Tuleeko karenssia?
Olen työtön. Eräs eläkeläisjärjestö pyysi että opettaisin kännykän perusteita ikä-ihmisille. Palkkaa eivät voi maksaa. Olen nyt opettanut tunnin viikossa, siis ilman palkkaa. Tämä järjestö pisti lehteen ilmoituksen tapahtumista kuten aina, mutta nyt siellä oli myös tämä mun kännykkäkoulutus.
Työkkärissä oli huomattu ja torstaina soittivat että oletko sinä töissä. Kerroin että teen tunnin viikossa vapaaehtoistyötä vanhusten kanssa. "No mutta sittenhän sinä et ole työmarkkinoiden käytettävissä"....
Ei kai ne tuon takia vie ansiosidonnaista? Voi jumankekka...
Kommentit (30)
Taitavat nyt vähän kiusata sinuakin.
Järkikin jo sanoo että olet käytettävissä ja on myös tärkeää sinun muistaa sanoa siellä paikassa että jos saat työtä etkä pysty osallistumaan niin on lopetettava se koulutus. Tämä on tärkeä tieto.
Vierailija kirjoitti:
Järkikin jo sanoo että olet käytettävissä ja on myös tärkeää sinun muistaa sanoa siellä paikassa että jos saat työtä etkä pysty osallistumaan niin on lopetettava se koulutus. Tämä on tärkeä tieto.
Lisään vielä tähän että ei saa sitoutua siis mihinkään niin että se estää kokopäivätyön vastaanottamisen.
Jos teet työtä, josta maksetaan (vaikka ei juuri sinulle), niin kyllä se tulkitaan työnteoksi. Muutenhan voisi mennä kaverin kahvilaan töihin ja sanoa, että teen vapaaehtoistyötä, maksakaa työttömyysetuutta tästä harrastamisesta.
Kannattaa lukea laki työttömyysturvasta, siellä lain perusteluissa asia kerrotaan hyvin selkeästi.
Vierailija kirjoitti:
Jos teet työtä, josta maksetaan (vaikka ei juuri sinulle), niin kyllä se tulkitaan työnteoksi. Muutenhan voisi mennä kaverin kahvilaan töihin ja sanoa, että teen vapaaehtoistyötä, maksakaa työttömyysetuutta tästä harrastamisesta.
Kannattaa lukea laki työttömyysturvasta, siellä lain perusteluissa asia kerrotaan hyvin selkeästi.
Jotakin rajaa näihin juttuihinne, jokaisen ajakäyttö on täysin vapaata.
Ajatus tässä on se että pitää olla valmiudessa koko ajan ottamaan vastaan kaikkea työtä eikä saa kieltäytyä mistään työstä harrastusten tai muunkaan takia.
Kaikesta työstä on aina ilmoitettava te-toimistoon.
Asia järjestyy kun kertoo vain rehellisesti mistä on kysymys eikä aloittajalla ole kysymys työnteosta.
Mitään sopimuksia ei kannata kirjoittaa ellei tiedosta että esimerkiksi se ajankohta sille koulutukselle on varmasti tulevan työn ulkopuolella.
Karenssia ei voi tulla jos toimii rehellisesti oikein.
Ei saa tehdä mitään. Ettekö ymmärrä. Jokaisesta työstä tulee karenssia. Vaikka se olisi ilmaista hyväntekeväisyyttä.
Kyllä ne vie. Vapaaehtoistyökään ei ole sallittua.
"Työkkärissä oli huomattu". Miten? Onko niillä yksityisetsivä seuraamassa 24/7 että missä menet ja mitä teet? Trollihan tämä on.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin yritykselle talkootyö on kielletty, tuohon en kommentoi. Itse olin työttömänä konepajalla, mutta siitä en saanut karenssia kun oli sovittu että tein "omaa varaosaa"
Ap tässä moi, ei ole trolli. Olen nyt perunut kaikki keväät loput tunnit. Byrokratia hurraaa. Pitääköhän minun irtisanoutua taloyhtiön hallituksesta ja voimisteluseuran puheenjohtajuudesta? Tarttuuko ne kohta noihinkin?
Yksi tunti viikossa on osa-aikatyö. Sinulla on oikeus soviteltuun päivärahaan, joka maksetaan sen mukaan, kuinka paljon saat palkkaa. Eli tässä tapauksessa täysimääräisenä.
Kyllä, tervetuloa työttömien lampaiden sekaan, Mitään et saa tehdä, et osallistua etkä vaikuttaa. Ne ovat vain työssäkäyvien perusoikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Kuule ei työkkäri toimi järjellä vaan säännöillä. Säännöt on kuin laki ja kaikesta tulee karenssi.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa tehdä mitään. Ettekö ymmärrä. Jokaisesta työstä tulee karenssia. Vaikka se olisi ilmaista hyväntekeväisyyttä.
Lopettakaa tämä valehtelu. Tällä palstalla pitää pystyä kysymään asioita ja luottamaan hieman enemmän vastauksiin.
Tämän kaiken sadismin takia koko Suomi on pitkin v i t t u a ja kaikki kärsivät vauvoista vaareihin.
Vierailija kirjoitti:
"Työkkärissä oli huomattu". Miten? Onko niillä yksityisetsivä seuraamassa 24/7 että missä menet ja mitä teet? Trollihan tämä on.
Kyttäilevät kaikenlaista ja ihmiset tekevät kiusallaan kaikkia ilmoituksia niin esimerkiksi työkkäriin kuin lastensuojeluunkin.
Kiusaamisesta on henkilökohtaista kokemusta molemmista paikoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin yritykselle talkootyö on kielletty, tuohon en kommentoi. Itse olin työttömänä konepajalla, mutta siitä en saanut karenssia kun oli sovittu että tein "omaa varaosaa"
Harrastuksia pitää saada olla, kunhan on koko ajan valmiudessa töihin ja keskeyttämään harrastukset.
Vierailija kirjoitti:
Yksi tunti viikossa on osa-aikatyö. Sinulla on oikeus soviteltuun päivärahaan, joka maksetaan sen mukaan, kuinka paljon saat palkkaa. Eli tässä tapauksessa täysimääräisenä.
Mitä sinä nyt sönkötät? Ei makseta palkkaa, ei ole työtä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, tervetuloa työttömien lampaiden sekaan, Mitään et saa tehdä, et osallistua etkä vaikuttaa. Ne ovat vain työssäkäyvien perusoikeuksia.
No se siitä aktiivisuudesta. Saa maata sitten kännykkä kourassa kotona ja odottaa että sossutkin huolestuvat vielä perään.
Karenssit paukkuu vaikka tekisi mitä, pitää varmaan jo kohta laulaa kunnantalolla, pyytää virkailijaa treffeille!
Todennäköisesti kyllä. Et ole työmarkkinoiden käytettävissä, kuten sulle on sanottu. Aivan tyhjänpäiväistä että tämmöisiä viranomaiset kyttäävät. Työkkäri on vihollinen!