Juhla Mokka 48 mk
Kommentit (42)
Lehdessä olevat tarjoushinnat ovat nykyoloissa lähes epätodellisia. Esimerkiksi norjalaisen lohifileen kilohinta on ollut vain 3,95 euroa ja pehmeäpaahtoisen Costa Rica -kahvipaketin (500g) on saanut 0,85 eurolla.
Helsingin Sanomissa 12. heinäkuuta 2002 Juhla Mokka -kahvipakettia mainostettiin Espoon Ison Omenan kauppakeskuksen Maxissa 2,17 euron hintaan. Vuoden 2022 hintatasoksi muutettuna Juhla Mokan sai 2,75 eurolla.
Millä ihmeen muuntokertoimella sä tuon laskit?
Ostamani presidentti tummapaahto maksoi vuoden 1995 markoissa 25,34mk. Taisi silloin maksaa korkeintaan 6mk paketti..
Vierailija kirjoitti:
Nämä urpot ilmeisesti kertovat eurohinnat kuudella 😆
Eipä tarvitse kahvia aikoihin taas ostaa kun joulun alla oli hyvässä tarjouksessa. Seuraavan kerran äitienpäivän tienoilla viimeistään tarjous kuten aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boomerit oppivat tämän vuosikymmeniä sitten ja samalla menevät hautaan asti.
Katsokaas huvikseen paljon plasmatelevisiot maksoi markka-aikana. Maksaisitko 42 tuuman 1024 x 768 tarkkuuden televisiosta johon kuva palaa kiinni ja värit surkeat 16 000 euroa? Pikseleitä on siis nykyisissä 4k televioissa 10 x enemmän. Ja nykyisin saa 65 tuuman television huomattavasti paremmalla kuvalla 500 eurolla.
Vierailija kirjoitti:
Ysärin puolivälissä maksoi 35mk, se oli mun tuntipalkka myös.
Nyt en maksaisi 18,5e kahvipaketista...
Ehkä sä kuitenkin saat palkkaasi jotain kokemuslisää..? Joten ei ole vertailukelpoinen asia.
En olisi maksanut. Te markka-ajan hintoja haikailevat että tunnu ymmärtävän, että palkatkin ovat nousseet. Keskimäärin vieläpä enemmän kuin hinnat.
Minun peruspalkkani viimeisenä markkavuotena 2002 oli 12.000 markkaa, eli 2.000€. Nyt se on 4.600€. Samassa ajass hinnat eivät suinkaan ole nousseet 130% vaan Tilastokeskuksen mukaan keskimäärin 49%. Niinpä ostovoimani on parantunut huimasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sä kuitenkin saat palkkaasi jotain kokemuslisää..? Joten ei ole vertailukelpoinen asia.
Joo saan, lähtöpalkka tesin mukaan taitaa olla 12,05e.
Ei taitais kahvipaketti mennä kaupaksi silläkään hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Katsokaas huvikseen paljon plasmatelevisiot maksoi markka-aikana. Maksaisitko 42 tuuman 1024 x 768 tarkkuuden televisiosta johon kuva palaa kiinni ja värit surkeat 16 000 euroa? Pikseleitä on siis nykyisissä 4k televioissa 10 x enemmän. Ja nykyisin saa 65 tuuman television huomattavasti paremmalla kuvalla 500 eurolla.
Niin, kehitys kehittyy. Mietipä vaikka ensimmäisiä kännyköitä, niitä NMT tiiliskiviä.
Vierailija kirjoitti:
En olisi maksanut. Te markka-ajan hintoja haikailevat että tunnu ymmärtävän, että palkatkin ovat nousseet. Keskimäärin vieläpä enemmän kuin hinnat.
Minun peruspalkkani viimeisenä markkavuotena 2002 oli 12.000 markkaa, eli 2.000€. Nyt se on 4.600€. Samassa ajass hinnat eivät suinkaan ole nousseet 130% vaan Tilastokeskuksen mukaan keskimäärin 49%. Niinpä ostovoimani on parantunut huimasti.
Menoveden hinta euroalueella kesäkauden 2002 alussa
Diesel maksoi Suomessa toukokuussa keskimäärin 78 senttiä.
Te kahvin hinnasta vinkujat, laskekaapa myös viinaksien hinnat, niin ehkä huomaatte, että kahvi ei ole ainut kallistunut nautintoaine. Joku tuolla olikin jo maininnut tupakan hinnan, joka mullakin tuli ensimmäisenä mieleen.
Mitä ihmettä? Eikö tämä olekaan orpopurran vika? Kukaan ei hauku saksikättä eikä lapasta!
Kahvisato oli ysärillä yhtenä vuonna niin kehno. Että hinta nousi lähelle 50 markkaa paremmissa kahvilaaduissa. Sen seurauksena huoltoasemien ja kahviloiden hinnat alkoivat kipuamaan.
Syy miksi kahvin hinta on korkealla on huono sato. Sama juttu oliiviöljyn ja kaakaon kohdalla. Eurohintaa ei voi suoraan enää laskea kuudella. Ihan kuin markkaa ei voi laskea 50 luvun markalla.
Pari vuotta sitten Brazil appelsiinitäysmehu oli 0,99 eur/litra
https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/brazil-appelsiinitaysmehu-1l-641513…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boomerit oppivat tämän vuosikymmeniä sitten ja samalla menevät hautaan asti.
Mä olen boomeri, mutta en kuvittele että nuorena saamani minimipalkka ja silloisen ajan hinta markoissa olisi mitenkään verrattavissa nyky hintoihin ja tämän ajan palkkoihin.
Esim elektroniikka oli todella kallista. Jokin televisio tai stereot olivat todella iso hankinta. Olkoonkin, että ne kestivät paremmin.
Kahvin hintaan taas vaikuttaa moni asia. Jos satoa saadaan vain esim 60% keskimääräisestä sadosta, niin tietysti hinta nousee. Kysynnän ja tarjonnan laki.