Santorinilla jo yli 5Mag järistys
Eli Suurin osa maailman järistyksistä on nyt Santoriineilla, Kreikassa, tarkemmin sanottuna Firán alueella. Suurin järistys oli aamuyöstä, 5.1Mag ja puoli tuntia sitten, Ja juuri nyt 15:02 iski staas Firán alueelle tätä kirjoitettaessani, jenkkien mukaan myös 5.0Mag. Kyllä tuolla kohta jotain pinnallakin tapahtuu...
Kommentit (39)
Katselin euroopan emsc:n ja amerikkalaisen usgs-laitoksien ilmoituksia ja koordinaatteja. Suurin osa kodistuu alueelle jonka nimi on Oia. Onko tuo asuttua aluetta, pikkukartalla ainakin meri, ei saaria lähellä??
Onneksi Euroopassa, etuoikeutettujen maanosassa pelastetaan ihmisiä nopeasti. Tai yritetään ainakin. Kyllä olen ihan sittenkin iloinen että täällä meillä on vaan pimeää ja loskapaskaa! Eipä paljoa kusipää-myrkkyhämikset vaani wc pöntöissä tai Zeus päätä laittaa hostiileja luonnonvoimia päämme menoksi. Täällä uhka on vain toinen AV mamma, ja liiallinen suolan kulutus.
Saaren nimi on Santorini Oia. Oia itsessään on pieni kylä saaren koilliskulmassa, lähes meren tasalla. Nyt siellä tapahtui 3,7 järistys. Isommat kaupungit ovat yleensä aina rakennettu korkealle.
Vierailija kirjoitti:
Saaren nimi on Santorini Oia. Oia itsessään on pieni kylä saaren koilliskulmassa, lähes meren tasalla. Nyt siellä tapahtui 3,7 järistys. Isommat kaupungit ovat yleensä aina rakennettu korkealle.
Tarkista vähän tietojas, googlaa vaikka ennen kuin läväyttelet tänne mitä sattuu.Jutussas ei ollut oikein muuta kuin ilmansuunta.
Tuolla välimerellä jos syntyy maanjäristyksessä kunnon tsunami, se pyyhäisee sitten aika monen saaren yli, myös niiden isompien.
GlobalQuaken Youtubekanava on hyvä. Siinä näkyy kartalla Suomenkin pikkujäristykset joita niitäkin on toistuvasti.
M3-4 suuruusluokan järistystä puskee Kreikassa alvariinsa nyt mutta tuollaisia on paljon muuallakin, mm. Perussa juuri hetki sitten M4.4 tärähdys.
Vierailija kirjoitti:
Katselin euroopan emsc:n ja amerikkalaisen usgs-laitoksien ilmoituksia ja koordinaatteja. Suurin osa kodistuu alueelle jonka nimi on Oia. Onko tuo asuttua aluetta, pikkukartalla ainakin meri, ei saaria lähellä??
Se on se alue minne väki pakkautuu auringonlaskua katsomaan, on jonkin verran paikallisasutusta mutta enemmänkin hotellia ja ravintolaa.
Vierailija kirjoitti:
Oia on pieni kaunis kaupunki. Saaria on lähellä. Merenalainen tulivuori saattaa purkautua, se on ihan vieressä
Pari kertaa ollut Rodoksella kun on tuntunut ihan kunnolla järinää.
Viranomaiset varautuu ettei taas olla myöhässä mahdollisissa pelastustoimissa mutta :
Seuraamme tilannetta tarkasti, eikä tässä vaiheessa ole syytä paniikkiin, Kreikan johtava seismologi Efthymios Lekkas sanoi.
Hän lisäsi: "Vaikka nämä maanjäristykset ovat huolestuttavia, ne eivät vielä osoita mitään välitöntä tulivuorenpurkausta tai katastrofaalista tapahtumaa."
Vierailija kirjoitti:
Voi tulla paha tsunami
Jaa Välimerelle tsunami? Älä unta näe. Ei varmasti tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tulla paha tsunami
Miksi ei voisi tulla? Kaikissa vesistöissä voi tapahtua tsunami jos olosuhteet ovat oikeat. Jopa siinä lähijärvessäsi. Eivät vaan ole niin isoja mitä aikoinaan Sumatralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tulla paha tsunami
Miksei voisi tulla? Muinoin ollutkin, ja jos tarpeeksi iso järistys tai purkaus tulee niin tuleehan siitä tsunamikin.
Vierailija kirjoitti:
Fira eli Thira/Thera on saaren pääkaupunki ja yksi maailman kauneimmista paikoista missä itse olen ollut
Koko saari on täysin ylihypetty ja täynnä pelkkiä turisteja. Roskia joka paikassa, piraattituotteita kaupat täynnä. En voi suositella kenellekään tuolla käymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fira eli Thira/Thera on saaren pääkaupunki ja yksi maailman kauneimmista paikoista missä itse olen ollut
Koko saari on täysin ylihypetty ja täynnä pelkkiä turisteja. Roskia joka paikassa, piraattituotteita kaupat täynnä. En voi suositella kenellekään tuolla käymistä.
Ei kai tuo edelleenkään pidä paikkaansa koko saaren osalta - ihan jokaisella turistisaarellakin on ihan autioita paikkoja ja rauhallisempia kyliä. Kaupunki näyttää hienolta kun laivalla saapuu, mä tosin olen ollut siellä joskus ysärin alkuvuosina niin ei tosiaan ollut vielä turistiruuhkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noi Kreikan järistykset ovat vielä pääsääntöisesti 5-10 kilometrin syvyydessä, joten vielä ei voida puhua maan pinnan muutoksista. Jos tuosta lähemmäs maan pintaa tulee niin sitten tulee vahinkoa ja tulee paljon... Just tuli taas ilmoitus 5.0Mag järistyksestä Firan koillispuolella, 6.2 km syvyydessä.
Pysy asiassa, tää on vakavaa, ei tarvi liioitella. Eli tuo "just tuli taas..:" - juttu on sama kuin aloittajan 5.0 järistys, Se tapahtui 6.2 mailin yli n 10 km syvyydessä. Tilanne on vakava, koska saari on kalliota, talot ovat kiveä. Eli tärinä tuntuu ja kovasti. Todella ikävät oltavat nyt noilla saarilla.
Onko Kreetallakin järistyksiä ja onko siellä tulivuoria meren pohjassa? Minulla on paikallisia kavereita siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tulla paha tsunami
Kopsattu ekathimerini.comista :
"Greeces largest quake in the last century occurred in the area it was a 7.7-magnitude temblor dubbed the Amorgos earthquake that struck in 1956, triggering a roughly 20-meter (65-foot) tsunami, causing significant damage in Amorgos and Santorini and killing more than 50 people."
Myös muutamalla lähisaarella on ainakin koulut suljettu varotoimena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noi Kreikan järistykset ovat vielä pääsääntöisesti 5-10 kilometrin syvyydessä, joten vielä ei voida puhua maan pinnan muutoksista. Jos tuosta lähemmäs maan pintaa tulee niin sitten tulee vahinkoa ja tulee paljon... Just tuli taas ilmoitus 5.0Mag järistyksestä Firan koillispuolella, 6.2 km syvyydessä.
Pysy asiassa, tää on vakavaa, ei tarvi liioitella. Eli tuo "just tuli taas..:" - juttu on sama kuin aloittajan 5.0 järistys, Se tapahtui 6.2 mailin yli n 10 km syvyydessä. Tilanne on vakava, koska saari on kalliota, talot ovat kiveä. Eli tärinä tuntuu ja kovasti. Todella ikävät oltavat nyt noilla saarilla.
Onko Kreetallakin järistyksiä ja onko siellä tulivuoria meren pohjassa? Minulla on paikallisia kavereita siellä.
Järistyksiä on sielläkin tyyliin jatkuvasti, mutta normaalistihan ne on tuolla aika mietoja. Aktiivista tulivuorta ei ole.
Muuttakaa tuon m.emsc.eu-osoite www.emsc-alkuiseksi, tulee ainakin tietokoneelle selkeämpi sivusto.