Teetkö naisena paljon ns. täysin näkymätöntä työtä kotona jota kukaan ei ikinä pysty huomaamaan ja joskus itsekään et tiedä tekeväsi?
Kommentit (30)
Saatan siivota koko päivän, ilman että se näkyy missään. Järjestän tavaroita oikeille paikoilleen. Vaatekaappien järjestys vie myös aikaa näin 6hlö perheenä, sitäkään ei kukaan näe.
Melkein kaikki kotityöt ovat näkymättömiä. Ne huomaa vasta, kun niitä ei ole viikkoon tehty.
Vierailija kirjoitti:
Melkein kaikki kotityöt ovat näkymättömiä. Ne huomaa vasta, kun niitä ei ole viikkoon tehty.
Tämä on totta. Olin itse 5 viikkoa sairaalassa ja kun palasin kotiin niin aikamoinen kaaos oli. Toki mies oli pyykkiä ja tiskiä pyörittänyt lasten kanssa, mutta kaikki muu oli tekemättä.
Huomasin tuon vasta, kun en tapaturman vuoksi voinut tehdä mitään kotona moneen viikkoon. Siis kyllä teen, vaikka en ollut sitä itsekään huomannut.
Vierailija kirjoitti:
Meidän koira teki juuri isot metatyöt eteisen lattialle
Törkeä rakki. Piekse se.
Metatyö on pelkkä sana niin kuin maahinen, tonttu, hammaskeiju jne. Ei sellaista oikeasti ole, ja meitä normaaleja kovasti kummastuttaa mielikuvitusjutuista alituinen höpiseminen.
Olisi se kiva, kos tuo näkymätön tekijä kävisi ja saapuisi joskus minunkin luokse ja kotiini. Ehkä täytyy muistaa seuraavaa deitti-ilmoitusta kirjoittaessa muistaa mainita. Mutta tuskin tällainen uhriutumiseni on sen parempi tapa kuin jonkun toisen nahd uhkailu tai kyky pitää asioita itsestään selvänä tyyliin sukupuolittuneet roolit kotiaskareissa. Mutta joskus vain väsyttää kun saa tehdäbkaiken yksin.
Vain itselleni, omaksi nautittavakseni. En asu miehen tai lasten kanssa, joten siistiminen ja viihtyvyyden lisääminen hyödyttävät vain itseäni
Meillä se on mies joka hoitaa pääasiassa ruoanlaitor, siivoukset, kauppareissut ja pihatyöt. Olen kiitollinen hänelle, itsellä ei tällä hetkellä ole aikaa eikä jaksamista. Tietyt jutut teen: pesen yhteiset pyykit ja vessat, hoidan koiran. Heti kun elämäntilanne helpottaa niin teen taas enemmän. Joskus näinkin päin
Teen. Sillä tavalla arki toimii hyvin. Eikä se ole mitenkään ärsyttävää. Tiedän olevani hyvä niin näkymättömässä kuin näkyvässä kotityössä ja nautin niistä.
Tavallisen tylsä elämä on kokonaisuudessaan melko näkymätöntä, työt mukaanlukien. Ilkeä ihminen voi aina sanoa toisesta, että sen ei tarvitse ikinä tehdä mitään tai se ei saa aikaiseksi mitään. Se riittää syyksi, että toisen koti on aina siisti. Tai epäsiisti.
Suosittelen kaikille työtehtävien priorisointiin Eisenhowerin matriisia. Saa googlettaa!
En tiedä näkymättömyydestä, mutta aina tuntuu kaikenlaista häiritsevää tulleen, kun olen poissa kotoa muutaman päivän. Tasot ovat muruissa ja pölyissa, tämä nyt ainakin. Mieheni ei imuroi, kuin oman työhuoneensa joskus.
Hän hoitaa kyllä kaupat ja pesee pyykit, et mikään mittään tekemätön ei ole.
Meillä kyllä huomataan mitä teen, esim. se että nyppään roskan lattialta, tyhjennän tiskikoneen ruokaa laittaessani, vien roskat lähtiessäni, korjaan takin sauman telkkaria katsoessani, keräilen levällään olevia tavaroita kun odotan että nuorin on pessyt hampaansa ja päästään iltasadulle, pyyhkäisen jääkaapin hyllyn kun huomasin tarpeen, nappaan pilaantuneen tomaatin roskiin odottaessani leivän paahtumista. Tämä huomataan ja tästä valitetaan minulle, koska puolisolle ja teinille tulee kuulemma stressaantunut olo kun siivoan "koko ajan". No, minulle tulee stressaantunut olo jos joudun kokkaamaan tiskivuoren ja mädän tomaatin välissä tai minun pitää jättää korjausompeluni yöaikaan ettei muiden herkät sielut kärsi. Jos ei halua minun puuhastelevan, voi vapaasti ottaa puolet hommista itselleen.
Kyllä minä istun sohvallakin ja teen asioita puhtaasti viihteeksi, enkä ahdistu sikin sokin olevasta eteisestä tai olkkariin kasaantuvista leluista tai askarteluprojekteista moneen päivään. Mutta sitten välillä järjestelen niitä, että mukaan mahtuu, ja koska itselle tulee seesteisempi olo siitä siististä ympäristöstä. Siitäkin huolimatta jos youtubevideoiden katsojalle tulee mun touhuilusta levoton olo.
Naisten työ on työpaikoillakin samanlaista. Kukaan ei tiedä mitä ne tekevät.
Naiset ja miehet, jos kaipaatte reiluutta kotitöiden jakoon ja osaatte englantia, tsekatkaa tämä https://www.amazon.nl/-/en/Eve-Rodsky-ebook/dp/B07NTX84PY
Fair Play: miten jakaa kotityöt tasapuolisesti
Vierailija kirjoitti:
Naiset ja miehet, jos kaipaatte reiluutta kotitöiden jakoon ja osaatte englantia, tsekatkaa tämä https://www.amazon.nl/-/en/Eve-Rodsky-ebook/dp/B07NTX84PY
Fair Play: miten jakaa kotityöt tasapuolisesti
Tosin miehet eivät reiluutta yleensä kaipaa, koska he hyötyvät epäreiluudesta.
Eisenhowerin matriisi
Miten luoda Eisenhower-matriisi?
Kerää kaikki keskeneräiset tehtävät
Eisenhower-matriisin luomiseksi sinun on ensin kerättävä kaikki tehtävälistalla tai kalenterissa olevat keskeneräiset tehtävät. Muista kerätä ne yhteen paikkaan ja lisätä uusia tehtäviä heti, kun niitä tulee. Näin yksikään tehtävä ei pääse unohtumaan.
Tämän jälkeen tehtävät jaetaan seuraavasti:
Kenttä 1 tärkeä ja kiireellinen
Kenttä 2 tärkeä mutta ei kiireellinen
Kenttä 3 kiireellinen, mutta ei tärkeä
Kenttä 4 ei kiireellinen eikä tärkeä
Kun tehtävät on luokiteltu vastaaviin neljänneksiin, voit määrittää paremmin prioriteettisi ja varmistaa, että keskität aikasi ja energiasi todella tärkeisiin ja kiireellisiin tehtäviin.
Kyllä tulee tehtyä. Miehenä kun teen samoja hommia, niin kyllä kaikki huomaavat ja ylistävät!
Meidän koira teki juuri isot metatyöt eteisen lattialle