3-4-vuotiaiden pissavahingot
Eli kysyisin, että sattuuko teidän 3-4-vuotiailla vielä pissavahinkoja? Kuinka usein ja miten niihin suhtaudutte?
Meillä tyttö nyt 3v7kk. aikanaan vaippa jäi pois tosi aikaisin, oli vaan 1v10kk. Alusta asti kakka on aina tullut pottaan ja öisin on koko aikana tullut ehkä 5 x pissa housuun.
MUTTA, päivisin tulee yhä vaan.. Koko kuivana olo on ollut tosi kausiluontoista. Aluksi meni tosi hyvin, sitten tuli muuton myötä takapakkia, taas oli hyvä kausi, sitten oli pari kuukautta, että päivittäin (montakin kertaa) meni pissa housuun. Viime syksynä taas oli pari kuukautta, että tuli vaan ehkä 1x vkossa vahinko. Nyt taas on huonompi kausi. Olen viimeisen kuukauden aikana laskenut ja pissa on kuukauden aikana tullut 20 x housuun, yhtä kertaa lukuunottamatta aina vessan lattialle. Eli tyttö pidättää niin viimeseen asti, että ei sitten ihan kerkee potalle asti. Olen kyllä pysynyt rauhallisena, sotkut on siivottu, vaihdettu housut jne. Mutta nyt olen myös alkanut hieman moittimaankin, jankutan siitä, että pitää mennä aikanaan jne. Ehkä näin ei sais tehdä, mutta välillä vaan väsyttää luututa lattiaa (meillä on myös 2 vaippaikäistä..). Esikoinen aikanaan oppi kertalaakista kuivaksi (tosin paljon myöhemmin kuin tyttö).
Joten, haluaísin kuulla ollaanko me ainoita, joilla on vielä tässä iässä tämmöinen ongelma!
Kommentit (2)
meilla 3 vuotias poika, joka ollut viime kesästä asti päiväkuiva. Öisin käytämme yhä vaippaa ja sille tuntuu olevan tarvetta.
Meilläkin käy yhä silloin tällöin " vahinkoja" . Minä kyllä ajattelen niin, että poika ei vaan yksinkertaisesti viitsi mennä vessaan kun on jokin mielenkiintoinen puuha kesken. WC reissut eivät vissiin ole kovin kiinnostavia, koska poika pidättää hätäänsä viimeiseen asti! Yleensä meillä ei koko pissa mene housuun vaan pieni lirahdus, mutta housut pitää kuitenkin vaihtaa. Joskus käy jopa kakkavahinkoja, kun poitsu vaan katselee tv:tä tmv.
" oikeista vahingoista" en ole häntä torunut, mutta silloin kyllä jos kyse on vaan pojan viitsimättömyydestä. Jos olen esim. jo montakertaa kehoittanut menemään pissalle eikä ole silloinkaan mennyt.
Sinänsä en ole asiasta huolissani tmv. Kyllä hän varmaan joskus kyllästyy olemaan märissä kalsareissa ja alkaa menemään ajoissa vessaan. Yövaippaa ajattelin koittaa pois vasta ensi kesänä.
Mutta vahinkoja sattuu. Pitkään ei käynyt just mitään, mutta nyt taas.
Selvästi liittyy huomiontarpeeseen ja uhmailuun, että ei mene vessaan ajoissa. Tai stressiin. Meillä on aloittanut osapäiväisesti hoidossa, joten reagoi ilmeisesti siihen. Muutot ja muut perheasiat voi myös vaikuttaa.