1.5v. taapero eikä vieläkään syö itse ruokailuvälineillä?
Puuron, soseen, jogurtin yms. lusikoitavan syö kyllä lusikalla, mutta mitään muuta ei edes yritä syödä lusikalla tai haarukalla, ainoastaan käsin. Välineet on aina mukana ruokailutilanteissa ja pitää niitä kyllä esim. toisessa kädessä, mutta vaikka yrittäisi vähän ohjailla ja näyttää mallia, niin sormin popsii edelleen. Hän on vielä kotihoidossa, joten ei ole ketään ketä "apinoida".
Missä iässä muilla lapset oppineet syömään itse?
Kommentit (5)
Esikoinen paljon vanhempana, keskimmäinen söi ihan itse jo vuoden täyttäessään, en muista missä vaiheessa tuli haarukka mukaan. Lusikat tuli molempiin käsiin jo siinä vaiheessa, kun kiinteitä aloitti syömään, koska roikkui muuten syöttäjän lusikassa. Kuopuksesta en enää muista, nuorempana kuin esikoinen kuitenkin.
Meillä ei koskaa ole "sormiruokailtu" tavallista ruokaa, joten lusikan ja haarukan käyttö alkoi n. 8kk iässä.
Pinsettiote oli hallussa jo varhain, koska toki jotain sormin syötäviäkin oli aina tarjolla ruualla. Mutta siis oma lusikka oli vauvalla kädessä jo varhain ja matkimalla oppii.
Meidän esikoinen meni 1,5 vuotiaana päiväkotiin. Sitä ennen kotihoidossa syötettiin, eikä lapsi tehnyt elettäkään syödäkseen itse (emme mekään tulleet edes ajatelleeksi sellaista, syötettiin vain). Sitten kun meni hoitoon, niin päivän kuluttua ei saanut syöttää, mutta ei oikein osannut itsekään käyttää lusikkaa, mutta nopeasti oppi.
Lapsesi oppii heti, kun saa motivaation oppia, eli kun näkee muiden lasten käyttävän ruokailuvälineitä. Älä huoli.
Meillä sormiruokailtiin 5kk eteenpäin. 8-9 kk iässä taisin antaa haarukan käteen. Lusikka on tosi hankala, se tuli kuvioihin vasta yli vuoden ikäisenä. Jonkun aikaa söi "sekaisin", otti ensin haarukalla, sitten välillä sormin, vaihtoi taas haarukkaan.
katoppa MLL sivuilta. Mutta muista että kaikki oppii omalla ajallaan, toiset aiemmin, toiset myöhemmin.
Anna itse esimerkkiä