Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Maitoa tulee liian nopeasti - vauva ei kerkeä niellä!

07.03.2007 |

Auttakaa, olen ihan pulassa!

Maitoa tulee ihan ruutaamalla ja vauva usein meinaa " tukehtua" maitoon, ja on rinnalla levoton. Onko mitään vinkkejä tai neuvoja joilla tilannetta voisi auttaa? Eilen illalla vauva söi vaan vähän kerrallaan kun oli niin hermostunut rinnalla, ja tuntitolkulla kitisi, syötin sitten pakastemaitoa pullosta niin samantien sammui pikkumies.

Öisin menee hyvin kun syötän makuultaan, joskus päivisin myös makuulla syötettäessä vauva on rauhaton, mutta istualtaan syötettäessä melkein aina niin rauhaton että harvoin nukahtaa rinnalle, niin kuin ennen teki.

Poika pian 4 vkoa.

Avuton HANNELE

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisättäköön tähän vielä että miehen ehdotus ongelman ratkaisemiseksi on se että pumppaan maidon pois ja syötän sen sitten pullosta... Itteä ahistaa ajatus että pitäis jättää imetys ja alkaa värkätä pullojen lämmittämisen kanssa, tunnen epäonnistuneeni imettäjänä =o(

HANNELE edelleen

Vierailija
2/10 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kun vauva alkaa imeä ja maito herua, anna suihkuamalla tulevan maidon valua ensin harsoon ja tarjoa tissiä uudelleen sitten, kun maito ei tule enää paineella. Toista tarvittaessa niin usein, kuin vauvaa suihkuaminen ärsyttää. Toinen vaihtoehto on pumpata ylimääräiset paineet ennen syöttöä ja vaikka pakastaa maito. Tällä tavoin voit jatkaa imettämistä ihan rauhassa eikä tartte syöttää pumpattua maitoa heti. Sulla on varmasti rinnassa niin paljon maitoa, että sitä riittää vauvalle, vaikka pumppaisit paineet pois.

Voit tietysti miettiä, kannattaako pumpata vai antaa valua - rintasi nimittäin ajan myötä kyllä sopeutuu vauvan tarpeisiin ja tuo suihkuaminenkin rauhoittuu, ainakin minulla kävi näin. Ja vauva voi ajan myötä oppia syömään myös nopeammin tulevaa maitoa, kun kasvaa. Etenkin kun haluat imettää etkä syöttää pullosta.

Tsemppiä imetykseen, mutta jos tuntuu hirveän vaikeelta, pullosta syöttämisessä ei ole mitään pahaa, jos se helpottaa teidän elämäänne!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ja mulla on auttanut se että pumppaan jonkin verran maitoa pois ennen istualtaan imetystä- sillon tulee maitoa nimittäin ihan todella ruutaamalla muuten. Enimmät pois niin vauvakin on jaksanut rauhoittua syömään ja ehtii nielemäänkin. Kokeilepa! :)

-Henna

Vierailija
4/10 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ongelma on aika yleinen, siis suihkutisseistä puhutaan. Minä kuulun myös kyseiseen joukkoon. Hyvä puoli siis on, että maitoa tulee :) Huono puoli se, että maitoa tulee valtavalla vauhdilla.

http://www.imetystukilista.net/faq/newman_koliikki.php#liianrunsas

Tuolta linkistä löytyy hyviä vinkkejä asiaan. Kannattaa ne ehdottomasti kokeilla ennen kuin edes harkitsee pulloruokintaan siirtymistä.

Itse olen suihkutisseilläni yhden lapsen imettänyt reilun vuoden ikään ja toista imetän nyt parhaillaan, ikää neitokaisella 4,5kk ja täysimetyksellä mennään. En ole missään tapauksessa halunnut pullojen kanssa ruveta asumaan, sillä haluan ehdottomasti antaa vauvalle äidinmaitoa vuoden ikään ja pelkällä lypsämisellä maidontulo yleensä jossain vaiheessa vähenee ja ehtyy. Ja kuka ihan oikeasti jaksaa kuukausitolkulla lypsää 3-4 tunnin välein, pestä ja keitellä pullot päälle ja vielä ruokkia ja hoitaa vauvan?

Vierailija
5/10 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain itse aikanani vinkin neuvolasta, että kannattaa imettää vauvaa heti tämän herättyä ja makuultaan. Tällöin lapsi on rauhallinen ja imetys sujuu hyvin. Tämä toimi ainakin meillä ja hieman vanhempana lapsi oppii syömään muulloinkin ja voit imettää vaikka istualtaan.

Vierailija
6/10 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. suihkutissit minökin omasin ja makuullaan imettäminen on ollut paras neuvo meilläkin tuohon vaivaan -> kannattaa todella kokeilla!!!

T: ent. Jimsku truplista, muistatko? =)

Vierailija
7/10 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikille kiitos, toivottavasti saan näistä jotain irti. tässä päivän aikana yritellyt, jospa se ajan kanssa rupiais onnistumaan...

JIMSKU, muistan toki! Ajattele, minäkin päässyt jo näin pitkälle että vauva kainalossa ;o) Ei olis uskonut silloin, siittä on jo ainakin 1,5 vuotta...?!

Vierailija
8/10 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kolmanneksi katraaseen tuli tyttö, tänään 8kk 1vko =)

Kovin 4 haaveilin aina, mutta realismi astui mukaan ja luulen että nämä 3 ovat täysin passeli määrä meidän perheessä ;DDDD

Kyllä se siitä -> meillä esikois tyttö aina meinas tukehtua maidontuloon, ja siitä seurasi selkään taputuksia miljoona yhden syötön ajalle sekä valtavat ilmavaivat -> hotkii ilmaa sen mukaisesti kun maito suihkusi.

Mutta, onnittelut vielä kertaalleen ja mukavaa kevättä sinne poikulin kanssa =)

Vierailija
9/10 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kärsin koko imetysajan samasta ongelmasta ja pumppasin 20-30 ml ennen joka syöttöä (paitsi yöllä). Nyt 3,5vk tyttäreni kanssa on aloitettava ilmeisesti sama juttu, sillä vauvelilla on kiusana järkyt ilmavaivat ja siitä johtuen kova kitinä. taitaa olla masu pikkuisella aika kipeä.

Tosi ärsyttävää - kiva kun maitoa tulee, mutta rajansa kaikella...

Vierailija
10/10 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain vaiheessa kävin odotus-puolella urkkimassa joko olet synnyttänyt, mutta se jäi hetkeksi ja nyt sulla on jo noin iso poika:) Ihanaa!

Hyviä vinkkejä olet jo saanutkin, älä ihmeessä vielä luovuta imettämistä. Itselläni on myös varsinkin toinen rinta aivan vallaton, mutta ajan myötä helpottaa, ei enää suihkua ihan niin hulluna. Mutta meidän tyttö onkin jo 4,5kk;)

Kaikkea hyvää sinulle ja perheellesi toivottelee

Lillis pesueineen