Asioin vuosia sitten Oulun mtt:ssa ja vieläkin on paha olo
Asion siis vuosia sitten Oulun mielenterveystoimistossa erinäisten mielenterveysoireiden vuoksi. Koen, että ne käynnit jättivät minuun syvät arvet. Hoitajani (vai mikä toimintaterapeutti tms. hän nimikkeeltäön oli) oli heti ensimetreiltä lähtien minulle hirveän tyly ja kylmä, ja kyllä itsekin aistin heti ensi kättelyssä, että hänen kanssaan minulla ei tule synkkaamaan.
En uskaltanut olla vastaanotolla oma itseni, koska pelkäsin häntä ja hänen inhottavaa asennettaan. En koskaan saanut häneltä mistään asiasta aito ymmärrystä, tukea tai empatiaa. Kaikki kanssakäyminen hänen kanssaan oli hirvittävän väkinäistä ja osittain sellaista kiertelyäkin. Monta kertaa huomasin tämän hoitajan teennäisen käytöksen ja asenteen. Paistoi oikein läpi, ettei hän oikeasti tarkoittanut mitä sanoi.
Kahden kesken hän oli minulle kylmä, mutta heti kun läsnä oli joku kolmas, kuten lääkäri, tilanne muuttui. Silloin kyllä niin hymyiltiin ja oltiin muka niin vitsikkäitä että.
Tämä mukahoitaja ei halunnut ollenkaan käsitellä kanssani kokemaani traumaattista ja hirvittävää koulukiusaamista. Hän suhtautui siihen vihamielisesti ja ikään kuin syyllisti minua siitä. Hän huomautteli painonnousustani. En olisi hänen mielestään saanut opintojeni ohella tehdä töitä, en olisi saanut viettää viikonloppuja erään miehen luona yms. paskaa. Lisäksi valehteli päin naamaa, ettei psyykelääkkeet aiheuttaisi mitään vaurioita ja lupasi, että olisin saanut keskusteluapujakson päätteeksi itsellenikin hoitosuunnitelman, mutta sitä en koskaan saanut. Todella vttumaista oli myös se, että hän oli kirjannut OmaKantaan, että tulisin muka myöhässä vastaanotolle, vaikka tasan tarkasti olin aina ajoissa, myöhässä taas tämä hoitaja itse oli aina välillä!
Vituttaa vieläkin. Mietin, että miksi hän halusi minulle pahaa ja rikkoa minua entistä enemmän? Hän inhosi minua alusta lähtien, ja minun vihani häntä kohtaan on vuosien mittaan vain kasvanut. Kunpa olisin älynnyt ottaa heti jalat alleni ja kieltäytyä kokonaan käymästä koko mtt:ssa. Olen yrittänyt unohtaa, mutta ei ole kovin helppoa. Onneksi sittemmin kohdalleni on sattunut sellaisia hoitajia, joiden kanssa on kanssakäyminen sujunut moitteettomasti.
Kommentit (28)
Aijaa, arvelin että asioita MaaTalousToimistossa ja vieläkin huono olo, no kyllähän sen ymmärtää, ei ulkohuussissa ole kiva asioida.
Vierailija kirjoitti:
Voi pyytää hoitajan tms vaihtamista toiseen henkilöön jos ei synkkaa.
Todellakin kannattaa pyytää vaihtoa. Ongelma on se, että pienemmillä paikkakunnilla ei välttämättä ole vaihtoehtoja. Osassa paikoista on myös hyvin häiriintynyt toimintakulttuuri.
Kerroin eräälle toiselle, hyvin sympaattiselle mt-hoitajalle aiemmista ikävistä kokemuksistani, joita olin saanut julkisella puolella. Tämä ihana hoitaja totesi minulle hyvin, että ihminen joka ei ole käsitellyt omia asioitaan ja kipupisteitään, ei voi auttaa muita.
Ei sen hoitajan tehtävä ole silittää sinua myötäkarvaan vaan haastaa näkemyksiäsi, jotta voisit itsekin huomata, missä ollaan pielessä ja mitä voisit tehdä, että tilanne korvien välissä korjaantuu.
Vierailija kirjoitti:
Näitä kokemuksia kun lukee, niin käy mielessä, että voisiko hoitaja itse olla persoonallisuushäiriöinen?
Sote-alalle hakeutuu paljon ihmisiä omien ongelmiensa vuoksi. Siellä voi myös melko vapaasti toimia, purkaa vihaansa ja katkeruuttaan ja kostaa potilaalle, joka on puolustuskyvytön.
Vierailija kirjoitti:
Ei sen hoitajan tehtävä ole silittää sinua myötäkarvaan vaan haastaa näkemyksiäsi, jotta voisit itsekin huomata, missä ollaan pielessä ja mitä voisit tehdä, että tilanne korvien välissä korjaantuu.
Ei ihminen ota vastaan tuota haastamista ikävältä tyypiltä. Et ehkä ymmärrä, mitä empatia tarkoittaa ja miten se vaikuttaa? Suoraan sanottuna ärsyttää tuo potilaan "korvien välin" korjaaminen, koska usein kyse on siitä, että potilas on kohdannut väkivaltaa. Ei silloin potilaassa ole varsinaisesti mitään vikaa. Silloin pitäisi auttaa potilasta käsittelemään trauma ja palauttamaan turvallisuuden tunne. Mutta eihän näitä Suomessa ymmärretä.
Yleensä noissa laitoksissa harmittaa jos asiakasta/potilasta kyykytetään, niin että ihmisoikeudet viedään. Et sinä saa juoda toista kupillista kahvia, äläpäs nyt kiroile ja kyse on kuitenkin aikuisista ihmisistä.
Osa on. Persoonallisuushäiriöiset hakeutuvat sellaisiin töihin, joissa pääsevät kyykyttämään muita.