Uuden jääkaapin suositussäädöt
Ohjekirjassa painotetaan että suositeltuja asetuksia pitäisi käyttää ja tuossa sitten mittailin iltasella kun kaappi ollut päivän päällä noilla asetuksilla. Olen ihmetellyt, kun se ei juurikaan tunnu hurahtavan käyntiin kuten vanha kaappi aina tasaisin väliajoin. Asetin tavallisen elohopeamittarin kummankin osaston keskivaiheille. Jääkaapin puolella sopivahko +6 astetta mutta pakastimessa vain -5?? Eihän tuo nyt vaikuta ollenkaan riittävältä että mikä se tuollainen suositus on. Vai onko huurtumattomissa pakastimissa jotkut omat juttunsa? Jääkaapissa on pyöritettävä säätönamiska ja pakastimelle jonkinlainen oma liukusäädin jossa 3 asetusta. Kuitenkin tuo pyöreä nappula vaikuttaa myös pakastimeen että onpahan monimutkaiset säädöt. Kokeilin nyt laittaa kylmimmälle, mutta taitaa sitten jääkaapin puolella mennä liiankin kylmäksi.
Kommentit (3)
Pistä siihen pakastimeen nyt alkuun joku tehopakastus päälle, että jäähtyy joskus. Sitten kun se on kunnolla siellä pakkasen puolella, niin rupeat etsimään sopivat säädöt. Lämmin laite ei hetkessä kylmene käyttöön ottaessa.
Kun vaihtui myös vanha pakastin-jääkaappi uuteen niin huomasin että uudessa kaapissa jääkaapin lämpötila vaikutti myös pakastimeen, ilmeisesti koska on vain yksi kompressori kummallekin kun taas vanhassa oli 2. Olin tehopakastuksella pitänyt aikansa alkuun ja lämpötilat laskeneet sopivaksi, säädin suositeltuihin säätöihin mutta ihmettelin kun pakastin lämpeni taas turhan lämpimäksi. Syynä oli se kun olin jääkaappiin pakastimesta ottanut ruokaa sulamaan, jääkaappia ei siis viilennetty kun siellä oli "liian kylmä" ja näin pakastintakaan ei viilennetty ja se pääsi lämpenemään. Ei taida mitkään ulkoa lumen kantamiset jääkaappiin toimia näiden kaappien kanssa sähkön säästökikkana :D
Päätä ensin mitä olutta aiot kaapissa säilyttää ja sitten selvitä sen optimaalinen tarjoilulämpötila. Helppoa