Olen ollut kaksi viikkoa juomatta alkoholia ja kasvoissa huomaa jo eron.
Tähtään nykytermein soberiksi. Entisessä normaalissa elämässä join viikon aikana varmaan keskimäärin 40 annosta alkoholia.
Vaikka ruokavalio ei ole muuttunut enkä syö terveellisesti niin silti kasvot eivät kerää esim turvotusta suolaisesta ruoasta samalla tavalla miten alkoholi aiheutti turvotusta. Näytin aika karsealta, kasvot oli kuin sellaista vahanuken kaltaista, outo sileä pöhöttynyt ja punainen. Näytin epäluonnolliselta :D nyt jo parempi vaikka en varmastikaan missään nimessä parhain versio vieläkään mutta muutos näkyy.
Kiva olla selvinpäin ilman krapulaa ja sen tuomia mielialan harmeja. Mielenkiintoisena odotan mitä tapahtuu kun aikaa kuluu.
Kommentit (22)
Mä oon ollu nyt pari kuukautta ja oon täs kelannu et mitä selväpäiset tekee kun elämässä tulee vastoinkäymisiä ja pitää nollata tilanne?
Vierailija kirjoitti:
Krapuloiden loppuminen on ainoa hyvä puoli alkoholin käytön lopettamisessa. Ongelmaksi tulee se että millä nyt rentoudut kun et juo alkoholia? Mitä pidempään on ilman päihteitä niin sitä enemmän alkaa ottaa päähän. Päihteiden tärkeä käyttötarkoitus on se että saa jollakin rentouduttua. Alkoholi on huono päihde kun siitä tulee krapula ja paljon muitakin haittoja.
No minä olen ajatellut sen niin, että se on vain alkoholin ovela puoli, että se saa näyttämään elämän tylsältä ilman päihdettä. Ennen kuin koskaan olit juonut alkoholia, oliko elämäsi tylsää ja tyhjää? Ei tietenkään.
Minulla on riippuvuus alkoholiin ja pitkään pelkäsin juuri tuota, että mistä joudun luopumaan mutta oikeastaan jouduin luopumaan paljon koska join. Nyt minulla on kaikki avoinna, koko elämä edessä. Elämän iloni vei alkoholi. En missään nimessä enää halua sen kemiallisen aivojani surkastuttavan myrkyn manipuloitavaksi. Olen nähnyt kaiken mitä se aine ihmiselle tekee, kuolemiakin.
Rentoudun muilla tapaa ja ne ovat luovuutta ja henkisyyttä edistäviä.
Aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ollu nyt pari kuukautta ja oon täs kelannu et mitä selväpäiset tekee kun elämässä tulee vastoinkäymisiä ja pitää nollata tilanne?
Tuntee tunteensa ja päästää irti. Kunnon itkut ja vitutukset. Niitähän tulee mutta ei alkoholi ole mielestäni mikään hyvä keino nollata ja sen lisäksi myöhemmin tulee vain kamalampi olo ja tunteet ovat vielä voimakkaampia, saattaa jopa pahentaa ongelmia, sen sijaan kuin voisi vain valita tuntea ja hyväksyä. Jos tarvii rentoutua niin menee vaikka ravintolaan syömään tai ihanaan kahvilaan, hierojalle tms. Kyllä niitä keinoja on vaikka alkoholi kuiskii mielellään taustalla, sitä se riippuvuus on mutta se kannattaa tiedostaa.
Aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Krapuloiden loppuminen on ainoa hyvä puoli alkoholin käytön lopettamisessa. Ongelmaksi tulee se että millä nyt rentoudut kun et juo alkoholia? Mitä pidempään on ilman päihteitä niin sitä enemmän alkaa ottaa päähän. Päihteiden tärkeä käyttötarkoitus on se että saa jollakin rentouduttua. Alkoholi on huono päihde kun siitä tulee krapula ja paljon muitakin haittoja.
No minä olen ajatellut sen niin, että se on vain alkoholin ovela puoli, että se saa näyttämään elämän tylsältä ilman päihdettä. Ennen kuin koskaan olit juonut alkoholia, oliko elämäsi tylsää ja tyhjää? Ei tietenkään.
Minulla on riippuvuus alkoholiin ja pitkään pelkäsin juuri tuota, että mistä joudun luopumaan mutta oikeastaan jouduin luopumaan paljon koska join. Nyt minulla on kaikki avoinna, koko elämä edessä. Elämän iloni vei alkoholi. En missään nimessä enä
Minulla taas elämäni oli tylsää ennen alkoholia, ihan yhtä tylsää oli silloin kuin se on nytkin selvinpäin ollessa, mutta ryyppäänkin vain pari kertaa kuussa. Kohtuus kaikessa, tuo 40 annosta on ihan hyvä määrä kuukauden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on riippuvuus alkoholiin ja pitkään pelkäsin juuri tuota, että mistä joudun luopumaan mutta oikeastaan jouduin luopumaan paljon koska join. Nyt minulla on kaikki avoinna, koko elämä edessä. Elämän iloni vei alkoholi. En missään nimessä enä
Minäkin rentoudun muulla tavalla kuin alkoholilla.
Tsemppiä AP! Minulla on takana kuusi viikkoa ja muutoksen todella näkee. Pöhötys on laskenut kasvoilta ja vyötäröltä.
Tuntuu ihan hassulta, että käytin ennen alkoholia lähes päivittäin juurikin rentoutumisen tarpeeseen. Kun jätin alkoholin, en oikeastaan edes tunne tarvetta rentoutua paitsi esim. paljon uutta oppimista sisältäneen työpäivän jälkeen. Silloin riittää puolison halailu sohvalla, iisisti ottaminen kotitöiden suhteen, lyhyt jooga tai hyvän kirjan lukeminen.
Jatketaan samaan malliin :)
Vierailija kirjoitti:
Keksii jotain muuta tekemistä, jolla päänsä nollaa. Urheilu tai luonnossa liikkuminen on yksi hyvä keino. Jollekulle toimii muut sijaistoiminnot, esim. vaikka fantasiakirjojen lukeminen tai halkojen hakkaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Kunnon hikilenkki ja sen jälkeen saunaan. Tai halonhakkuu tai muu ruumiillinen toiminta, jossa tulee hiki.
40 annosta - oletko mies vai nainen?
Varmaan tulisi alanuolia kun sanoisin sen muun tavan.
"Jos posket ei näy takaapäin, missä vika on? No sosiaalihuoltohan on ollut vastuuton"
2kk ollut ilman alkoholia, ja mitään muutosta kasvoissa ei näy.
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä AP! Minulla on takana kuusi viikkoa ja muutoksen todella näkee. Pöhötys on laskenut kasvoilta ja vyötäröltä.
Tuntuu ihan hassulta, että käytin ennen alkoholia lähes päivittäin juurikin rentoutumisen tarpeeseen. Kun jätin alkoholin, en oikeastaan edes tunne tarvetta rentoutua paitsi esim. paljon uutta oppimista sisältäneen työpäivän jälkeen. Silloin riittää puolison halailu sohvalla, iisisti ottaminen kotitöiden suhteen, lyhyt jooga tai hyvän kirjan lukeminen.
Jatketaan samaan malliin :)
Hienoo! Onnittelut sinulle myös ja tottakai jatkamme. :)
Alkoholin juominen itselleni oli muotoutunut tavaksi jonka irti päästämisen ajatteli tuotti pelkoa mutta myös jatkaminen tuotti pelkoa. Oli pakko valita, tiukkaa keskustelua itsensä kanssa ja pohdintaa mitä oikeasti alkoholista saan ja miksi juon sekä miten se elämääni vaikuttaa. Sitten myönsin, että olen riippuvainen ja minulle ei jää vaihtoehtoja kuin joko jatkaa tai lopettaa. Lopetus oli sitten parempi vaihtoehto mielestäni ja kun asian ymmärsi kokonaisvaltaista niin olihan se hyvin yksinkertainen päätös.
Joka päivä raittiuspäätös ja iltaisin sekä aamuisin kiitän itseäni. Minusta tämä päivä kerrallaan eteneminen toimii psykologisesti paremmin kuin se, että tähtäisin elämän mittaiseen raittiuteen. Sitä tietenkin haluan mutta tässä riippuvuudessa kannattaa ehkä tietyllä tapaa ohjailla ja "huijata" itseään eli pienin palasin ja harppauksin eteenpäin vaikka päämäärä on selvä.
Aloittaja
Vierailija kirjoitti:
40 annosta - oletko mies vai nainen?
Nainen ja aika nuorikin vielä. Kun join, niin join ainakin 15 annosta. Se toistui 2-3 kertaa viikossa. Hyvin humalanhakuista vaikka viimeiset vuodet nuo ovat olleet annoksia, jotka ovat tuoneet nousuhumalan mutta silti otin tosi rennosti, eli en ollut edes kaatokännissä tai sammunut. Muistin myös kaiken. Eli siis sanotaanko näin, että määrät olivat suuria ja keho oli jo tottunut, olen jo monta vuotta ollut oikeasti alkoholisti.
Aloittaja
Ehdottomasti hyvä päätös pyrkiä raittiuteen. Alkoholi on myrkkyä, eikä se oikeati sovi kenellekään. 2 viikkoa on jo hyvä saavutus, se on ensimmäinen askel, jonka jälkeen seuraavat pitäisi olla helpompia.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti hyvä päätös pyrkiä raittiuteen. Alkoholi on myrkkyä, eikä se oikeati sovi kenellekään. 2 viikkoa on jo hyvä saavutus, se on ensimmäinen askel, jonka jälkeen seuraavat pitäisi olla helpompia.
En tiedä onko se helpompaa mutta kaikkeen tottuu. Jopa totaaliseen tylsyyteen. Kun ei tee mitään eikä käy missään niin kyllä se aika silti kuluttaa henkilöä. Onneksi joku kaunis päivä en enää herää.
Olen tänään tosi hyvällä tuulella. Ihanaa kun aurinko paistaa. Kuuntelen kuulokkeilla tanssimusiikkia ja olen tässä jorannut muutamat kappaleet täysillä mukana. Ihana tuntea, ihana antautua ja unelmoida, ihan selvinpäin. :)
Aloittaja
Etenkin naiset aina sanovat miten ulkonäöllä ei ole väliä, mutta tällaisissa jutuissa sen paranemista hehkutetaan aina ensimmäisenä ja naiset yläpeukuttavat kilpaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on se yleisin "tekosyy" käyttää alkoholia, että vain sillä voi rentoutua ja vain sen avulla esim. juhlat tuntuvat juhlilta. Todellisuudessa ei tietenkään ole niin, vaan ihminen on opettanut itsensä sille. Asia ei eroa siitä mitenkään, että jos olet tottunut joka viikonloppu syömään suklaalevyn, niin joka vkl sitä sitten tekee mieli. Sitä voi rentoutua luonnollisin keinoin vaikka millä tavoin. Kokeile lenkkeilyä ja sen päälle saunaa. Ensin sanot ettei se ole sama asia ja ei tietenkään ole, vaan sillekin pitää itsensä opettaa. Mutta sen oppii ja elämä on paljon tasapainoisempaa.