Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka helppoa on saada selkäkivun varjolla pitkiä sairaslomia?

Vierailija
19.02.2025 |

Kulumat sun muuthan on yleensä vanhetessa ihan luonnolisia ja eivät yleensä aiheuta mitään oireita. Niin jos on vaikka todettu kuvantamalla joku kuluma selässä, mutta oikeasti siitä ei olisi mitään vaivaa. Kuinka helppoa tuollaisessa tilanteessa on sepittää oireita ja saada pitkiä sairaslomia? Onko potilaan kertomus se, mikä lääkärin on pakko uskoa?

En ole itse näin tekemässä, kun uteliaisuuttani kyselen kun olen kuullut erään henkilön tilanteesta.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niin voi tehdä, että loukkaa selkänsä juuri ennen kesälomia. Sitten on sen 4-5 viikkoa saikulla, ja sen jälkeen pitää sen varsinaisen kesäloman.

Vierailija
2/16 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi vaikea. Sinua pidetään huijarina, jos ei ole kuvia tms. todisteena.

Hyvä vaihtoehto kuville on fysioterapeutti. Pyytää sellaista arvioimaan. Fyssarilla on aikaa teettää liikkeitä ja nähdä, mikä tilanne on. 

Lääkärin perusvastaanotolla ei tehdä tällaisia tutkimuksia. Kela ei taida ainakaan uskoa potilaiden juttuja. En tiedä onko niillä edes merkitystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lainkaan helppoa, ainakaan meillä. Lääkäri sanoo vaan, että selkä pysyy työkuntoisena vain tekemällä töitä. Jos jää saikulle niin se haittaa enemmän, kun jää kokonaan liikkumattomaksi. Sama laulu myös jos on kremppaa polvessa, olkapäässä, kyynärpäässä, nivelrikkoisessa sormessa, plantaarifaskiittia. Töihin vaan.

Vierailija
4/16 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä mä jouduin suoraan mri putkeen, kun menin lääkärille ja kuvat nähtyään lääkäri sanoi, että tähän ei sitten mikään jumppa auta. Oli välilevy revennyt kokonaan kaikista kerroksistaan ja paha hermopinne. Lähetti leikkausarvioon ja siitä suoraan kiireelliseen selkäleikkaukseen.

Vierailija
5/16 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin vaikeaa. Minulla oli välilevyn pullistuma, näkyi hyvin kuvissa ja nukuin polvillani lattialla nojaten sänkyyn. Ei sairauslomaa, vaikka tuskin pystyin kävelemään.

Sitten halvaannuin.

Sairaalassa meni 4 vrk ennen leikkausta. Kipulääkkeet oli niin vahvat, että näin näkyjä ja lääkäri oli ihmeissään, miten olin siihen asti pärjännyt.

Leikkaus sujui hyvin, sen jälkeen ei enää mitään selkävaivaa tai jalkakipuja - mitta yllättäen siinä vaiheessa sain 7 vko sairausloman.

Vierailija
6/16 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä oon ollut pari kolme kertaa kävelykyvytön, meni opamoxia, lyricaa, arcoxiaa, relaksanttia että sain edes pissattua. En voinut seistä, en istua, en olla makuulla kuin yhdessä asennossa. Kävely metri pari kerrallaan ja puoliso kantoi vessaan raahaten. Yhdellä kerralla 3 pv saikkua, muilla ei lainkaan. Selästä ei kuulu jäädä kuulkaas saikulle, koska se vaan pahentaa kipuja! 

Vierailija
7/16 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykö ap kateeksi jonkun saikut?

Vierailija
8/16 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoa, olen ollut 5 vuotta saikulla. 

Vierailija
9/16 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä oon ollut pari kolme kertaa kävelykyvytön, meni opamoxia, lyricaa, arcoxiaa, relaksanttia että sain edes pissattua. En voinut seistä, en istua, en olla makuulla kuin yhdessä asennossa. Kävely metri pari kerrallaan ja puoliso kantoi vessaan raahaten. Yhdellä kerralla 3 pv saikkua, muilla ei lainkaan. Selästä ei kuulu jäädä kuulkaas saikulle, koska se vaan pahentaa kipuja! 

Mikä oli selässä vikana ja miten hoidettiin?

Vierailija
10/16 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti käy kateeksi, jos keplottelemalla on saanut sairaslomansa. Eri asia, jos oikeasti kärsii selkävaivasta, silloin en. 

Vierailija
11/16 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en saanut kuin sen päivän jolloin kävin valittamassa selkävaivoja työterveydessä. Minun piti lopettaa se työ, en voinut jatkaa sitä sellaisen työterveyshuollon irvikuvan vuoksi.

Vierailija
12/16 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti käy kateeksi, jos keplottelemalla on saanut sairaslomansa. Eri asia, jos oikeasti kärsii selkävaivasta, silloin en. 

Omista valinnoista selkävaivatkin yleensä johtuvat.

Vierailija
13/16 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Kannattaa lopettaa urheilu ja etenkin voimistelu. Niissä saa rasitusmurtumia jne, jotka vanhemmiten yhdessä normikulumien kanssa aiheuttavat hermopinteitä. 

Vierailija
14/16 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et välttämättä pääse lääkärille selkävaivoissa vaan sut laitetaan ensin fysioterapeutille. Pitäisi aika hyvin tietää anatomia ja erilaisten selän vaivojen aiheuttamat oireet, jotta pystyisi uskottavasti feikkaamaan oireet.

Vierailija
15/16 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei aina

Geenit ja perimä sanelee aika paljon mitä kenenkin selkä kestää.

Toki virheelliset nostoasennot ja muut on merkitystä, mutta kaikilla on rajat ja toisilla ne on pienemmät.

Vierailija
16/16 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole itse selkävaivoista selvästikään kärsinyt.