296 e max. opintotuen asumislisä 1.8. alk.
Tulee opiskelijoille elokuussa tukalat paikat, kun asumistuen maksimi on 296 e ja maakuntakaupungeissa 219 e. Töitäkin huonosti tarjolla. Opintolaina tulee olemaan monen ainoa vaihtoehto.
Kommentit (28)
Saman verran se taisi olla 2000-luvun alkupuolella, kun itse opiskelin. Muistan saaneeni juurikin jotain alle 300 e asumistukesi. Silloin tosin sai yksiön Turun keskustasta alle 400 eurolla.
Onneksi oma lapseni asuukin poikaystävänsä kanssa yhdessä, ei tipahda ihan niin paljoa tuet. Tosin poikaystävä menee inttiin heinäkuussa, joten eikö valtio maksa hänen osuutensa vuokrasta sitten?
Vertailu: Nyt opiskelijat ovat saaneen tavallista asumistukea ja voineet saada tosi paljon enemmän!
On kurjaa et heiltä viedään etuutta.
Entäpä kesällä 2026?
Samanlailla se oli kun itse opiskelin tällä vuosituhannella Asumislisään tuli muutos vasta vuonna 2017, jolloin siirryttiin yleiseen asumistukeen. Järjetön päätös kaiken kaikkiaan. Nyt taas takaisin opintososiaalisiin etuuksiin, jotka on opiskelijan ensisijaiset etuudet.
Vierailija kirjoitti:
Saman verran se taisi olla 2000-luvun alkupuolella, kun itse opiskelin. Muistan saaneeni juurikin jotain alle 300 e asumistukesi. Silloin tosin sai yksiön Turun keskustasta alle 400 eurolla.
Silloin taisi muutenkin opintotuen ostovoima olla parempia kuin nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi oma lapseni asuukin poikaystävänsä kanssa yhdessä, ei tipahda ihan niin paljoa tuet. Tosin poikaystävä menee inttiin heinäkuussa, joten eikö valtio maksa hänen osuutensa vuokrasta sitten?
Sun lapses ehtii monta kertaa erota ennen heinäkuuta ja tipahtaa sitten sanalle tukitasolle kuin muutkin yksinelävät
Sama oli, kun opiskelin itse reilu 10 vuotta sitten. Ostovoima oli totta kai parempi, mutta myös opiskelijan odotettu realistinen elintaso oli alempi. Muutama sitkeä kitkuttelija asui solussa pelkän opintotuen ja asumislisän avulla, me muut oltiin töissä, jos haluttiin syödä useammin kuin kerran päivässä. Moni toki asui yksiössä/kaksiossa, mutta yleensä kumppanin kanssa tai vanhempien avustamana.
Ja jos käy huonosti niin opintolainan saa kokonaan anteeksi korkoineen. Minä sain 16000 euroa korkoineen anteeksi. Eikä luottotiedot menneet.
Tuolla ei saa edes vuokrahuonetta Helsingissä. Siis makuuhuonetta.
Vierailija kirjoitti:
Valtio maksaa, kun ollut vuokrasopimus yli 3 kk. Eli ei saa tulla eroa ja muuttoa.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta voisi leikata puolet.
Enemmän. Vaikka 90%.
Hallitus päätti laittaa sen voimaan 1.8 alkaen että muutoksen seuraukset kaatuvat seuraavan hallituksen niskaan.
Tuota on "kompensoitu" suuremmalla lainamäärällä. 650 --> 850 €/kk. Onneksi en itse ole enää opiskelija syksyllä. Seuraavaksi työnhakuun ja sitten jossain vaiheessa vielä vähän jatko-opintoja. Ilman töitä en aio opiskella, lainaa en ota enää yhtään. Tiedän kyllä että työn ohella opiskelu on todella rankkaa, mutta se on sitten sen ajan ropleema. Silloin on kuitenkin ihan eri elämäntilanne ja paljon vähemmän stressitekijöitä. Tiedän sen jo nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtio maksaa, kun ollut vuokrasopimus yli 3 kk. Eli ei saa tulla eroa ja muuttoa.
Tiedetään. Johan ne nuoret ovat yli 1,5 vuotta tuossa asunnossa asuneet.
-4
Vierailija kirjoitti:
Taisi olla hintatasokin vähän pienempi kuin nykyisin. Summa on silti sama.
Aika kalliita ovat nykyisin myös opiskelija-asunnot. Olen lapselleni Tampereelta niitä katsonut ja aika lailla markkinahinnoissa ovat.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli 58 neliön kaksio länsinummessa. 1998 rakennettu ja vuokra oli 485e. Kahvipaketti maksoi alle euron. Jauhelihaa sai tarjouksesta alle 3e/kg. Irtokarkit maksoi 2.99e/kg. Keskustassa sai tuopin olutta 2e/lla. Ei sen ajan hintoja voi verrata tähän päivään.
Oho!