Mitä haittaa voi olla, jos menee starttiluokalle ilman ylivilkkautta?
Meidän nuorimmalle pojalle ehdotetaan starttiluokkaa lähikoulussa olevan ekaluokan sijaan. Olisi siis toisessa koulussa kauempana; pitäisi kulkea taksilla ja koulupäivän jälkeen olisi kuitenkin kuljetus lähikouluun iltapäiväkerhoon, mikä ensiajatuksena kuulostaa rankalta.
Lähikouluun on tulossa suuri yhdysluokka (ykkös- ja kakkosluokkalaiset yhdessä). Ryhmä tiedetään levottomaksi, ja ehkä osittain siksi meidän pojalle ehdotetaan starttiryhmää toisessa koulussa (olisi tavallaan yksi hieman levoton vähemmän).
Meidän nuorimmainen on kyllä vilkkaampi kuin isoveljensä aikanaan. Ja taustaa meillä on sen verran, että olemme käyneet perheneuvolassa käynneillä juuri tuon vilkkauden takia. Mutta nyt poika on mielestäni edistynyt paljon. Kotona ei käytännössä ole ongelmia eikä eskaristakaan koko viime syksyn kuluessa tullut kielteistä palautetta. Lukemisessa, laskemisessa ja kirjoittamisessa on ikätasolla.
Pitäisikö starttiluokkaan suhtautua jotenkin siten, että hienoa, kun tarjotaan 10 oppilaan ryhmää (sen sijaan, että luokalla olisi yli 20 oppilasta?)
Voiko starttiryhmästä olla jotain haittaa lapselle?
Kommentit (17)
Muut saisi opiskella rauhallisemmassa luokassa?
Ap
Melko raskaalta kuulostaa, että lapseni viettäisi koulupäivän yhden lapsiryhmän kanssa ja iltapäivän iltapäiväkerhossa toisessa lapsiryhmässä.
Ap
Millaista hyötyä starttiluokasta voisi olla, jos lapsi on vilkkaampi luonteeltaan?
Vierailija kirjoitti:
Melko raskaalta kuulostaa, että lapseni viettäisi koulupäivän yhden lapsiryhmän kanssa ja iltapäivän iltapäiväkerhossa toisessa lapsiryhmässä.
Ap
Niin meillä oli 1980-luvulla. Iltapäivätarhaan käveltiin itse. Minusta se oli mukavaa.
Mitä sen starttiluokan jälkeen tapahtuisi? Onko kyse vain yhdestä vuodesta ja sitten takaisin lähikouluun? Jos, niin en missään tapauksessa suostuisi moiseen pompotukseen.
Olen itse käynyt aikoinaan startti luokan. Sanotaanko niin, että itselleni tuo aiheutti nuorena sen, että se hävetti kun tavallaan ajatteli että itsessä on vikaa kun sinne joutuu. Toinen mikä siinä harmitti oli myös se kun oli tavallaan ystäviä jotka sitten pääsi normaalille luokalle, ne välit ikäänkuin hiipui. Muuten ihan ok, opiskelu siellä on ainakin kevyempää kuin normaali koulussa.
Luulen, että täällä arvailemisen sijasta kannattaa kysyä asiaa niiltä ihmisiltä, jotka oikeasti tuntevat koulun ja parhaassa tapauksessa lapsenkin. Mutta yleensä kaikkinaiset pienryhmäpaikat taitavat olla lottovoittoon verrattavissa.
Miettisin asiaa myös kaverisuhteiden kannalta. Silläkin on merkitystä että luokkakaverit asuu samalla suunnalla.
Meillä kokemus 15 vuoden takaa. Starttilainen menee starttivuoden jälkeen ekalle luokalle eli on sen jälkeen aina luokkansa vanhin. Eskarissa luodut kaverisuhteet katkeavat.
Vierailija kirjoitti:
Miettisin asiaa myös kaverisuhteiden kannalta. Silläkin on merkitystä että luokkakaverit asuu samalla suunnalla.
Sitä on vaikeaa tietää etukäteen, kuinka kaverisuhteet lähtevät muotoutumaan, etenkin jos jo etukäteen tiedetään, että luokasta tulee levoton. Opettajalla ei välttämättä jää paljon aikaa ja voimia ryhmäyttämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kokemus 15 vuoden takaa. Starttilainen menee starttivuoden jälkeen ekalle luokalle eli on sen jälkeen aina luokkansa vanhin. Eskarissa luodut kaverisuhteet katkeavat.
Mutta eikö tuo kuitenkin ole helpompaa sosiaalisten suhteiden kannalta kuin tuplaaminen myöhemmin?
Vierailija kirjoitti:
Meillä kokemus 15 vuoden takaa. Starttilainen menee starttivuoden jälkeen ekalle luokalle eli on sen jälkeen aina luokkansa vanhin. Eskarissa luodut kaverisuhteet katkeavat.
Siis että tuo on ylimääräinen vuosi välissä pienryhmässä, ja sitten vasta varsinaiseen kouluun? Sitäkö tuo tarkoittaa? Ja ap:n lapsella ei edes isompia ongelmia? Miksi tuota on edes tarjottu, kuulostaa todella oudolta.
Jos ei teille pienluokkapaikka kelpaa, niin joku toinen ottaa sen ilomielin vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kokemus 15 vuoden takaa. Starttilainen menee starttivuoden jälkeen ekalle luokalle eli on sen jälkeen aina luokkansa vanhin. Eskarissa luodut kaverisuhteet katkeavat.
Siis että tuo on ylimääräinen vuosi välissä pienryhmässä, ja sitten vasta varsinaiseen kouluun? Sitäkö tuo tarkoittaa? Ja ap:n lapsella ei edes isompia ongelmia? Miksi tuota on edes tarjottu, kuulostaa todella oudolta.
Ilmeisesti kasvatusalan ammattilaiset näkevät siellä eskarissa eri käytöksen kuin äiti kotona
Eskarissakin ovat todenneet, lapsellani sujuu nyt melko hyvin. Aiemmin oli (fyysisiä) yhteenottoja kavereiden kanssa, nyt ei ole ollut.
Ehdotuksen starttiluokasta teki kaupungin erityisope (jolla papereissa näkyy, ollaan käyty perheneuvolakäynneillä vilkkauden takia). Kaupungin erityisope näkee ehkä kokonaistilanteen, yhdysluokasta tulisi pienempi, jos yksi vilkkaammista lapsista menisi toiseen kouluun starttiluokalle?
Jos lapsella arki sujuu eskarissa (itsesäätely nykyään toimii riittävästi), eikä siltä osin erityisesti eroa ikäisistään, onko starttiluokasta jotain haittaa?