Saako vuokra-asunnon seinät maalata pinkin värisiksi?
Kommentit (25)
"Tarvitseeko seinien maalaamiseen luvan?
Lähtökohtaisesti muutos- ja korjaustöihin tarvitaan aina vuokranantajan lupa. Tällaisia töitä ovat esimerkiksi seinien maalaus, tapetointi sekä kiinteiden kalusteiden vaihtaminen tai asentaminen. Mikäli mielesi halajaa esimerkiksi uutta väriä seinille, pyydä tähän aina lupa vuokranantajalta kirjallisesti."
Lainattu https://asunnot.oikotie.fi/artikkelit/asunto/vuokraaminen/vuokralaisen-…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit kysyä lupaa, tai maalata ne takaisin alkuperäiseksi ennen poismuuttoa.
Ei todellakaan voi maalata yhtään mitään, jollei kysy lupaa.
Ei riitä, että maalaat päälle. Vuokranantaja ei halua turhia maalikerroksia, kun niitä ei voi olla määrättömästi päällekkäin.
Ja sinä et pysty yhtä hyvään lopputulokseen kuin ammattimaalari.
No ei se maalaaminen nyt ole kovin vaikeaa edes hyvin tehtynä
Vierailija kirjoitti:
Surutta olen maalannut vuokrakämppien seinät haluamallani värillä. Kertaakaan ei ole perästäpäin asiasta kyselty. Tietenkin lähteissä on aina maalattu seinät maalarinvalkoisella takas neutraalin väriseksi. Vuokrakodistakin saa tehdä oman näköisen ja viihtyisän. Jos kyselee lupia vastaus on todennäköisesti ei koska vuokraloordit kuvittelee joutuvansa itse maalaamaan asunnon vuokralaisen lähteissä.
Vuokralainen ei saa ilman lupaa tehdä muutostöitä asuntoon. Maalaaminen ja tapetointi ovat muutostöitä
Vierailija kirjoitti:
Surutta olen maalannut vuokrakämppien seinät haluamallani värillä. Kertaakaan ei ole perästäpäin asiasta kyselty. Tietenkin lähteissä on aina maalattu seinät maalarinvalkoisella takas neutraalin väriseksi. Vuokrakodistakin saa tehdä oman näköisen ja viihtyisän. Jos kyselee lupia vastaus on todennäköisesti ei koska vuokraloordit kuvittelee joutuvansa itse maalaamaan asunnon vuokralaisen lähteissä.
Jos joku maalaisi minun asuntoni seinät maalarinvalkoisella, niin maksaisi kyllä vielä uudelleenmaalauksen jollain kauniilla valkoisen sävyllä.
Itse kerran maalasin vuokralla ollessani luvan kanssa eteisen valkoiseksi, kun siinä oli omistajan laittama joku kirjava väri. En tajunnut silloin maalisävyistä ja mulle myytiin juuri tuota maalarinvalkoista, joka taittuu ikävästi siniharmaaseen. Oli se kuitenkin parempi kuin alkuperäinen ja meni sen aikaa kun siinä asuin, mutta päätin, ettei ikinä enää tuota sävyä.
Helpompi pyytää anteeksi kuin kysyä lupa.
Silti ap:n ehkä kannattaisi kysyä. Voit siinä samalla luvata, että maalaat seinät takaisin alkuperäisen väriseksi, kun muutat pois. Ja selvittää, minkälaatuista maalia seinissä nyt on, niin osaat ostaa oikeanlaista itsekin.
Tosin puuhaan ei kannata ryhtyä itse, jollei oikeasti tiedä, mitä tekee.