Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiinteiden aloittaminen ja niiden määrä?

02.03.2007 |

Moi!

vauvani on 4 kk ja olemme aloittelemassa maistelemaan kiinteitä ruokia. Hän on isokokoinen ja vaatii ilmeisesti jo melko paljon ravintoa. Maistelu aloitetaan pikkuannoksilla, mutta kuinka pian voi aloittaa antaa esim. purkillisen, jos vauva syö niin paljon. Kuinka paljon teidän vauvat ovat syöneet kiiinteitä 4-5 kk iässä?

Vastauksista kiitollinen!

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
02.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on poika, joka on syntynyt 13.10 ja hän on saanut syntymästään asti korvikemaitoa osittain ja 2kk iästä eteenpäin pelkkää korviketta.

3kk iässä aloimme maistella perunaa, sitten porkkanaa....maissia. Annoin myös maissivelliä maidon joukossa sekä laitoin maissisosetta maidon joukkoon pulloon:)

Niin minulle neuvottiin, että 1-2 uutta ruokaa/viikko ja ensin pieniä annoksia(muutama tl), mutta itse aloin suhteellisen pian antamaan niin paljon kuin poika suostui syömään.

Söi joka kerta koko purkillisen maissi-perunasosetta taikka 1-1.5 perunaa soseutettuna(ja maidolla ohennettuna).

Olen käsittänyt, että suhteellisen pian voi jo määriä nostaa lapsen ruokahalun mukaan.

Meillä kiinteiden syöminen on nyt " jäissä" allergiaepäilyjen vuoksi ja annan pojalle vain maitoa ja riisistä tehtyä puuroa sekä velliä.

Mukavia ruokahetkiä:)

T. Je_Ni & Lassi

Vierailija
2/3 |
04.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ei nyt ole AP:lle apua, mutta nostan kysymystä ylöspäin =)

Minulla on 7vkon ikäinen tytsi ja mennään pelkästään korvikkeella., kun ei suostu tuota tissiä imemään.

Olenkin tässä miettinyt, että miten nuorena sitä voi aloittaa kiinteitä ylipäänsä?

Mielenkiinnolla muitakin vastauksia odotellen !

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
04.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyiset suositukset ruoasta sanovat, että 4 kk ikäiselle voi jo aloittaa antamaan muutakin kuin maitoa. Siihen asti pitäisi malttaa antaa vaikka sitten pelkkää korviketta, jos oma maito ei riitä/ei halua imettää. 4 kk iän jälkeen vauvan suolisto alkaa olla valmis vastaanottamaan muutakin.

Tämä siis edelliselle kysyjälle vastaukseksi siitä, milloin voi aloittaa. Suositukset ovat muuttuneet vuosien myötä ja joskus annettiin jo huomattavasti nuoremmillekin, mutta se oli silloin. Toki jotkut aloittavat aiemminkin, mutta vauvan suolistolle se ei _välttämättä_ ole hyväksi. Kaikille siitä ei ongelmia tule vaikka aloittaisi aiemminkin.

Varsinaisesti toki suositellaan 6 kk täysimetystä, mutta 4 kk iässä voi jo aloittaa lusikkaruoalla.

Sitten alkuperäiselle kysyjälle niistä määristä.

Kohtuullisen pian voit ryhtyä antamaan vauvan syödä sen määrän, minkä hän vain suostuu syömään. Aluksi aloita pienellä määrällä ja seuraa esim. että vatsa toimii (kakka tulee) kuten ennenkin. Toki koostumus vaihtelee sitten jatkossa hieman, kun kiinteää alkaa mennä enemmän, mutta pääasia, että vatsa edelleen toimii eikä kakkaaminen ole vauvalle vaikeaa.

Itse annoin tämän meidän toisen lapsen - nyt 5,5 kk tytön syödä jo neljäntenä päivänä niin paljon kuin halusi. Vähän kerrassaan määrät ovat kasvaneet ruoalla - ja nyt syö varmaankin lähemmäs pikkupurkillisen lounaalla - päivällisellä vähän vähemmän (tässä vaiheessa kaksi ruokaa tissimaidon lisäksi). Tarkkaan en osaa määrää sanoa, kun teen itse varsinaisen kasvissoseen (ja nyt myös lihaa lounaalla) - hedelmää annan sitten kevennykseksi purkeista " jälkiruokana" . Itse kasvissose on ihan vedellä " laimennettu" vähemmän tönköksi - en käyttänyt nyt enkä esikoisella maitoon sekoitusta.