Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työnhaku ja tein elämäni ensimmäisen videon pakollisena vaatimuksena. Luin myöhemmin, että videoiden pitäisi olla persoonallisia?

Vierailija
01.02.2025 |

Vastasin kysymyksiin videolla, jossa kerroin mitä pyydettiin. Mielestäni olivat ihan onnistuneita ja asiallisia.

Myöhemmin luin jutun, jossa joku rekrytoija suositteli että videot olisivat persoonallisia ja aloituslause reipas, massasta poikkeava eikä siis sellainen perus, että kerrotaan ensin nimi ja ikä jne. 

Minä juuri nimenomaan kerroin nimeni ja ikäni, vastasin kysymyksiin hyvällä asenteella mutta nyt pohdin, olisiko kuitenkin pitänyt alkaa jotain pelleilemään alkuun, että olisi paremmat mahdollisuudet tulla valituksi. Huoh. 

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, hyvä setti stad up-komiikkaa alkuun. Sitten hieman sirkusakrobatiaa, ainakin käsilläkävelyä ja kärrynpyöriä. Näin jäät mieleen.

Vierailija
2/26 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maustetytöt ovat persoonalliset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä pitäisi kieltää.

Vierailija
4/26 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitukseen vielä sellainen korjaus, että itse työnhaussa ei pyydetty mitään persoonallisia avautumisia/esittelyä vaan oli vapaamuotoinen kunhan vastaa kysymyksiin. 

Myöhemmin luin kuitenkin rekrytoijien haastatteluja yleisesti, jossa kehoittivat noihin persoonallisiin lausahduksiin ja mitä lie, että erottuu joukosta. 

-ap

Vierailija
5/26 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liimaat vaan ison imukuppijortikan otsaasi videolle niin jää ainakin mieleen. Täähän se videon tarkoitus oli eikä kertoa omasta osaamisesta?

Vierailija
6/26 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voisin pukeutua Nasse-sedäksi ja soittaa pulloilla.

Vierailija
7/26 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

??

Vierailija
8/26 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä pitäisi kieltää.

Tein valehtelematta 100 ottoa. Minulla meni kahden muutaman minuutin videoon kolme tuntia. Joo, minua jännitti alkuun ihan hirveästi eikä tuollainen itsestään videoiden tekeminen ole mitenkään luontaista. Oli alkuun yllättävän hankalaa ja meinasi alkaa turhauttamaan. Sanat meni sekaisin ja muuta. 

Lopulta rentouduin ja pakotin itseni tekemään ne videot purkkiin ja se siitä. Lopputulokseen olin tyytyväinen vaikka varmasti parantamisen varaakin olisi ollut. 

Tätä tämä nykyaika on. -ap

Vierailija
9/26 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää ei nykyään ole tarvetta kertoa. Toivottavasti et aloittanut näin: Elikkä hei vaan! Olen Pirkko Järvinen, 37-vuotias kolmen lapsen äiti Hyrynsalmelta. Mun perheeseen kuuluu lasten lisäksi aviomies Petteri ja irlanninsetteri Jaakko. Harrastan saunajoogaa ja neulomista.

Vierailija
10/26 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikää ei nykyään ole tarvetta kertoa. Toivottavasti et aloittanut näin: Elikkä hei vaan! Olen Pirkko Järvinen, 37-vuotias kolmen lapsen äiti Hyrynsalmelta. Mun perheeseen kuuluu lasten lisäksi aviomies Petteri ja irlanninsetteri Jaakko. Harrastan saunajoogaa ja neulomista.

Hah, no en kyllä aloittanut. Nimi, ikä, työkokemus ja miksi minut valittaisiin. Se siitä. -ap

Vierailija
11/26 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah, no en kyllä aloittanut. Nimi, ikä, työkokemus ja miksi minut valittaisiin. Se siitä. -ap

Laitoitko myös kirjallisen cv:n?

Vierailija
12/26 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, hyvä setti stad up-komiikkaa alkuun. Sitten hieman sirkusakrobatiaa, ainakin käsilläkävelyä ja kärrynpyöriä. Näin jäät mieleen.

Itse ajattelin sellaista liikennekartiota päähän hatuksi, ja puhallus vappupilliin jokaisen lauseen jälkeen.

Kumma, jos ei jää mieleen 👌

Vierailija
13/26 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitoin kyllä, sitäkin pyydettiin. -ap

Vierailija
14/26 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on hakijoita paljon niin onhan siinä varmaan jossain tilanteissa hyvä tietysti tuoda esiin jotain heittäytymiskykyä, jos sitä tehtävältä vaaditaan ihan siellä työsäkin. 

Itseäni jännitti aikoinaan aivan hirveästi vastaamista videon muodossa ja en varmasti siinä esiintyjän roolissa vakuuttanut. Työtehtävien suhteen kuitenkin mietin ennalta tarkkaan, mitä haluan sanoa ja tuoda niitä omia vahvuuksia esiin. Paikan sain, vaikka videon lähettämisen jälkeen tunne oli lähinnä epätoivo ja häpeä. Joten ei se välttämättä tarkoita, että olisit huono valinta vain sen vuoksi, että et nyt niin hyvä esiintyjä ole. 

Niihin kysymyksiin tai aihealueisiin, joissa ei ehkä sitä omaa osaamista ollut niin koitin tuoda esiin ominaisuuksia itsessä, joista kyseisissä tehtävissä voisi olla hyötyä ja painottaa sitä omaa halua oppia ja kehittyä. 

Työhaastattelu on kuitenkin kokonaisuus, jossa haetaan henkillöä, joka soveltuu parhaiten kyseiseen tehtävään, joten ei mikään yksittäinen videon persoonallinen tai erottuva aloitus tee ihmisestä itsessään tehtävään sopivaa.

Itse ajattelen, että tärkeintä on vastata mahdollisimman hyvin niihin aiheisiin, jotka sen työn kannalta ovat merkittävässä roolissa. Tärkeää on myös vähän ennalta tutustua työpaikan arvoihin ja mahdolliseen brändikuvaan ja sitä kautta ehkä antaa itsestään jotain, mikä voisi siellä hakuvaiheessa erottua edukseen.

Tuskin kukaan saa työpaikkaa vain olemalla jotenkin supliikki tai naseva. Ehkä voi jopa vaikuttaa ylimieliseltä. Yhteistyökykyisyys ja kyky olla valmiina muutoksiin ja sopeutua/muuntautua hankallissakin tilanteissa ovat tärkeitä piirteitä työelämässä yleensä. 

Vierailija
15/26 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätin videon tekemättä, vaikka sellaista hakulomakkeella pyydettiinkin. Vastasin kysymyksiin työhakemuksella kirjallisesti, ja pääsin silti haastatteluun. Missään rekryprosessin vaiheessa videoon ja sen puuttumiseen ei palattu, ja sain paikan. 

En silti välttämättä suosittele noudattamaan tätä tekniikkaa.

Vierailija
16/26 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitukseen vielä sellainen korjaus, että itse työnhaussa ei pyydetty mitään persoonallisia avautumisia/esittelyä vaan oli vapaamuotoinen kunhan vastaa kysymyksiin. 

Myöhemmin luin kuitenkin rekrytoijien haastatteluja yleisesti, jossa kehoittivat noihin persoonallisiin lausahduksiin ja mitä lie, että erottuu joukosta. 

-ap

Niinpä - koska rekrypölvästit eivät osaa itse poimia niitä osaajia hakijoiden joukosta eivätkä jaksa lukea hakemuksia ja niiden liitteitä. Siksi pitää olla heti alussa jotain "persoonallista" ja "mieleenpainuvaa" - ja jotta rekrypölvästi saisi myös viihdettä arkeensa. Siinä on kyllä täysin turha ammattikunta, joka vain aiheuttaa harmia ja ajanhukkaa ja kustannuksia eikä hyödytä työnantajia millään tavalla. Miten ihmeessä tuollainen turhakeloisporukka onkin onnistunut ankkuroitumaan työnhakuprosessien osaksi?

Vierailija
17/26 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsimme narsistia ja itsensä supermarkkinoijaa, emme tekijää avoimeen työpaikkaan. t. Videoita kaipaava työnantaja ja rahastava rekrykonsultti

Vierailija
18/26 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On firmalta suorastaan laiskuutta pyytää hakijoista joku esittelyvideo, eikä pidä henkilökohtaisia haastatteluja.

En ikinä hakeutuisi paikkaan johon vaaditaan itsestä esittelyvideo.

Vierailija
19/26 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitoin kyllä, sitäkin pyydettiin. -ap

Älä sitten kerro videolla samoja asioita mitkä löytyy jo cv:stä kuten koulutusta ja työkokemusta, ne rekrytoija jo tietää.

Vierailija
20/26 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä mainitset iän? Sillä on väliä vain jos olet alaikäisen näköinen ja haet paikkaa missä pitää olla 18+. Esim vaikka kesäharjoittelijaksi kaupan kassalle. Muuten tuosta "olen Pirkko 42vee" tulee mieleen joku vähän yksinkertainen yksilö, joka kertoo itsestään kuin viisivuotias ("oon Paulus viisvee käyn esikoulua") .