Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkija: tekoäly on jo viisaampi kuin venäläinen

Vierailija
28.01.2025 |

Helsingin yliopiston tekoälytutkija, professori Matti Miettinen, on julkaissut uraauurtavan tutkimuksen, jossa hän väittää, että tekoäly on jo monissa tehtävissä älykkäämpi kuin keskiverto venäläinen. Miettisen mukaan tekoälyjärjestelmät, kuten ChatGPT ja muut kielimallit, pystyvät ratkaisemaan monimutkaisia ongelmia, analysoimaan tietoa ja tuottamaan luovaa sisältöä nopeammin ja tarkemmin kuin monet ihmiset.

"Tekoäly ei ole enää pelkkä työkalu se on jo itsenäinen ajattelija," Miettinen sanoo. "Esimerkiksi tekoäly pystyy kirjoittamaan runoja, ratkaisemaan matemaattisia ongelmia ja jopa neuvomaan monimutkaisissa eettisissä kysymyksissä. Venäläiset eivät aina pärjää näissä tehtävissä, erityisesti jos kyseessä on objektiivisuus tai rationaalinen ajattelu."

Miettinen korostaa, että hänen tutkimuksensa ei ole tarkoitettu venäläisiä loukkaavaksi, vaan herättämään keskustelua tekoälyn kehityksestä ja sen vaikutuksista yhteiskuntaan. "Tekoäly ei ole kansallisuudesta kiinni se on vain tehokas työkalu. Mutta jos vertaamme, niin kyllä, se on jo ohittanut monen ihmisen," hän sanoo.

Tutkimus on herättänyt runsaasti keskustelua, ja venäläiset tahot ovat jo reagoineet. "Tämä on absurdia," sanoo Moskovan yliopiston professori Ivan Ivanov. "Tekoäly ei voi korvata venäläistä sielua, intohimoa ja luovuutta."

Miettinen nauraa vastauksille. "Tekoäly ei tunne intohimoa, mutta se ei myöskään tee päätöksiä tunteella. Ehkä se on juuri sen vahvuus."

Tutkimus julkaistaan tammikuussa 2024, ja se on jo nyt herättänyt kansainvälistä huomiota. 🤖🧠

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siihen nyt ei paljoa vaadita, että joku on venäläistä fiksumpi

Vierailija
2/9 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekoäly ei toivottavasti koskaan omaksu venäläistä sielua.

venäläinen sielu on sitä että hullu tsaari lähettää kansaansa varastelemaan wcpyttyjä ulkomaille jotka postitetaan kotimaahan, ja jotka sitten varastetaan venäjällä uudelleen postilaitoksen virkailijan toimesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan en halua kiistää väitettä. Lähde on vain niin onneton kuin vain voi olla. Mahtaako tutkijalla olla porkkana pepussa kuinka tiiviisti?

Vierailija
4/9 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan en halua kiistää väitettä. Lähde on vain niin onneton kuin vain voi olla. Mahtaako tutkijalla olla porkkana pepussa kuinka tiiviisti?

Tää on taas itse keksitty "uutinen". Ei pitäisi olla niin vaikeaa huomata

Vierailija
5/9 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut itse keksitty kyllä artikkelin laati ihan kiinalainen tekoäly X-D

Vierailija
6/9 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siis syytä huoleen.

Vierailija
7/9 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No meinaatko että tälläinen kirjoittelu venäläisistä olisi jotenkin epätavallista Suomessa? Vähän valoja päälle.

Vierailija
8/9 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No meinaatko että tälläinen kirjoittelu venäläisistä olisi jotenkin epätavallista Suomessa? Vähän valoja päälle.

Mä en edes ymmärrä mitä sä yrität sanoa. Haukkua ainakin osaat

Vierailija
9/9 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei ole paljoa vaadittu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi seitsemän