Vaihdevuosi-ikäiset naiset: onko teille käynyt näin?
Olen 49-vuotias nainen ja huomannut selkeitä vaihdevuosioireita n. 4 vuotta. Sitä en tiedä, ollaanko vielä menossa esivaihdevuosissa vai varsinaisissa (minulla on kierukka, joten en tiedä esim. onko kuukautisia vai ei). Noin 2,5 vuotta sitten huomasin suureksi hämmästyksekseni, että libidoni voimistui merkittävästi ja oikeastaan ensimmäisiä kertoja elämässäni tunsin voimakasta halua spontaanisti ilman mitään tunnelman virittelyä ym. Koin tämän tunteen todella ihanana ja tunsin olevani naiseuteni olevan kukkeimmillaan. Kuitenkin n. 4-5 viimeisen kuukauden ajan tämä on hiljalleen hiipunut ja libido selvästi laskenut aiemmalle tasolleen. Helposti voikin mennä taas viikkoja, että asia ei edes käy mielessä. Tämä harmittaa paitsi itseäni, myös tietenkin puolisoani.
Olisi kiinnostavaa kuulla, onko muilla ikäisilläni naisilla vastaavia kokemuksia? Eli voidaanko ajatella, että vaihdevuosissa seksuaalisuus vielä kerran ottaa "loppukirin" ennen kuin sitten hiipuu hiljalleen pois? Vai voiko tilanne kohdallani palata paremmaksi vielä?
Kiitos vertaiskokemuksista jo ennakkoon!
Kommentit (8)
Sä olet todennäköisesti esivaihdevuosissa vasta, ja silloinhan hormonitasot heittelee ääripäästä toiseen, mikä voi aiheuttaa myös libidon vaihteluita.
Mutta ei se muutenkaan noin mene, että vaihdevuosien myötä aina seksuaalisuus jotenkin kaikilla hiipuisi pois. Itselläni se lisääntyi menopaussin myötä hurjasti, ja olen lukenut että ei ole edes harvinaista, koska sitten kun naishormonit (jotka ei ole varsinaisesti haluhormoneita) jää pois kuvioista, testosteronista tulee naisellakin vahvin sukuhormoni, ja sehän laittaa panettamaan kuin teinipoikaa. Mutta kaikilla siis ei käy niin, riippuu siitä kuinka voimakasta kunkin testosteronin eritys on. Useimmilta ei kuitenkaan halut tai seksielämä mihinkään lopu, edes silloin jos vaihdevuosioireiden kestäessä tilapäisesti loppui.
Usien on niin, että vaihdevuosien jälkeen pystyy kyllä helposti niin halutessaan sopeutumaan seksittömäänkin elämään jos ei ole kumppania. Toisaalta jos on kumppani, useimmat jatkaa seksielämää, jotkut tullen jopa halukkaammaksi. Sitten on pieni osa, jolla sittenkin kun vaihdevuosioireet on jo takanapäin, ei enää tee vaan seksiä mieli ollenkaan, vaikka olisi hyvä kumppani. Mutta tosiaan se tilanne tasaantuu 1-3 vuoden päästä menopaussista vasta siihen, mitä se tulee olemaan, kun keho on tottunut uuteen hormonitasoon.
Kyllä, tutulta kuulostaa. Oli hyvin lyhyt aika vain. Onneksi meni ohi.
Mä olen omassa elämässäni ja keskusteluissa muiden vaihdevuosi-ikäisten naisten kanssa alkanut kallistua siihen, että on mahdollista ainakin jollain todennäköisyydellä ennustaa miten halujen käy vaihdevuosissa. Jos libido on aina ollut yhteydessä ovulaatioon, voisi ehkä olla suurempi todennäköisyys että se katoaa tai ainakin vähenee. Esim. minulla taas halut eivät ole olleet millään tavalla kiinni kuukautiskierrosta eivätkä ne koskaan myöskään kadonneet vaihdevuosissa.
En tiedä vastasiko tämä nyt mihinkään kysymykseen, mutta olipahan huomio, jota olen kiinnostuneena seurannut ihmisissä joiden kanssa olen aiheesat puhunut.
1. Onko teillä ollut sellaista, että rintojen nännipihat ovat pienentyneet? Olen esivaihdevuosissa ja yhtäkkiä huomasin, että nännipihat ovat pienentyneet. Aiemmin ne ovat olleet omiin silmiin häiritsevän suuret, nyt ovat puolet pienemmät. Paremman näköiset näin. Aiemmin ei voinut pitää paitoaa ilman rintsikoita, koska isojen nännipihojen muoto saattoi näkyä läpi, nyt sitä pulmaa ei ole.
2. Onko teillä ollut sellaista että alapäästä lähtenyt lähes kaikki karvoitus?
Voikohan tästä päätellä että olisin loppuvaiheessa esivaihdevuosia? Kierron mukaan ei voi täälläkään tietää.
Niin ja mitenkähän näihin kaikkiin vaikuttaa kaikki e-pillerit ja hormonikorvaushoidot, joita jotkut popsivat koko ikänsä?
Olisi kiva tietää, miten prosessi menee ns. luomuna. Itse en ole pillereitä syönyt ja aion yrittää raahustaa vaihtaritkin läpi ilman niitä.
Rosa M. ja pillupillerit.
Tämä on taas palstan piiloperwoilumiehen aloitus. Hän haluaa hekumoida naisten asioilla. Yök. Ei kukaan nainen tämmöistä oikeasti kyselisi.
Tuohon vaikuttaa niin monet asiat, ihan muutkin kuin hormonaaliset, millainen suhde on, onko työstressiä tai muuta stressiä, saako nukuttua, syökö terveellisesti, harrastaako liikuntaa jne. Oma kokemus oli että parani huomattavasti vaihdevuosien jälkeen.