Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertooko se stressistä, jos verenpaine on aamulla 120/70 ja illalla 140/90?

Vierailija
12.02.2025 |

Vai mistä se kertoo? Mittaan nyt pidemmällä aikavälillä verenpainetta ja aamuarvot on hyvät, ilta-arvot ei. Kummallakin mittauskerralla rauhoitun istuen pöydän ääressä n. 5 minuuttia. 

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes normaali, illalla alapaine voisi olla hieman matalampi. Turhaan huolehdit

Vierailija
2/20 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasketaanko keskiarvo vai katsotaanko huonoimmat ja sen mukaan toimitaan? Siis lääkärissä. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako vielä joku vastata? Ap

Vierailija
4/20 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 min rauhoittuminen ennen mittausta ? Lue ne mittarin ohjeet ja aloita uusi seuranta. Tai käytä järkeä.

Vierailija
5/20 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sinulle annettiin mittausohjeeksi? 

Minulle käskettiin kirjata aamu- ja ilta-arvot viikon ajalta, ja lääkäri laski niistä sitten keskiarvon.

Vierailija
6/20 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia, että verenpaine vaihtelee päivän mittaan. En olisi huolissani noista. Aamuarvo on todella hyvä.

Vierailija
7/20 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

5 min rauhoittuminen ennen mittausta ? Lue ne mittarin ohjeet ja aloita uusi seuranta. Tai käytä järkeä.

Ei sen mittarin ohjeet ole tallessa, se on anoppini mittari. Luulin, että 5 min rauhoittuminen riittää. Eihän lääkärissäkään ole enempää, jos sitäkään. Ap

Vierailija
8/20 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle käskettiin kirjata aamu- ja ilta-arvot viikon ajalta, ja lääkäri laski niistä sitten keskiarvon.

Aamulla ja illalla mitataan 10 päivän ajan. Mitään siitä, miten tulokset analysoidaan ei etukäteen sanottu. Olen mitannut nyt 6 päivää. Ap

Vierailija
9/20 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt muakin alkoi kiinnostaa, miten tässä järkeä käytettäis? Mitkä minuutit riittää rauhottumiseen? En tiedä minäkään. Toi 5 minsaa on varmaan aika lailla se, mikä vastaanotolla tulee. 

Vierailija
10/20 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla korkein lukema on ollut yli 250/140; mitattiin Acutaan päädyttyäni kun nenäverenvuoto ei lakannut millään. Perusmittari meni tappiin joten jouduttiin vaihtamaan järeämpään laitteeseen...

Suosittelen kokeilemaan sellaista kikkaa että katsot vaikka Kaunareita (tai muuta laatuviihdettä), jotta kiinnität mahdollisimman vähän huomiota itse mittaustapahtumaan. Itse saan tuolla jipolla noin 10 pinnaa alhaisempia lukemia.

- M mallia 1952.

Vierailija
11/20 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan luonnollista että verenpaine nousee iltaa kohden. 

Vierailija
12/20 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiarvoksi kymmenestä päivästä tulisi 130/80 jos arvot ovat koko ajan nuo mainitsemasi. Tällöin sinulla ei olisi ainakaan lääkitystä vaativaa verenpaineongelmaa. Suolan käyttöön, elopainoon ja stressitasoon kannattaa tietenkin kiinnittää huomiota ettei ongelmia tulisikaan.

Vierailija
13/20 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verenpainetautia 20 vuotta sairastaneena sanoisin että ihan on kelpolukemat. Aamulukema on yleensäkin alhainen levätyn yön jälkeen, sinulla ihan loistava siis. Verenpaine heittelee päivän mittaan paljonkin ja sekin on ihan normaalia. Ilta-arvosi siis on ihan ok siinä mielessä, ehkä alapaine voisi olla hitusen alhaisempi mutta yhtä yksittäistä arvoa näissä ei koskaan tuijoteta jos esim. lääkitystä harkitaan. Erikseen on sitten tilanne jossa esim. verenpaine nousee koviin lukemiin ja vaikka päätä särkee tms, tyylin yläpaine on jopa 200 tai yli, ja alapainekin yli sadan. Silloin joutuu yleensä jo lääkäriin muutenkin.

Vierailija
14/20 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos verenpaine on noissa lukemissa, voit rauhoittua. Mutta pyydä uniapneatesti, hoitamaton uniapnea estää tehokkaasti verenpaineen normalisoitumisen vaikka olisi millaiset lääkkeet. Ja jos käyt esim kävelemässä niin mittaa vasta vaikka tunnin parin päästä. Verenpaine ja syke nousevat ihan kuten pitääkin kun liikut tai teet töitä. Mittaukset lääkärikäynnillä antavat aina ylisuuria lukuja.

Vierailija
15/20 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamulla ja illalla mitataan 10 päivän ajan. Mitään siitä, miten tulokset analysoidaan ei etukäteen sanottu. Olen mitannut nyt 6 päivää. Ap

Sinun tehtävä on mitata ja merkata, jätä analysointi lääkärille.

Vierailija
16/20 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos verenpaine on noissa lukemissa, voit rauhoittua. Mutta pyydä uniapneatesti, hoitamaton uniapnea estää tehokkaasti verenpaineen normalisoitumisen vaikka olisi millaiset lääkkeet. Ja jos käyt esim kävelemässä niin mittaa vasta vaikka tunnin parin päästä. Verenpaine ja syke nousevat ihan kuten pitääkin kun liikut tai teet töitä. Mittaukset lääkärikäynnillä antavat aina ylisuuria lukuja.

Mitä ihmettä huruilet?? Aloittajan verenpaineet on ok ja uniapneasta kärsivällä on nimenomaan aamulla ne paineet tapissa, tai usein koko päivänkin.

Vierailija
17/20 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin mitään uniapnea-testiä saa, kun verenpaine on aamuisin 120/70. 

Vierailija
18/20 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla oli 125/75. Eilisiltana 143/87. Pulssi on aina 60 ja 70 välillä. Saa nähdä, mitä lääkäri sanoo ensi viikolla. Ap

Vierailija
19/20 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalit. Todennäköisesti mittaustressi illalla nostaa 5 yksikköä ainakin.

Vierailija
20/20 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun tehtävä on mitata ja merkata, jätä analysointi lääkärille.

Varmaan lääkäreitä ärsyttää eniten kun tulee mammoja sinne valmiin Chatgpt-diagnoosin kanssa vaatien rautakuuria kun lukivat Vauvasta, että ferritiinit ovat muodikasta olla syy kaikkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yhdeksän