä minulta haluttaisiin silä salata.
Jos isovanhemmille sinun läsnäolosi on häiritsevää, voit hyvin myös vetäytyä viereiseen huoneeseen lukemaan lehteä, mutta pysyä samalla kuuloetäisyydellä ja näin lapsi voi tulla luoksesi niin halutessaan.
Hän on täysin syytön siihen millaiset isovanhemmat (ja vanhemmat) hänellä on. Minä sain pienenä kuunnella kun äiti morkkasi isän puolen mummia ja vaaria ja se tuntui tosi pahalta. Vaikka näimme harvoin, he olivat kuitenkin minun isovanhempani. Koskaan lapselle ei saisi haukkua tämän kumpaakaan vanhempaa tai isovanhempia missään tilanteessa.
Jos sulle olisi ok, että sun suhdettasi omiin lapsenlapsiisi vähän rajattaisiin lapsesi puolison toimesta, niin sittenhän kaikki on ok.