Synnytys kokemuksia HUS-alueella 2025
Oletteko ehtineet synnyttää HUS-alueella Lohjan synnärin lopettamisen jälkeen? Mitä kokemuksia?
Olen nyt itse tullut aivan summanmutikassa pallotelluksi Naistenklinikan ja Jorvin välillä ja nyt viimeisimpänä sain soiton, ettei käynnistämisen ajankohdaksi sovittu päivä sovi kumpaankaan, soittavat kuulemma pian uuden ajan. On vaan liikaa ruuhkaa. Olo on epäuskoinen. Alkaa tosissaan pelottaa ja mietin, että pitäisikö vielä tässä vaiheessa yrittää pyrkiä sittenkin jonnekin HUS-alueen ulkopuolelle? 🥺
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen synnyttänyt jorvissa14, kötilöopistolla 16 ja Hyvinkäällä. Hyvinkää on ollut näistä paras. Hyvinkäällä synnytin 20, 23 ja 1/25.
Enempää ei lapsia tule, mutta tuolla synnyttäisin jatkossakin
Miten pääsit Hyvinkäälle? Minulle sanottiin, että se olisi mahdollista mikäli on tilaa mutta todennäköisemmin tulen ilmeisesti pallotelluksi Helsingin ja Espoon välillä.
Asun nykyään Hyvinkäällä. Se oli se mihin ensisijaisesti toivoin mahtuvaani. Ja mahduin joka kerta. HUS alueella saa vapaasti valita sairaalaan. H hetkellä pitää vaan toivoa että siellä minne haluaa on tilaa. Jos ei ole ohjataan muualle.
Aivan, tilanne on vissiin erilainen koska minulla käynnistys ja on annettu ymmärtää, että sinne ei olisi ensisijaisesti tilaa mitään suunnitella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Atte Kalevan vaimo synnytti Naikkarilla tammikuussa. Kovasti somessa kehuivat palvelua.
Synnytti vai suunniteltu sektio, onko tietoa? Olen kuullut tuoreen hyvän kokemuksen suunnitellusta sektiosta Naistenklinikalla. Ne on varmaan resursoitu paremmin kuin spontaanit alatiesynnytykset.
Totta kai, enemmän fyffeä lääketeollisuudelle. Ja onhan se lääketeollisuuden etu että pystyy jatkossa kiristämään valtiolta jokaisesta syntyvästä kansalaisesta ison rahan. Mitä nyt naisia vähän silvotaan ja synnytystaito katoaa evoluutioon, kunhan lääkäri ja osakkeenomistajat saavat liksansa
Synnytin Naistenklinikalla syksyllä 2025 ja sain todella hyvää hoitoa. Erityisesti synnytyksessä ammattimaisuus loisti kauas ja kiiretilanteessa oli nopeata toimintaa ja paljon henkilökuntaa. Jälkihoitokin oli mielestäni asianmukaista. Tosin itse sai olla aktiivinen vaikka imetyksen tuen saamisessa mutta esimerkiksi äidin tilaa (verenvuodon jälkeen) seurattiin tarkasti.
Toivoisin itse että media nostaisi esiin myös positiivisia kokemuksia, vaikka toki huonotkin kokemukset ovat yhtä lailla totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen synnyttänyt jorvissa14, kötilöopistolla 16 ja Hyvinkäällä. Hyvinkää on ollut näistä paras. Hyvinkäällä synnytin 20, 23 ja 1/25.
Enempää ei lapsia tule, mutta tuolla synnyttäisin jatkossakin
Miten pääsit Hyvinkäälle? Minulle sanottiin, että se olisi mahdollista mikäli on tilaa mutta todennäköisemmin tulen ilmeisesti pallotelluksi Helsingin ja Espoon välillä.
Asun nykyään Hyvinkäällä. Se oli se mihin ensisijaisesti toivoin mahtuvaani. Ja mahduin joka kerta. HUS alueella saa vapaasti valita sairaalaan. H hetkellä pitää vaan toivoa että siellä minne haluaa on tilaa. Jos ei ole ohjataan muualle.
Aivan, tilanne on vissiin erilainen koska minulla käynnistys ja on annettu ymmärtää, että sinne ei olisi e
Niin joo kun se pitää jo heti alussa tavallaan valita missä sairaalssa haluaa käyntinsä toteuttaa. Itse hän yhdessä raskaudessa terveydenhoitaja ilmoitti järjestelmään että haluan synnyttää nkl, koska halusin ultrat bulvardille. Myöhemmin vaihdettiin synnäriksi Hyvinkää.
Ja siis tarkoitan tietysti syksyllä 2024 :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä kenelläkään positiivisia kokemuksia Jorvissa tai Naistenklinikalla synnyttämisestä/jälkihoidosta viimeisen vuoden sisältä?
Synnytin Naistenklinikalla 6 viikkoa sitten. Kärsin kauheista liitoskivuista minkä lisäksi yliaikaiskontrollista paljastui lähes 4,5 kiloinen vauva. Pyysin sektiota lennosta ja sain sen. Vietimme osastolla 52 perhehuoneessa 4 yötä. Yhtä kätilöä lukuun ottamatta henkilökunta oli todella empaattista ja osaavaa, vaikka potilaana tuskin olin helpoimmasta päästä. Menetin sektiossa yli 2 litraa verta, mutta minusta pidettiin koko ajan hyvää huolta. Uutisten perusteella odotin ihan toisenlaista kokemusta.
Ihana kuulla, että vauvan koko otettiin heti tosissaan eikä yritetty väkisin lähteä puskemaan kanavasta. Ja että on voinut olla näinkin rauhallinen kokemus tämän vuoden puolella, kiitos.
Itselläni positiivinen kokemus Naistenklinikasta 2024 maaliskuulta. Synnytys käynnistettiin ja henkilökunta sekä käynnistyksen puolella että synnytyssalissa oli todella ammattitaitoista ja mukavaa. Itselläni sattui onni siinä, että kätilö synnytyssalissa hoiti vain minun synnytystä, joten aikaa riitti läsnäoloon. Synnytys päätyi kiireelliseen sektioon ja tämä sujui ongelmitta.
Ainoastaan lapsivuodeosastolla kiire näkyi. Hoitajat tulivat ja menivät nopeasti. Imetykseen ei juurikaan tukea saanut. Omaa tilaani kuitenkin seurattiin hyvin, kun sektion jälkeen olin kuumeessa ja lääkkeet tuotiin aina ajallaan.
Vierailija kirjoitti:
On se kyllä kumma että syntyvyys on laskussa, vauvoja ei synny, ja silti maan isoimmat synnytyssairaalat niin ruuhkaisia, ettei sinne pääse synnyttämään? Turha on valtion kyllä itkeä väestön lisääntymisen perään.
Ja kaiken lisäksi tämä on jatkunut jo vuosia!
Hakeudu Hämeenlinnaan. Itse synnytin siellä viime vuonna. Hyvä henkilökunta ja muutenkin ihan ok. Älä jää palloteltavaksi.
jos on kiire nyt, niin sitten on kiire kohtakin ja jos synnytyksesi on kohta, niin siellä olet sitten selviämässä Suosittelisin hakeutumaan muualle, jossa ei niin hirveät ruuhkat ole.
Mene Hyvinkäälle tai Hämeenlinnaan. Älä ainakaan naistenklinikalle. Minulla ihan normaali synnytys naistenklinikalla, kätilöt ok mutta lääkäri, miespuolinen, aivan sadisti ja puhekyvytön. Jos tästä pahoinpitelystä joskus toivun ja toista lasta aion, niin en missään tapauksessa mene nkl
Vierailija kirjoitti:
On se kyllä kumma että syntyvyys on laskussa, vauvoja ei synny, ja silti maan isoimmat synnytyssairaalat niin ruuhkaisia, ettei sinne pääse synnyttämään? Turha on valtion kyllä itkeä väestön lisääntymisen perään.
Olen tätä jo monta vuotta ihmetellyt että miksi alueella missä syntyy eniten vauvoja niin lakkautetaan synnäreitä. Sitten se johtaa tähän, sulkuja, ruuhkaa, kiirettä, aikojen siirtämistä. Esikoiseni syntyi Jorvissa ja kuopukseni Mikkelissä, ero oli melkein kuin yö ja päivä. Jorvissa vähäteltiin oireita, palloteltiin, oli sulkuja ja kätilö ei voinut olla läsnä koska oli ruuhkaa. Mikkelissä minua kuunneltiin ja kätilö oli läsnä koko synnytyksen ajan.
Joo, naistenklinikalle jos menee niin pitää etukäteen jo tiedostaa, että olet niille pelkkä koe-eläin. Ei tervehditä, esittäydytä, kerrota mitä tehdään ei etukäteen eikä jälkeen. Mutta pidetään huoli, että tutkimukset tehdään oikein kovakouraisesti repien
Synnytin Naistenklinikalla 6 viikkoa sitten. Kärsin kauheista liitoskivuista minkä lisäksi yliaikaiskontrollista paljastui lähes 4,5 kiloinen vauva. Pyysin sektiota lennosta ja sain sen. Vietimme osastolla 52 perhehuoneessa 4 yötä. Yhtä kätilöä lukuun ottamatta henkilökunta oli todella empaattista ja osaavaa, vaikka potilaana tuskin olin helpoimmasta päästä. Menetin sektiossa yli 2 litraa verta, mutta minusta pidettiin koko ajan hyvää huolta. Uutisten perusteella odotin ihan toisenlaista kokemusta.