Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapselle ei ole ikinä ohjelmaa

Vierailija
20.02.2025 |

Eli mitäs mieltä olette, kun tuttuni eivät ikinä jäjestä mitään ohjelmaa tai matkoja kun lapsella on loma-ajat. Tekee samaa kuin muutenkin eli pelaa koneella ja syö leipää. Ei kuulemma halua harrastakaan mitään eikä tietenkään voi pakottaa, mutta eikö joskus lapsenkin olisi kiva käydä jossain reissussa, vaikka laivalla? Tai käydä vaikka yhdessä ulkoilemassa tai leffassa? Vanhemmat eronneet ja lapsivapailla kyllä itse käyvät matkoilla ja baareissa eli rahasta tuskin on kysymys.

Aijoo, joskus kesällä lapsi pääsi Lintsille mutta siinäpä se. Vanhempia kiinnostaa vain oma työ ja oma vapaa-aika. Ala-asteikäisestä kysymys. Hänelle ei anneta edes kotitöitä tehtäväksi, että olisi jotain lisäohjelmaa omassa huoneessa pelaamisen lisäksi.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tuttavan peruste olla viemättä alle kouluikäisiä lapsiaan mihinkään on se, että ovat niin villejä. Toisin sanoen ei jaksa kasvattaa lapsiaan. He eivät siis käy uimahallissa, hoplopissa, huvipuistossa yms lasten paikoissa, koska ei osaa tehdä lapsille pelisääntöjä selväksi. Ulkomaan matkat kyllä onnistuu, mikä kertoo täysin siitä että sinne mennään hinnalla millä hyvänsä, koska se kiinnostaa aikuisia. 

Ei siinä pelkät pelisäännöt auta jos lapset ovat villejä. Tarhan retkilläkin (esim. kirjasto) on täysi kaaos eikä se taatusti johdu siitä etteikö lapsille olisi kerrottu pelisääntöjä.

Vierailija
22/37 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap: harmittaa lapsen puolesta. Aika monet muut vanhemmat järjestävät lapsilleen jotain ohjelmaa tai tekevät reissuja. Haluaisin tietää että onko tämä kovinkin yleistä nykyään, että lapsi vain pelaa kotona vuodesta toiseen. Ehkä olen ihan turhaan huolissaan.

No tunnetko muita lapsiperheitä, joissa toimitaan samalla tavalla? Sehän se sulle kertoo, kuinka yleistä tämä on sun elinpiirissäsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo surullista. Voi johtaa syrjäytymiseen vanhempana. 

Me käydään kaikilla lomilla jossakin ulkomailla, huvipuistoissa, vesipuistoissa ym. Lapset tykkää ja ovat rohkeita ja reippaita.

Vierailija
24/37 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tuttavan peruste olla viemättä alle kouluikäisiä lapsiaan mihinkään on se, että ovat niin villejä. Toisin sanoen ei jaksa kasvattaa lapsiaan. He eivät siis käy uimahallissa, hoplopissa, huvipuistossa yms lasten paikoissa, koska ei osaa tehdä lapsille pelisääntöjä selväksi. Ulkomaan matkat kyllä onnistuu, mikä kertoo täysin siitä että sinne mennään hinnalla millä hyvänsä, koska se kiinnostaa aikuisia. 

Ei siinä pelkät pelisäännöt auta jos lapset ovat villejä. Tarhan retkilläkin (esim. kirjasto) on täysi kaaos eikä se taatusti johdu siitä etteikö lapsille olisi kerrottu pelisääntöjä.

Eli uskot, että lapset kasvavat sitten jossain vaiheessa itsekseen yhteiskuntakelpoisiksi? Niitä pelisääntöjä sitten vahvistetaan kantamalla vaikka mukula pois tilanteesta, jos ei muu auta. Toistetaan niin monta kertaa, että menee jakeluun. Jos menee hienosti niin sitten palkitaan ja kehutaan. Näin opetellaan oikeaa ja väärää. Kyllä se perille alkaa jossain kohtaa mennä, kun lapsi älyää mitä voi omalla huonolla käytöksellä menettää 

Vierailija
25/37 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei käyty missään, kun olin lapsi. Olen koko aikuisikäni ollut arka tekemään mitään uutta, koska opin lapsena, että kaikki kodin ulkopuolella on jotenkin peottavaa tai rasittavaa. Sitten löysin miehen, joka taas ei ole kiinnostunut tekemään mitään lasten ehdoilla. Aika myöhään heräsin tähän, että joskus pitää vaan ottaa itseään niskasta kiinni, mennä ja tehdä. Toki paljon menemisiä rajoittaa rahatilanne. Oikeasti on karhunpalvelus lapselle, ettei koskaan käydä missään.

Vierailija
26/37 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ei käyty missään, kun olin lapsi. Olen koko aikuisikäni ollut arka tekemään mitään uutta, koska opin lapsena, että kaikki kodin ulkopuolella on jotenkin peottavaa tai rasittavaa. Sitten löysin miehen, joka taas ei ole kiinnostunut tekemään mitään lasten ehdoilla. Aika myöhään heräsin tähän, että joskus pitää vaan ottaa itseään niskasta kiinni, mennä ja tehdä. Toki paljon menemisiä rajoittaa rahatilanne. Oikeasti on karhunpalvelus lapselle, ettei koskaan käydä missään.

Minä olen ihan samaa mieltä ja itselläkin on vastaavia kokemuksia. Ei voi todellakaan jatkuvasti jättää täysin lapsen omalle vastuulle viihdyttää itse itseään. Toki on niitäkin hetkiä kun pitää itse keksiä tekemistä mutta suurin osa lapsista tarvitsee välillä ohjausta ja tietysti myös vanhemman seuraa ja huomiota. Ei tarvitse olla välttämättä mitään ulkomaan reissuja tai muuta kallista. Edullisemmin ja ihan ilmaiseksikin voi tehdä kaikenlaista, ulkoilla yhdessä ja käydä kirjastossa vaikka.

Vierailija
27/37 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli uskot, että lapset kasvavat sitten jossain vaiheessa itsekseen yhteiskuntakelpoisiksi? Niitä pelisääntöjä sitten vahvistetaan kantamalla vaikka mukula pois tilanteesta, jos ei muu auta. Toistetaan niin monta kertaa, että menee jakeluun. Jos menee hienosti niin sitten palkitaan ja kehutaan. Näin opetellaan oikeaa ja väärää. Kyllä se perille alkaa jossain kohtaa mennä, kun lapsi älyää mitä voi omalla huonolla käytöksellä menettää 

No tietenkin rauhoittuvat ajan myötä, kun järkeä tulee lisää. Useampaa lasta et kanna mihinkään. Pois lähteminen voi olla vaihtoehto, mutta usein sen vaikutus on sama kuin ei menisi ollenkaan. Ja toisaalta poislähtö ei aina onnistu (esim. liikennevälineestä) tai on muuten vaan tosi korkean kynnyksen takana (esim. maksettu pääsymaksu tai sosiaalinen paine). Asia ei ole läheskään niin helppo kuin mitä kuvailet.

Vierailija
28/37 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskan vanhemman puhetta. Ei ole villejä lapsia vaan huonosti kasvatettuja lapsia. No sen edestä löytää, minkä taakseen jättää. Ei kannata ihmetellä huonoja välejä isoihin lapsiin, jos ei ole niiden eteen viitsinyt vaivaa nähdä. Muutakin tarvitaan kuin ruoka ja katto pään päälle

Vierailija
29/37 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laiskan vanhemman puhetta. Ei ole villejä lapsia vaan huonosti kasvatettuja lapsia. No sen edestä löytää, minkä taakseen jättää. Ei kannata ihmetellä huonoja välejä isoihin lapsiin, jos ei ole niiden eteen viitsinyt vaivaa nähdä. Muutakin tarvitaan kuin ruoka ja katto pään päälle

Edes ammattilaiset eivät onnistu tuossa kasvatustyössä. Ne jotka väittävät onnistuneensa ovat yleensä niiden joiden lapsi on luonteeltaan superkiltti, eli tottelevainen jo ihan ilman mitään erityistä kasvattamista.

Vierailija
30/37 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edes ammattilaiset eivät onnistu tuossa kasvatustyössä. Ne jotka väittävät onnistuneensa ovat yleensä niiden joiden lapsi on luonteeltaan superkiltti, eli tottelevainen jo ihan ilman mitään erityistä kasvattamista.

Tuossa se ongelma tulikin. Yleensä haastavat lapset tykätään hoidattaa mahdollisimman paljon ammattilaisella, kun ei itse jakseta kasvattaa. Ja sitten uskotellaan itselle, että muut onnistuu vain koska niillä on helpot lapset. 

Vierailija
31/37 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaa ap oma elämä. En voi käsittää ihmisiä jotka kyttää ja arvostelee toisten elämää. 

Vierailija
32/37 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap: harmittaa lapsen puolesta. Aika monet muut vanhemmat järjestävät lapsilleen jotain ohjelmaa tai tekevät reissuja. Haluaisin tietää että onko tämä kovinkin yleistä nykyään, että lapsi vain pelaa kotona vuodesta toiseen. Ehkä olen ihan turhaan huolissaan.

Hommaa omia pentuja ja huolehdi heistä. 

Vierailija
33/37 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonot vanhemmat mielestäni! Kyllä aikuisen kuuluu huolehtia ja järjestää tekemistä, ei lapset siihen usein itsekään kykene. Vanhempien tehtävä on myös valvoa ruutuaikaa, huolehtia ravitsevasta ravinnosta ja liikunnasta, ulkoilusta ja tekemisestä. Sitähän se vanhemmuus pitkälti on!? 

Muu on heitteillejättöä. 

Vierailija
34/37 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa se ongelma tulikin. Yleensä haastavat lapset tykätään hoidattaa mahdollisimman paljon ammattilaisella, kun ei itse jakseta kasvattaa. Ja sitten uskotellaan itselle, että muut onnistuu vain koska niillä on helpot lapset. 

Suurin osa lapsista riehuu siellä ammattilaisen hoivissa tarhassa tai koulussa. Eivät siis vain ne haastavimmat.

Vierailija
35/37 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs paskaporukkaa te olette? Karmeata.

Vierailija
36/37 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja millä tavalla tämä asia kuuluu sinulle, tai nuille av- mammoille? Keskity vain omaan elämääsi.

Miksin ei saa kuulua sinulle jos elät epänormaalia elämää ja se vaikuttaa lapsiin tuhoten niiden elämää.

Miksi et jäänyt lapsettomaksi joe ei elämäsi kuulu kenellekkään ja silloin saisit elää omaa elämääsi kun ei

ulkopuoliset kärsi siitä.

Vierailija
37/37 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tunnetko muita lapsiperheitä, joissa toimitaan samalla tavalla? Sehän se sulle kertoo, kuinka yleistä tämä on sun elinpiirissäsi.

Ap: en tunne paljon lapsiperheitä. Ainoastaan sisarusteni lapset sekä tämä tuttavaperhe, jossa lasta ei oteta mukaan mihinkään tekemisiin. Sisarusteni lapset matkustelevat paljon vanhempiensa kanssa, ovat mökillä, harrastavat yms. Heillä myös noudatetaan peliaikoja kotona, toisin kun tämän tuttavani luona, jossa lapsi ei muuta teekään kuin pelaa huoneessaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan