Silmälasit (likinäköisyys) vasta aikuisena?
Onko täällä muita, jotka ovat saaneet lasit vasta parikymppisenä tai vanhempana? Minä olen 26-vuotias ja sain juuri ekat lasit. Mietin, miksiköhän ongelma alkoi näin myöhään, kun Googlettamisen perusteella pitäisi alkaa nuoruudessa ja näön heikkenemisen pysähtyä noin parikymppisenä. En tajunnut optikolta tästä kysyä. Pitäisikö olla huolissaan ja onkohan oletettavaa, että näköni heikkenee vielä pitkäänkin?
Kommentit (9)
Hehheh. Minä sain ekat lasit 53-vuotiaana.
En muista, minkä ikäisenä sain lasit, olin kummiskin jo töissä. Oli toissilmäistä liki/ kaukonäköä, siis toisell silmällä näin lähelle, toisella kauas, mutta en kovin kauas enkä tarkasti. Sitten vaiva tasoittui muutamaksi vuoskymmeneks, ja lasit jäi käytöstä. Nyt 68v, hain lukulasit, kauas näen edelleen sillä kaukosilällä riittävän hyvin
Minulla kaukonäkö huonontui siihen asti, että alkoi lähinäkö heikentyä. Päätetyö oli ainakin yksi syyllinen, koska lomilla näkö aina hieman parani.
Minulla on kymmenessä vuodessa (ikä 29v -> 39v) huonontunut -1,5 per silmä. Eli huononee vaan huononemistaan, ja käsittääkseni tällainen on yleistä, useammat likinäköisetb ystäväni ovat ainakin puhuneet tällaisesta
Minä sain ekat lasit kun olin 29-vuotias. Huomasin tarpeen, kun autoa ajaessa kyselin vänkäriltä, mitä taivaanmerkeissä lukee. Nyt 57-vuotiaana on monitehot, mutta luen ilman laseja. Hirveästi ei ole se miinus lisääntynyt 30 vuoden aikana. Kun sain lasit oli jotain -1,25 ja nyt taitaa olla -2.
57 vuotiaana sain lasit ja en meinaa tottua niihin.
Nykyiset lasit näyttävät usein typeriltä! Outoja pyöreitä paksuilla sangoilla, joissa on outo "nyppy" ohimolla.
Telkkarin ihmisillä näkee paljon näitä. Tekevät ihmisestä pöllähtäneen näköisen.
Näitä suosivat erityisesti ylipainoiset vanhat ihmiset. Väri tietysti sellainen räikeä, joka hyppää kasvoista esille.
Oisinko joskus 25-vuotiaana saanut lasit. Nyt 31-vuotiaana on samat miinukset kuin silloin.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain 21 vuotiaana, nyt on jo moni tehot. Yhdellä tutulla näkö huononi vasta 50+ ikäisenä ei näe lähelle eikä kauas eli heti moni tehot.
Monitehot.
Minä sain 21 vuotiaana, nyt on jo moni tehot. Yhdellä tutulla näkö huononi vasta 50+ ikäisenä ei näe lähelle eikä kauas eli heti moni tehot.