Nyt se on virallista: Suomessa on lama! IMF:n kartalla koko muu Eurooppa hohkaa vihreällä kasvua, Suomi Sudanin tiellä!
Vielä Marinin kaudella vuonna 2022 Suomi oli muiden Euroopan maiden kanssa vihreällä IMF:n kartalla, vuonna 2023 putosimme keltaiselle ja vuonna 2024 yhä jatkoimme varoituskeltaisella ainoana Pohjoismaana, vuodelle 2025 voi ehkä olla pientä kasvua luvassa, tai sitten ei. Tilanteen pitkittyminen vuosien mittaiseksi kertoo lamasta.
Muun Euroopan ja maailman kartta puolestaan on vihreällä kertoen kasvusta. Afrikassa ainoa maa, jolla menee yhtä huonosti kuin Suomella on Sudan. Kaikki muut Afrikan maat on vihreällä IMF:n kartalla, meillä menee talouden osalta huonommin kuin 98% Afrikan maista.
Kommentit (919)
Hallituksen tahallaan tai hutiloimalla aiheutettu.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti tämä hallitus eroaa pian ja sitten uusi parempi tulevaisuus Suomelle 🌞
Vassarihallitus ei sitä ainakaan ole luomassa.Köyhiä riitti silloinkn kun ne oli vallassa,ei se tule muuttumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasemmisto-vihreiden talousosaamisen ja toimien syytä tämä kaikki. Eivät tehneet mitään taloutta tukevia toimia neljössä vuodessa. Kaikki rakenneongelmat lakaistiin maton alle, ja kansakunnan visa-kortti lauloi .
Orpon hallitus joutuu korjaamaan Marinin hallituksen jäljet.
Rahaa on, sanoi Antti Rinne, Sdp
Tuota jaksat jauhaa, mutta pikkuruisiin aivoihisi ei vain mene fakta, että Purran velkaannuttamistahti on maailmanennätysluokkaa, vaikka hänen piti vähentää velkaantumista. Yli miljardi kuussa. Jopa soteministeri Kaisa Juuson (PS) yksityistiekunnalle lohkesi 900000 euroa (melkein miljoona) joulurahaa.
Marinin kauden velkaantumisella oli sekä Kokoomuksen että PS:n tuki, koska raha kohdennettiin korona-ajan yritystukiin ja elvyttävään talouspolitiikkaan.
Nimenomaan! Marinin hallitukselle osui poikkeusolosuhteet ja Kokoomus ja persut rähisi että pitää antaa riittävästi tukia tai laskea sähkön hintaa. Sitten ääni muuttui kellossa sekunneissa kun vaalikampanjat alkoi ja Kokoomus esiintyi pelastavana enkelinä joka vapauttaa Suomen hirmuisesti tuhlaamisesta (ottamalla lisää velkaa).
Potkulaki tulee voimaan keväällä.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/1bc5a9d0-ce8d-4355-a05a-447ad9aaf…
Orpo haluaa terveysvakuutukset kuten jenkeissä ja sitten kaikki maksaa vielä enemmän, jokainen kansalainen joutuu maksamaan ja jos ei ole rahaa, jää ilman hoitoa.
No sehän oli marinin aikaa. Turha sitä on muiden syyksi peukutella. Jos olisi ollut oaaamista se kantaisi monta vuotta vaikka hallitus vaihtuisi.
Vierailija kirjoitti:
Lakkoilu kiellettiin ja sitten potkutkin saa antaa. Mitä työntekijät aikovat tehdä? Liitot? Kaivaa nenää ja kaivautua syvemmälle maakuoppiinsa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sudan meni jo Suomen ohi. Kiitos Persut ja kok 😩💩
Tälläistä valhetta vielä joku peukuttaa.Keksi nyt joku vielä kaukaisempi paikka,pinnitä niin ehkä onnistuu.Samalla jostain syystä"unohtuu"Euroopan maat joilla menee huonommin kuin Suomella eikä ole persujakaan vallassa.Sen kertominen ei sovi vassarien agendaan.
Mikä ihmeen vassari? Minä olen entinen persu-äänestäjä ja helvetin pettynyt.
Ja minä olen persujen äänestäjä enkä ole pettynyt .Taloudellisesti menee jopa paremmin kuin aikaisemmin joten ei ole mitään syytä valittaa.
Paikallinen sopiminen tuli voimaan 1.1.2025
https://valtioneuvosto.fi/-/1410877/mahdollisuudet-paikalliseen-sopimis…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakkoilu kiellettiin ja sitten potkutkin saa antaa. Mitä työntekijät aikovat tehdä? Liitot? Kaivaa nenää ja kaivautua syvemmälle maakuoppiinsa?
Ihmisten kannattaisi kuulua ammattiliittoon. Ei se liitto itsessään itseään puolusta. Liitto on puolustamassa jäseniään. Liitto ei saa äänestää eduskuntavaaleissa. Eduskunnassa on sellaista porukkaa, jota on haluttu hoitamaan maan asioita kuntoon. Tässä tulos.
Paikallisella sopimisella saa poiketa työehtosopimuksen palkoista ja lomista.
https://valtioneuvosto.fi/-/arviointineuvosto-paikallisen-sopimisen-vai…
Vierailija kirjoitti:
Orpo haluaa terveysvakuutukset kuten jenkeissä ja sitten kaikki maksaa vielä enemmän, jokainen kansalainen joutuu maksamaan ja jos ei ole rahaa, jää ilman hoitoa.
Ilman hoitoa jää nykin,terkkarista ei saa apua eikä lääkriä pääse .Mielelläni maksaisin terveysvakuutusta jos se takaisi paremman hoidon.Nytkin pitää mennä yksituiselle jos haluaa tutkimuksiin päästä.
Kiitos persut ja kokoomus. Kiitos hallitus. Kiitos kaikki jotka äänesti näitä talouslahjakkuuksia.
Kannattiko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sudan meni jo Suomen ohi. Kiitos Persut ja kok 😩💩
Tälläistä valhetta vielä joku peukuttaa.Keksi nyt joku vielä kaukaisempi paikka,pinnitä niin ehkä onnistuu.Samalla jostain syystä"unohtuu"Euroopan maat joilla menee huonommin kuin Suomella eikä ole persujakaan vallassa.Sen kertominen ei sovi vassarien agendaan.
Mikä ihmeen vassari? Minä olen entinen persu-äänestäjä ja helvetin pettynyt.
Ja minä olen persujen äänestäjä enkä ole pettynyt .Taloudellisesti menee jopa paremmin kuin aikaisemmin joten ei ole mitään syytä valittaa.
Oletko työelämässä vai eläkkeellä?
"Hallitus on esittänyt 23.9.2024, että palkkatukea kohdennettaisiin pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelman mukaisesti erityisesti yksityiselle ja kolmannelle sektorille."
https://valtioneuvosto.fi/-//1410877/hallituksen-esitys-palkkatuen-kohd…
Vierailija kirjoitti:
Te ketkä kritisoitte orpon hallitusta niin mitä te olisitte itse tehneet tässä tilanteessa? Te puhutte talouskasvusta mutta miten te siis talouskasvua saatte aikaan? Talouskasvu on siis sitä että suomen vienti paranee jotta saamme ulkomailta rahaa millä tämä maa pyörii.
Mutta siis mitä itse olisitte tehneet tässä tilanteessa? On helppo räksyttää ja kritisoida mutta onko teillä parempia ideoita?
No Suomella oli cool maine siinä vaiheessa kun meillä oli vielä Marin. Nuorekas, edistyksellinen ja esimerkillinen maine. Pelkästään sillä että ihmisiä ei vietäisi epätoivoon olisi kulutus suurempaa ja luottamus vahvempaa. Suomi olisi voinut olla edelläkävijä vihreässä siirtymässä, mutta koska semmoiset vihreydet ei sovi oikeistolaisuuteen, niin ei sitten. Meillä oli maailman parhaan koulutuksen maine mutta sen sijaan että oltaisi investoitu tutkimukseen ja yliopistoihin niistä leikataan. Tänne oltaisi voitu saada osaamista ympäri maailmaa mutta nyt kaikki järkevät haluaa täältä pois. Kukaan hullu ei tähän maahan enää investoi.
"Sairaspäivärahaa leikataan - Näin rajusti keskituloiset kärsivät."
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/15e64082-540a-40da-813d-6b33dbbd039f
Sairaspäiväraha leikkaus tuli voimaan vuoden alusta.
"Lisää leikkauksia asumislisään. Vanhemmiltaan vuokraamassaan tai vanhempansa omistamassa asunnossa asuva opiskelija voi saada tulevaisuudessa enintään 83 euroa asumislisää kuukaudessa, suunnittelee hallitus."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman hoitoa jää nykin,terkkarista ei saa apua eikä lääkriä pääse .Mielelläni maksaisin terveysvakuutusta jos se takaisi paremman hoidon.Nytkin pitää mennä yksituiselle jos haluaa tutkimuksiin päästä.
Mikä estää ottamasta terveysvakuutusta? Tonnilla per vuosi pääset helposti asiakkaaksi.