Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kenelläkään muulla? Monen tunnin päästä syömisestä ruoka ikäänkuin tulee kurkkuun? Muita oireita kts

Vierailija
14.02.2025 |

Onko kellään muulla? Mikä on auttanut teillä? Mitä tämä on?

Jos syön vaikka klo 15 ruuan, niin n 4 tunnin päästä ruoka ikäänkuin tulee kurkkuun, tekee painetta. Jo aiemmin voi olla tätä, mutta korostuu monen tunnin päästä. Röyhtäilyjä tulee pitkin päivää, joskus enemmän joskus vähemmän, mutta päivittäin.

Selkään ja selkärankaan tulee myös särkyä ja painetta, ja semmoinen kiristys yläkroppaan. Joskus tulee myös tykytystä vatsan rajamailta joka nousee hulvahduksena ylös, pelottava tunne (kuin hengitys salpaisi).  

Tähystykset on tehty, niiden mukaan ei refluksia. Happosalpaajia ei suositella syötävän koko ajan ja ei ole aiemmin vienyt tätä pois. Otan Pepcidiä ja joskus Rennietä, myös piihappogeeliä, eivät vie tätä pois mutta kait jotain auttaa. En tiedä. 

Jos on vähähappoisuudesta johtuvaa, niin otan omenasiiderietikkaa veden kanssa ennen ruokaa, en ole silti saanut oireita pois. Suolahappokapseleita en ole uskaltanut kokeilla. 

Ruokavalio on terveellinen eikä ylipainoa. En syö gluteenia, en juo alkoa, sokeri aivan minimissä, en syö karkkeja. 

Mulla oli aiemmin vissiin ibs, mutta sitten homma siirtyi ylempään ruuansulatuskanavaan.  En ymmärrä tätä yhtään. Sukulaisilla ei ole tätä. 

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile sooda ( E-500), teelusikallinen lasilliseen vettä. Jos ei muuta tekee hyvää kropan ph:lle.

Vierailija
2/7 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Refluksi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoista, refluksiltahan tuo kuullostaa, en tiedä mitä voisi olla jos ei sitä.. Ootko kokeillut refluksi ruokavaliota? Eli hapokkaat ja rasvaiset ruoat/juomat pois, varsinkin kahvi

Vierailija
4/7 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuonlaista tekee raaka paprika, isälläni raaka sipuli. Missään tutkimuksissa ei olla kumpikaan käyty, sillä välttäminen on helppoa ja muuten oireet pysyvät siis kokonaan poissa.

Voisiko sinullakin syynä olla jotkin ruoka-aineet?

Vierailija
5/7 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä. Kiitos ehdotuksista. :)

Tuntuu jotenkin että tässä on sekä refluksia että myös vähähappoisuutta, kun tuntuu toi omenasiiderietikkavesi auttavan myös jonkin verran. Tai sitten mulla voi olla jonkin ruoka-aineiden sulautumishäiriö., kuten yksi vastaaja ehdotti.

Yritän selvittää asioita, olen mennyt yks lääkärille mutta kaikki on niin hidasta. Toinen lääkäri ehdotti että tämä johtuisi histamiineista ja olisi jotain allergiatyyppistä mcas:ia, oon välillä syönyt allergialääkettä siihen.

Voisin alkaa juoda ehdotettua ruokasooda/vettä. Olen nyt juonut aamuisin semmoista ph-jauhetta veden kanssa, mutta ei ole ratkaissut asioita.

Olen miettinyt myös jos on jotain hormonaalista reseptorien ja histamiinien hommaa, tää alkoi nelikymppisenä. Systeemi on yliherkistynyt tms, yritän päästä normaaliuteen. 

Vierailija
6/7 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan tarkemmin vielä, että vältän rasvaisia ja hapokkaita ruokia ja juomia. En juo ollenkaan limuja enkä mitään hiilihappojuomia. 10 vuotta sitten kun tää oli vielä ibs:n tasolla, niin ensimmäiseksi just huomasin että pitsat ja hampurilaiset ei enää käyneet yhtään vatsaan, tuli turvotukset ja särkyä, en sitten syönyt ollenkaan mättöruokaa. 

Paprikaa ja sipuleita en syö, (aiemmin vuosia sitten kyllä) kun luin että ne voivat olla ärsyttäviä.  Onneksi ehdottaneella ja läheisellään homma pysyy ok:na näiden välttämisellä! Ihana juttu. 

Nykyään mulla on tosi terveellinen ruokavalio, niin silti tälleen. Tää oli yhdessä vaiheessa niin hurjaa, että elimistö ärsyyntyi juodusta vedestäkin, mistä vaan mitä otin alkoi kipuilu ja paineestus, kaasut tms. Mä luin palstan jostain aiemmasta vatsaketjusta, että joillain muillakin ollut jopa näin. Ei ole yksin. Ja vaiheetkin voivat mennä, mikään ei ikuista. 

Vierailija
7/7 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on mahdollisesti gastropareesi. Vatsalaukku on virunut, ruoka ei kulje vatsalaukusta eteenpäin. Eikä suolessa eteenpäin. Jokin lääke saattaa olla viimeinen pisara. 

Syö nestemäiseksi sörssättyä liemiruokaa, kaikki ruuat laimennettu vedellä soseeksi. Ota vain ihan välttämättömät lääkkeet. Muutama kuukausi vähällä ruualla, saattaa pikku hiljaa vähän helpottaa. Lisää liikuntaa monta kertaa päivässä. Illallakin pikku lenkki. 

Kuvauta haima ja sappi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi seitsemän