Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä ammateissa tuntemanne adhd-ihmiset ovat töissä?

Vierailija
11.02.2025 |

Tai olet itse

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmemmät vankilassa, älykkäämmät puolestaan yrittäjinä tai jossain duunariammatissa.

Vierailija
22/42 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen myös koodari. Mut pelastaa hyperfokus johonkin asiaan ja pieniksi pilkotut taskit. Tylsät työt ei meinaa sujua mitenkään, joten mulle annetaan yleensä haastavimmat suunnittelutyöt ja bugien juurisyitten metsästys. Mun superpower on suurien kokonaisuuksien hahmottaminen intuitiivisesti. Pystyn myös tekemään sellaista koodin refactorointia, mihin muut ei kykene.

Suomea voisit silti opetella!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnettuja, julkisuudessa esillä olleita ADHD-henkilöitä on ihan kaikilta mahdollisilta ammattialoilta. Urheilijat, taiteilijat, esiintyjät, kouluttajat, designerit, opettajat, lääkärit, tubettajat, asiakaspalvelijat, tutkijat jne. 

Itsellänikin on jopa useampikin ammatti ja olen nytkin työelämässä. Ihminen ei ole vain ADHD, vaan kokonaisuus. Luonteen/persoonallisuuden piirteet vaikuttaa paljon. Esim. Tunnollisuus, neuroottisuus, resilienssikyky, turvallisuushakuisuus, sosiaalisuus, herkkyys jne. jne.

Vierailija
24/42 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Projektipäällikkö, poliisi, yrittäjä, vartija, konsultti, koodari. Onhan noita. Kaikki tuntemani ilmeisen hyviä työssään.

Vierailija
25/42 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakimies

Vierailija
26/42 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri. Hyvin sopii

Vierailija
27/42 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asianajaja. Loistaa oikeussalissa. 

Vierailija
28/42 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen myös koodari. Mut pelastaa hyperfokus johonkin asiaan ja pieniksi pilkotut taskit. Tylsät työt ei meinaa sujua mitenkään, joten mulle annetaan yleensä haastavimmat suunnittelutyöt ja bugien juurisyitten metsästys. Mun superpower on suurien kokonaisuuksien hahmottaminen intuitiivisesti. Pystyn myös tekemään sellaista koodin refactorointia, mihin muut ei kykene.

Suomea voisit silti opetella!

IT-maailman kieli kuulostaa tuolta. 

"Tää on faktisesti bugi mut softafirma sanoo et se on fiitseri."

-sivusta, alalta lähtenyt 20v sitten-

Vierailija
29/42 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyypillisesti ADHD:lle sopii nopeatempoinen työ, joka ei vaadi pitkakestoista keskittymistä yhteen tiettyyn asiaan. 

Joillakin voi olla niin ettei kestä nopeatempoista. Lääkityksellä oleva kai voi vetää nopeaan?

Vierailija
30/42 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hotellirespa, kauppias, puutarhatyöntekijä, kiinteistövälittäjä, myyjä-somistaja, IT-hemmo ilman työaikoja ja läsnäolopakkoa,  puhelinmyyjä (älyttömän  ahkera ja menestyvä), kielenkääntäjä (yksin hiljaisuudessa jo 30 vuotta).

Vierailija
31/42 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koodari, toimittaja, ompelija, fysioterapeutti. Ovat omien vahvuuksien ja mielenkiinnon kohteiden mukaan luovineet elämässä eteenpäin.

Vierailija
32/42 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luokanopettajana. Nopeatempoista ja huumorintajua vaativaa vaihtelevaa työtä, viihdyn tosi hyvin.

000. Kyllä. 🤭😃 On hyvä.

Vierailija
33/42 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestintä alalla toimin asiantuntijana. Olen huomannut että työni pitää olla jollain tavalla vähän luovaa ja työnkuvan vaihtuvaa jotta jaksan keskittyä työhöni. Minulla ei ole, eikä tule koskaan olemaan lääkitystä. Joten haluan ehdä työtä mihin minä tällaisenaan sovellun.

Vierailija
34/42 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunnanohjaajina on ja ilmeisesti sopii hyvin, eikä se että on koko ajan menossa häiritse, mutta tietysti hyvä ammatillinen osaaminen pitää omata koska siinä joutuu olemaan koko ajan toisen arvioitavana.

Vierailija
35/42 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ministeriö oikeudellinen virkamies. Hyvin tekee työnsä. Liikaa vauhtia välillä.

Vierailija
36/42 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyypillisesti ADHD:lle sopii nopeatempoinen työ, joka ei vaadi pitkakestoista keskittymistä yhteen tiettyyn asiaan. 

Eipäs, vaan oikeasti suurin osa ADHD henkilöistä on tosi huonoja multitaskaamaan ja sellainen työ on helpompi, jossa tilanteet ei vaihdu liikaa, koska yleensä työmuistissa ja toiminnanohjauksessa tulee keskittymisen pätkimisen takia haasteita. Se ei silti tarkoita, etteikö siihen pystyisi ja vaihtelevasta työstä voi nauttia enemmän. Kun riittävästi kokemusta ja harjoitusta tulee, voi yllättävät jutut onnistua. Varmaan tuntuu uskomattomalta, mutta kirurgilla voi myös olla ADHD. Julkisuudessa myös olen törmännyt ADHDhenkilöön joka on lääkäri. 

ADHD henkilöillä on monia selviytymiskeinoja, kuten tupla ja triplatarkistaminen, sekä tarkka arjen aikatauluttaminen. Selviytymiskeinojen käyttö voi auttaa pärjäämään opinnoissa jopa keskivertoa paremmin, jos on muuten sitkeä luonteenlaatu kyseessä.

Vierailija
37/42 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein käännös- ja opetustöitä, ei pää kestänyt. Siirryin käytännön töihin. Nyt pää kestää paremmin, kun saa liikkua ja ajatella vapaasti omia ajatuksia.

Vierailija
38/42 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juristimies 52 v. On yllättävän paljon lakimiehissä. Ammatti vaatii nopeaa älyä ja kykyä selittää. Sopii hyvin meille ADHD-ihmisille.

Vierailija
39/42 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin luokanopettaja. Vilskettä ja vaihtuvia tilanteita, kuitenkin tietyissä raameissa ja oppituntisykleissä. Ei ehdi kyllästyä kun saa opettaa monia erilaisia oppiaineita ja on hyötyä siitä, että osaa tehdä monenlaista. Työpäivät hujahtavat ohi nopeasti.

Hirveintä työtä itselleni on ollut toimistotyö, jossa lähinnä istuttiin ja pyöriteltiin papereita. Oli ihan kidutusta, koko ajan vilkuilin kelloa ja aika mateli. Booooriiing!

Vierailija
40/42 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sote-alalla on moni tuntemani nainen, etenkin terveyspuolella. Rakennus- ja lvi-aloilla ja kuljetusalalla miehiä. Moni adhd-ihminen on pidetty työntekijä, koska on ahkera ja energinen ja ihmisiä kohtaan usein myös empaattinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä