Tuttu nuori ei tee yhtään mitään
Kaverin tytär on 24- vuotias. Asuu äitinsä omistamassa asunnossa, josta ei maksa kuin asumistuen osuuden. Rahat on silti koko ajan loppu ja lainaa äidiltään tämän tästä ja joka kerta, kun jotain isompaa pitää hankkia. Yöt pelaa ja päivät nukkuu, mitään ei jaksa ja kaikki selittyy masennuksella ja sillä, tällä ja tolla. Ruoka on valmisruokaa ja limsoja. Kauppaan EI VOI mennä bussilla, vaan äiti kuskaa. Kivoihin juttuihin pääsee kyllä bussilla. No, kukapa sitä jaksakaan bussissa raahata sitä limsamäärää, kun mitään muuta ei voi juoda. Saa kuntoutustukea ja vammaistukea ja nyt kai vielä eläkkeensaajan asumistukeakin.
Alkoi kyllä sylettää. Omat penskat opiskelevat ja yrittävät töitä saada ja pienellä tulevat nyt toimeen, kun töitä ei ole ollut. Työkin täysipäiväisen opiskelun ohessa kuormittaa ja molemmilla on jaksamisongelmia. No, nyt on vain opiskelut, mutta rahasta sitten taas pulaa. Asuvat kimppakämpässä ja sekin rasittaa.
Tasan ei käy onnen lahjat.
Kommentit (49)
Ja sekös sua vituttaa kun muut elää niinkuin haluaa :dD
Vierailija kirjoitti:
No mutta ehkä lapsesi vielä masentuvat vakavasti? Älä menetä toivoasi, nuorilla on verrattain raskasta, hyvin voi olla että etteivät kohta enää jaksa tavallista elämää. Sitten pääsevät nauttimaan niistä isoista rahoista ja tuijottamaan asunnon seiniä päivät pitkät.
Lapseni on ollut jopa osastolla masennuksen takia ja masennukseen kyllä merkittävästi auttaisi se, jos hänen ei tarvitsisi olla huolissaan toimeentulosta, tai vaihtoehtoisesti tehdä työtä opintojen ohella. Mutta himassa makaamalla hän saisi huomattavasti paremman toimeentulon, kuin opiskelemalla. Se tässä vi tut taa.
Miten asia sinulle edes kuuluu, ap? Poislukien tietenkin kateus.
Seinänaapurissamme asuu 28 vuotias nuori mies vanhempiensa luona. Hän pelaa päivät ja vanhemmat kantaa ruokaa ja juomaa. Mitään tukia ei saa, eikä käy töissä... Koska hän valmistautuu pääsykokeisiin kahdeksatta (?) kertaa. Ei tule tälläkään kertaa pääsemään läpi ja taas on hyvä masistella kesä. Eli siis reissata suruunsa pitkin Suomea ja Eurooppaa. Ainakin festareilla. Isällä on pätäkkää ja isi maksaa. Äiti lähtee välillä pikkuisen mukaan ulkomaille bilettämään.
Heidän kruununjalokivensä vaan jatkaa kusettamistaan, mutta eihän siinä mitään omia rahojaanhan ne käyttävät. Heillä ei ole tarvetta tukirahoille. Noloahan niitä olisi hakea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kadehdit masentunutta vammaista. Onnea, voitit juuri vuoden 2025 pikkumaisimman mulkun arvonimen
Hän ei ole vammainen, vaan nepsy. Vammaistuen nimikkeellä tuota rahaa kuitenkin saa, kun sossutädit tekevät puolesta hakemuksen. Minun lapseni eivät saaneet, vaikka ovat autismikirjolla. Eivätkä ole saaneet sillä varjolla mitään muitakaan taloudellisia etuja. Ehkä heidänkin olisi kannattanut hakata pelikoneita yöt läpeensä, niin ainakin talous olisi turvattu.
Niin siis kadehdit tuota reilun satasen kuussa olevaa vammaistukea, ja toivoisit että opiskelevat ja työssä käyvät lapsesi masentuisivat ja jäisivät kotiin jumittamaan sen saadakseen? Really?
Hän saa myös kuntoutustukea ja eläkkeensaajan asumistukea. Lapseni tekisivät aika paljon satasella. Tälle tyttöselle se tuskin riittää edes viikon limuihin.
Aloittajan lapset eivät saa tukirahaa yhtään enempää vaikka aloittajan tuttavanuorelta otettaisiin jokainen tukieuro pois.
Itse asuin vielä 28v asti äitini luona (olen nainen). Sukulaiseni mulle tästä aina naljaili. Olin syrjäytynyt nuori, jonkinlainen burn out koulusta, ei koskaan kavereita tai poikaystäviä, ei tullut edes mieleenkään että muuttaisin omilleni. Mulle oli pienet tukiverkostot ja kukaan elämässäni, edes vanhemmat eivät kannustaneet mua muuttamaan ja itsenäistymään. Vasta päälle 28v kun tapasin miehen netissä sain kimmokkeen muuttaa omilleni että pakko hommata kämppä että voin kutsua hänet sinne kun en äitini luokse kehdannut... :'D
harvoin kukaan vapaaehtoisesti haluaa olla noin. En usko että on vain laiska. Mielenterveysongelmia jotka pitäisi hoitaa. ei kannustavia ihmisiä ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kadehdit masentunutta vammaista. Onnea, voitit juuri vuoden 2025 pikkumaisimman mulkun arvonimen
Hän ei ole vammainen, vaan nepsy. Vammaistuen nimikkeellä tuota rahaa kuitenkin saa, kun sossutädit tekevät puolesta hakemuksen. Minun lapseni eivät saaneet, vaikka ovat autismikirjolla. Eivätkä ole saaneet sillä varjolla mitään muitakaan taloudellisia etuja. Ehkä heidänkin olisi kannattanut hakata pelikoneita yöt läpeensä, niin ainakin talous olisi turvattu.
Niin siis kadehdit tuota reilun satasen kuussa olevaa vammaistukea, ja toivoisit että opiskelevat ja työssä käyvät lapsesi masentuisivat ja jäisivät kotiin jumittamaan sen saadakseen? Really?
Hän saa myös kuntoutustukea ja eläkkeensaajan asumistukea. Lapseni tekisivät aika pa
Oletko sä todella noin kateellinen siitä, että joku kipeä nuori saa SATA euroa enemmän kuin sinun lapsesi? Pienet on murheet, ihan kirjaimellisesti.
Ei tässä yhteiskunnassa ole pakko tehdä töitä. Ei sunkaan lasten ole pakko jos eivät halua,, NIin miksi olet suuttunut toisten valinnoista?
Ei se sun lapsista parempia ihmisiä tee
Pienet murheet, salli mun nauraa! Lapsi soittaa ja itkee, kun ei ole uskaltanut syödä kuin pari voileipää, kun pelkää edellisen työn säästöjen loppuvan. Annoin parikymppiä ja vannotin ostamaan ruokaa. Se parikymppiä on mun parin päivän ruokaraha.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan lapset eivät saa tukirahaa yhtään enempää vaikka aloittajan tuttavanuorelta otettaisiin jokainen tukieuro pois.
Ei saakaan mutta me jotka tuonkin perseilyn verojen kautta rahoitamme ottaisimme mieluummin matalammat verot.
Kasvatuksen tulos. Äiti paapoo edelleen. Lapsilta pitää vaatia. Ei he muuten kasva ikätason mukaisesti, vaan jäävät avuttomiksi lapsiksi.
Tämä tytteli saa yhteiskunnalta noin 1350 €/kk, josta asumistuen osuus menee suoraan äidille eli runsas parisataa. Mällättävää jää yli tonni kuussa.
Mun lapset saavat asumistuen, toinen 160 euroa, toinen 240 ja lisäksi molemmat saavat opintorahan. 279. Yhteensä siis viisisataa ja toisella jää alle. Vuokra molemmilla kolmisensataa. Siitä voi sitten laskea, että paljonko elämiseen jää rahaa, jos töitä ei ole. Laina ei ole vaihtoehto tässä maailmantilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä tytteli saa yhteiskunnalta noin 1350 €/kk, josta asumistuen osuus menee suoraan äidille eli runsas parisataa. Mällättävää jää yli tonni kuussa.
Mun lapset saavat asumistuen, toinen 160 euroa, toinen 240 ja lisäksi molemmat saavat opintorahan. 279. Yhteensä siis viisisataa ja toisella jää alle. Vuokra molemmilla kolmisensataa. Siitä voi sitten laskea, että paljonko elämiseen jää rahaa, jos töitä ei ole. Laina ei ole vaihtoehto tässä maailmantilanteessa.
Kannattaa kohdistaa se syletys oikeaan osoitteeseen. Opintotuki on kyllä ihan mahdottoman pieni, mutta jos lopettaa opinnot ja jää toimeentulotuelle, jää kuussa ainakin 500€ käyttöön. Tällaiseen valintaan myös aloittajan lapsilla on mahdollisuus, eikä tuo ole niiden vika, jotka sitä päättää hyödyntää.
Miten saisin nepsy tai autismikirjon diagnoosin että pääsisin vihdoin eläkkeelle? Alan olla kohta kuuskymppinen ja työkkäri se vaan jaksaa rimputella. Nuoret vaan makaa kotona ja mieheni, yli viiskymppinen pakotettiin kouluun. Pitääkö teeskennellä vammaista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirveähän tuo tilanne on. Uuninpankkopoikien lisäksi on vielä uuninpankkotyttöjäkin. Kasvatusvirhe, ja paha.
Psyykkiset sairaudet on siis sinun mielestäsi kasvatusvirheitä? Paljompa tiedät..
Kyllä ne usein on! Pahat kasvatusvirheet vaikuttavat psyykeen ja sitä myöten valmiuteen ja kykyyn osata elää tasapainoista hyvää elämää. Ei tämä mitään avaruustiedettä ole!
Ap kadehtii ihmistä, joka todennäköisesti vihaa omaa elämäänsä? Ok.
Hän saa tukia, joita terveet eivät saa.